PPL-cert i GBG?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fille82, 1 Juli 2009.

  1. HasseH

    HasseH Ny medlem

    Citat från Nordvästra Skånes Flygskola: "Totalkostnaden för ett PPL ligger på mellan sjuttio och nittiotusen kronor" och ingen hänvisning till när den sidan uppdaterades, även om jag tror att det kan vara hyfsat aktuella siffror. Höganäs har en bra, aktiv och trevlig klubb. Men att tolka detta som att man klarar det på 70000 låter väl optimistiskt. Jag skall fråga dem nästa gång jag är där. :)

    Hasse
    Aeroklubben
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag förmodar att du syftar på Ljungbyheds Flygklubb. Dock kan man i princip inte jämföra den klubben med någon annan på ett rättvist sätt. Det är klubben som bokstavligen talat fått allt. Och då menar jag verkligen både "fått" och "allt". Hangarer, lokaler, flygfält, teknisk materiel och expertis etc. Det sägs att t o m flygplan en gång i tiden erhölls helt eller delvis gratis från flygvapnet som surplus. Detta har genom åren gjort att inga av maskinerna är belånade. De har egna tekniker och verkstad. De flesta lärarna jobbar på TFHS och är inte beroende av inkomsten från klubben. För de är det ett extraknäck. De flesta andra lärare ute i landet försöker som tidigare nämnts helt eller delvis leva på flygandet, (eller åtminstone få tillbaka en del av pengarna man lagt ut på behörigheten), och de flesta klubbar betalar även skatter och sociala avgifter.

    Kort sagt: Ljungbyheds flygklubb är ett under som inte befinner sig i närheten av den situation som andra klubbar tvingas leva i.
    Rätta mig gärna, Ljunbyhedare, om jag är felinformerad!

    Jag får det till ca 10000 kr i skillnad! 5500kr för flygningen (ca 120kr/h), 3000 kr för teorin och ca 1500 mindre i medlemsavgift.
    Det känns inte direkt som en så stor skillnad i sammanhanget att jag totalt skulle döma ut den ena skolan pga det. Jag vet vad det kostar att ha lokaler på Säve jämfört med på mindre orter.

    Har aldrig hört att SPU och Aeroklubben delar hangar?? Möjligen kanske någon hyrt in sig hos den andra. Eller?

    Angående instrumentutbildning så kan i princip inte en flygklubb ha den utbildningen eftersom det krävs en sk FTO (Flight Training Organisation). Klubbar är i allmänhet RF (Registrerad Flygskola). Skillnaden är gigantisk!
     
  3. christerk

    christerk Ny medlem

    Helt rätt om hangaren: Aeroklubben delar hangar med Chalmers Flygklubb. Inte med SPU.

    Borås Flygklubb har ju som Bittornado skrev också en revers på 30 000 SEK. De har ett avtal med Handelsbanken för att låna pengarna där om man inte vill hosta upp dem själv. Årskostnaden för detta blir ca 1500 SEK. Skall inte glömmas bort när man jämför medlemsavgifter mm.
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Även om detta forum är ett "fritt" forum för diverse diskussion så bör ni väl städa er litet? (Den som känner sig träffad kan ta åt sig).
    Att beskylla klubbar som bedriver flygskolning för ocker är ju närmast att betrakta som ärekränkning och således åtalbart. (Ocker är faktiskt åtalbart). Skärp er!

    Det har kommit svar från Aeroklubben och det får egentligen räcka men som aktiv i en helt annan klubbstyrelse på ideell basis blir man bedrövad över att folk verkar anse att alla priser över bottenpriserna är "ocker". Man tar sig för pannan!

    (Läs för övrigt Bodds tänkvärda inlägg. Hade inte läst det före mitt ursprungliga inlägg). I övrigt är det knappast ocker att en BMW eller en Mercedes kostar mer än en Toyota, men om man sen anser att det inte finns nån motivering till prisskillnaden ska man givetvis köpa Toyotan utan att fara ut i ockerbeskyllningar mot tyskarna utan i stället glädja sig åt att Toyotan finns.)
     
  5. Bittornado

    Bittornado Ny medlem

    Först och främst säger jag hej till samtliga som valde att delta i diskussionen och komma med synpunkter, förklaringar och givande utlåtanden. Det uppskattas verkligen.

    Jag vill härnedan få tillfälle att bemöta den "kritik" jag fått för att vara öppenhjärtlig beträffande mina åsikter... jag försöker ta mig tid för att bemöta var och en med en respons:

    Självfallet må hända vara så. Liknande uppgifter har inte gemene mannen tillgång till förstås. Så klart gör det stor skillnad om en lärare jobbar så gott om helt ideellt medan nästa flyglärare vill ha full lön. Därför är det ju nyttigt med en sådan här diskussion för att fakta ska få komma fram och för att alla ska förstå bättre vad som ligger bakom prisjusteringar. Det enda jag som "flygintresserad" kan se är att priserna plötsligt hissats upp med god marginal. Vad som är bakomliggande orsaken har ju inte framgått för mig som enskild förrän nu. Men jag kan ändå tycka att det är en saftig prisuppgång jmf med vad som var gällande tidigare för Varbergs flygklubb. Men jag tackar ändå för den förklaringen.

    Hej Hasse och tack för dina extensiva inlägg.

    Låt mig förklara en sak först. Jag har inte på något sätt "anklagat" vare sig flygklubben eller de enskilda personerna ansvariga för driften av klubben för att "mygla" eller "smussla" med pengar genom att ta överpriser av sina betalande medlemmar eller blivande flygelever. Jag kan inte se i mina inlägg någonstans att jag skulle ha gått ut med dylika påståenden. Och OM det mot förmodan uppfattades på det sättet får jag förtydliga mig ytterligare härmed.

