PPL-teori på Lid Air

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Johan_89, 6 April 2009.

  1. Johan_89

    Johan_89 Ny medlem

    Hej!

    Jag ska till Lid Air för att eventuellt läsa PPL-teorikursen där, men jag har några frågor om vad ni tycker att jag ungefär borde betala.

    Deras grundpris på hela kursen, alltså litteraturen, alla examinationer, lärarledda lektioner samt 4 flyglektioner är 25 000 :-

    Nu (För att röra till det lite;)) så är det så, att litteraturen (Alltså hela KSABs teoripaket) är redan köppt, och Radiocertifikatet har jag redan läst in och klarat på min nuvarande utbildning. Mitt elevtillstånd är även klart. Så, enligt mig borde det väll bli
    25000 - 3000 (Litt.) - Radiocertet (typ ca 800 (?))
    Runt 20 000 :-, eller har jag räknat helt fel?

    Tacksam för svar, Trevlig påsk! /Johan
     
  2. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Hej,

    Det låter verkligen jättedyrt. Jag tror att de flesta ställen tar max 10 000 kronor (6000 - 9000 verkar rätt vanligt) för lärarledda teorilektioner inklusive studiemateriel sedan någon tusenlapp eller två i provavgift för alla teoriproven.
    Betänk då att teorimaterialet går på ca 3800:- eller liknande.
    Du betalar då ca 18600:- eller nåt sådant för din teori inkl. materialet (om man räknar 4 timmar lektion á 1600). Dra bort 3600 för teorimateriel och 2000 för prov, du betalar då ca 13 000:- bara för att få några lärarledda lektioner.... Jämför med andra klubbar, där kostar det mellan 2500 - 5500)

    MVH

    Rickard
     
  3. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Jag rekommenderar Flygteoriskolan, www.flygteoriskolan.se . Dom har riktigt bra utbildning där. Ta en titt på Airways flygskola som ligger mittemot Lidair, bra plan bra lärare.
     
  4. Johan_89

    Johan_89 Ny medlem

    Kaiowas - Jag har hört från en elev som går på flygteoriskolan, att kursen som startas upp i höst redan är fullbokad. Nästa kurs startas inte upp förrens i Januari, och då hoppas jag att jag redan är klar med mitt cert och bygger PIC-timmar.

    Ricke - Det är ganska stor skillnad mellan flygklubbar och flygskolor. Jag räknade på nytt ungefär vad det borde gå på, så fick jag fram att dom är mellan 2000 & 3500 :- dyrare än "rikt priset". Och eftersom dom hjälper mig med ett problem, så varför inte.

    Jag har dock hört en hel del "konstigheter" om deras flygskola, så jag kommer vara ytterst nogrann med att läsa "Det finstilta".

    Mvh Johan
     
  5. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Du har naturligtvis rätt. Det är skillnad på klubbar och flygskolor. Jag har bara kollat på klubbar. :)
     
Laddar...

Dela sidan