PPL Navigation

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av ronas, 14 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. ronas

    ronas Ny medlem

    Hej sitter och studerar inför mitt sista pexoprov .Vilket är i navigation och har några funderingar som ni kanske vill hjälpa mig med.

    -Vid Vilka tillfällen en Compass swing måste utföras? Hur utför man en Compass swing?
    -Hur utförs funktionstest av magnetkompassen?

    -Redogör det operativa handhavandet av GNSS och dess noggrannhet och dess felkällor.


    Har ni några tips inför PEXO provet så får ni gärna dela med er :).
     
  2. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Funktionstest av Kompassen? Det måste ju vara att man kontrollerar att bannumret vid start är detsamma som gradtalet på kompassen.
    Compasswing har jag aldrig hört talas om men jag har bara hunnit halvvägs in i ämnet.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Mina tips till er som läser PPL är att inte glömma bort att titta på dessa dokument..
    Dom beskriver vad man ska kunna.. Vissa saker måste man ta reda på själv.. Google är bra!!
    Proverna som ni ska skriva heter PEXO och innehåller allt som efterfrågas i dokumenten..
    Av erfarenhet så vet jag att skolan missar vissa delar..
    LÄS DESSA KRAV så blir livet enklare.. :)

    http://www.transportstyrelsen.se/sv...och-utbildning/Teoriprov/Maldokument-for-PPL/
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. bobo

    bobo Ny medlem

    COMPASS SWING

    Deviering, upprätta devieringstabell. Görs av Tekniker, varje 24 månader eller varje 12 månader om flygplanet är godkänt för instrumentflygning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Deviering måste också göras i flera andra fall som t.ex. om flygplanet stått parkerat under längre tid i samma riktning, om kompassen utsatts för kraftig stöt/slag, om man gjort ändringar eller reparationer av flygplanet där magnetiskt material eller elsystemet påverkats -- t.ex. installerat ny avionik. Jag vet inte om detta är kunskap som krävs på PPL-nivån, dock.

    Tillägg: Jag tittade i måldokumenten och det verkar inte ingå i PPL-teorin att veta när man behöver deviera.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Funktionstest av en direktvisande kompass består i dels att man kontrollerar att den ser oskadad ut och att det inte finns bubblor, missfärgning eller skräp i kompassvätskan. Sedan förstås en kontroll av att den visar rätt.

    En koll mot banriktningen är bra, bara man tänker på att banriktningen anges i hela tiotal grader och att bannummer 02/20 och 13/31 inte används i Sverige. Banriktningen kan alltså avvika upp till 10° från vad bannumret anger – mera ifall variationen ändrats och man inte kommit sig för att ändra bannumreringen. Helst bör man ta reda på banans magnetiska riktning (QFU). Den står tyvärr inte i Svenska Flygfält, däremot i Jeppesens manualer (både VFR- och IFR-manualerna).

    Efter att man rättat enligt devieringstabellen så får en direktvisande magnetkompass visa max 10° fel.

    Har man ett oslavat kursgyro så gör man väl i praktiken så att man ställer in kursgyrot mot kompassen före uttaxning och sedan kontrollerar kursgyrot mot banriktningen -- då får man en koll på att både kompassen och kursgyrot fungerar (att det skulle vara fel på båda som tar ut varandra är osannolikt).
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Johnson

    Johnson Medlem

    Har för mig att det finns speciella platser där man devierar kompasser. Va ett tag sedan jag läste nu...så är inte 100% säker :)

    Men som käre Lennart säger så är måldokumenten + google riktiga livräddare :)
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Ett exempel på devieringsplats. image.jpg
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag gjorde nyss förproven för Nav och Prestanda, vilket gick bra.. Så skarpt prov sker på lördag i bägge ämnen.
    Men ni som har grejat dessa... Hur fasiken hann ni med?
    Jag antar att man får 60 minuter på sig per prov i dessa ämnen och i Naven så han jag precis men i Prestandan så gissar jag att jag får det tufft.
    Förprovet (skolprovet) bestod endast av 16 frågor och det var i sista sekunden -möjligtvis gick det över nån minut också- som jag blev klar..
    Frågorna i sig var maffiga men inte på något vis omöjliga men att hinna med och först komma på vad de frågar efter, sen att hitta rätt ställe att leta på och sen att beräkna fram allt tar ju mycket längre tid än 3 minuter per fråga..

    Nu handlar väl kanske inte alla 20 frågor om beräkningsobjekt men säkert de flesta.
    Har ni nåt tips att dela med ar av hur ni höll nerverna i shack tidsmässigt, särskilt under Prestandaprovet..
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Mitt råd är att du gör alla lätta frågor först. Gå sedan tillbaka och jobba med dom mer tidskrävande frågorna. På det viset så missar du inga lätta frågor som du inte hann med. Du får ju ha fel på 15 frågor av 60. Att då missa tio frågor pga tidsbrist är ju dumt. :)
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Glöm 60 och 15. Hehe.
    Men du förstår hur jag menade va?
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Haha. Ja jag satt nyss och undrade vad du fick de siffrorna ifrån;)

    Idéen är bra. Och det var lite min taktik under förprovet med. Börjar man med en fråga och märker efter några minuter att denna tar tid så känns det dock slöseri med att hoppa till nästa.. Men tar man de simpla frågorna som man ser är utan div uträkningar så borde det vara en bra idé.

    Jag är ju inte den förste som skriver dessa och så jäkla trög är jag nog ändå inte.. Men lite panik fick jag allt när 16 frågor tog sån tid.
    Jag måste nog förbereda mig bättre och snabbt förstå vilken tabell jag ska använda vid resp fråga. Då borde det funka..
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Du får ju använda manualen till "ditt flygplan"
    Märk sidorna så du hittar lätt.
    Och glöm inte att ta med en apelsin till navfrågorna.
    Du anar inte hur bra den är att rita på för att underlätta. :)
     
  14. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Apelsin! Tack för det tipset.. hehe.
    Undrar om det är ok att släpa in en melon.. Så det blir tydligare skrift..:)
     
Laddar...

Dela sidan