    Det jag har efterfrågat är "tanken" och "motivationen" bakom höga timpriser hos Aeroklubben. Och jag är mkt väl medveten om att Aeroklubben inte äger vare sig hangarn flygplan eller klubbhuset för den delen. Det är ju uppenbart att en sådan situation ihop med skenande underhållskostnader vilket nämns flera gånger i ditt inlägg... slutligen leder till att man inte har någon annan utväg än att lägga ut kostnaderna på sina medlemmar. Jämför det med situationen för bostadsrättsförening med stora lån och underhållsproblem som bara kostar pengar.

    Det är ju bra att det framkommer att klubben trots allt bedrivs med en princip om icke vinstintresse. Utmärkt. Men sedan måste även logiken och rimlighetsprincipen kicka in någonstans också, eller hur? Jag har personligen inte hört någon instans där man lyckats "sänka" timpriserna någon gång, men jag vet antagligen alltför lite om den saken. Men med den situation som beskrivs i ditt inlägg, är det ju frågan om det är då rimligt att ha över 300 medlemmar varav kanske en bråkdel flyger någon gång ibland, och varav en liten skara ska vara aktiva. Är det då rimligt att man ska ha 6st flygplan i hangarn? Är det då rimligt att man ska ha en kanslist på fulltid hos sig? Med sänkta medlemspriser t ex skulle jag kunna tänka mig att man får motivation hos flera som kunde ställa upp och hjälpa till och engagera sig betydligt mer än vad de gör idag...

    Jag tycker fortfarande lite som tidigare, att klubben verkar ha blivit "alltför stor" för sitt eget bästa. Det verkar som om det kostar nu mer än vad det smakar. Det finns garanterat en del som ändå flyger sina timmar för att behålla certet, andra entusiaster gör det av rent intresse för att de älskar det oavsett pris.
    Men för att även fler ska verkligen ha "råd" att utnyttja sporten så känns nuvarande prisnivåer både betr. utb. drift och underhåll totalt orimliga, anser jag. Det hjälper inte att bortförklara det med att det är så många lärare som ska ha lön, så många plan som ska underhållas, och ingen som vill hjälpa till ideellt.
    Största anledningen till det är ofta att antalet flygtim. trots allt är begränsade både vädermässigt och praktiskt och att klubben tydligen behöver underhålla mer än att erbjuda flygning.

    Inte bra. Och jag står för detta. Jag tror att det är någonting att ha i åtankarna framöver. Jag förstår att inkomsterna i dagsläget motsvarar kostnaderna. Men ser man det från medlemmars ögon så är det väldigt mycket pengar som betala för dessa kostnader. Nu saknar ju som sagt var Aeroklubben en vettig konkurrens, men resultatet kan bli så att många medlemmar antingen försvinner halvvägs eller struntar i att hålla i sina certifikat. Jag tror inte att DET är någonting som varken klubben el de ansvariga vill sträva efter...

    Så effektivisering är vad jag efterfrågat. Men jag har inte anklagat klubben för fiffel eller liknande på något sätt. "Ockerpriser" var endast ett talesätt från min sida för att uttrycka höga priser. Inget anklagande.

    Okej, jag tackar för den informationen. Inte helt insatt i samtliga detaljer som jag beskrev tidigare. Jag ser bara vad det kostar. Man önskar att ens egen klubb i den stad man själv finns ska också kunna hålla samma prisnivåer. Men om det är såsom du beskriver så blir den klubben rena undantaget och helt fel instans att jmf några priser med. Då tackar jag hjärtligt för din information.

    Helt ärligt talat menade jag Chalmers flygklubb, och INTE SPU. Jag ber om ursäkt, tänkte galet när jag skrev namnet där. Helt riktigt.

    Som jag beskrev det tidigare, det var ett talesätt. Att behöva driva det så långt och säga att det är åtalbart när man diskuterar saker och ting är i sig att driva det alltför långt från din sida tycker jag. Alla har rätt att ha sina åsikter. Jag har INTE gått ut och anklagat personer eller ansvariga för fiffel mygel smussel eller annat. Det var ett sätt att uttrycka höga prisnivåer jmf med vad jag själv ansåg vara rimliga.

    Och du kan "ta dig på pannan" hur mycket du än vill, men jag blir lika bedrövad när jag ser att den klubb jag har närmast mig och som jag rimligen kan ta mig till för att bedriva mitt intresse ska vara dyrast i hela landet. Personligen struntar jag fullkomligt i om det ska bedrivas ideellt, som företag, utan vinstsyfte eller med förlust. JAG som medlem vill ha så låga kostnader som möjligt självfallet. Men jag är också rimlig i mina antaganden. Går det verkligen inte att göra något åt kostnaderna och andra struntar i det och har så tjocka plånböcker att de gärna betalar för det, halleluja. Fine. Jag får hitta alternativ... men att påstå att det säkert går att effektivisera och "städa" bland kostnader är inget du eller någon annan behöver ta er på pannan för för att ni känner er trötta eller kränkta. Utan jag tycker att det ska ses som en positiv feedback. Motivera medlemmarna till att engagera sig mer istället för att skylla på att det kostar så mycket i underhåll och "ingen vill göra något gratis". Jorå. Får man något annat för det så gör man MYCKET gratis. Då handlar om att ta initiativet och verka istället för att se det som ett hinder och bara höja upp priserna. Det går. Kräver dock lika mycket om inte mer engagemang och kraft och satsning från de riktiga entusiasterna... Det står jag för också.


    Mvh
    /B.
     
Laddar...

Dela sidan