Prata Radio i Finland

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av ankan, 2 November 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Jag planerar en flygning Frölunda->Helsingfors i helgen (med betoning på _planerar_ - för att göra nån sorts expectation management så har jag inställningen att chansen att det blir av med tanke på höstvädret är 1 på 10).

    Anyway - någon som har några bra tips att dela med sig av? Jag tänkte gå på FL75 längs Ålands sydkust, och sedan följa Finska kusten mot Helsingfors. Är det lönt att begära klarering in i Helsinki TMA, eller är det bättre att dyka ner under 1300 FT MSL?

    Efter att ha studerat kartor och AIP så har jag kommit fram till att det verkar vettigt att flyga in söder om Helsingfors, och sedan gå passera in i Malmi CTR via punkten NOKKA.

    Jag oroar mig lite över att mitt uttal av NOKKA kan skilja sig mot den finska flygledaren. Är det vettigt att bokstavera signifikanta punkter? Hur gör ni andra?

    Nån som varit på Malmi som har några tips? Hur betalar man t.ex landningsavgiften?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    NOKKA uttalas NÅKKA,inte lönt att bokstavera. :)

    Om du tänker landa på flera ställen,köp månadskortet.

    MVH/Olle
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    Efter mitt besök på Mariehamn kan jag bara säga att man får vara väl uppmärksam för att uppfatta vad de säger på radion. ;)
     
  4. ankan

    ankan Medlem

    Sitter och funderar lite på vad man ska säga i radion för att vara så tillmötesgående som möjligt för finska ATC.

    Är följande rimligt? Vad kan förbättras?

    När jag passerar in i finskt luftrum kommer jag direkt in i Mariehamn TMA. Jag tänker mig något liknande:

    "Mariehamn Tower - SE-VPD - Squawking NNNN OGLOB Flight Level 070 On flight plan for Helsinki Malmi"

    Och sen, när jag passerar ut från Mariehamn TMA räknar jag med att bli överlämnad till Tampere Controll:

    "Tampere Control - SE-VPD - 5 miles south ARMIT Flight Level 070"


    Och en timme senare, när jag närmar mig Malmi CTR (tänker att det är enklast att undvika Helsinki TMA helt och hållet genom att gå under det):

    "Malmi Tower - SE-VPD - 3 miles south west NOKKA 1200 feet, information charlie received, for landing"

    (förutsatt att det var Charlie som var senaste ATIS)

    Vet föresten finska ATC vad jag fått för transponderkod från svenska ATC?

    Är det någon mer info man bör ta med, som t.ex flygplanstyp, trots att man går på ATS-färdplan?
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Det viktigaste är nog att du har med transponderkod i varje förstaanrop, så att de lätt kan identifiera dig på radarn.

    Går du på färdplan har de samma info som de svenska myndigheterna, inklusive transponderkod. :)
     
  6. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    Jag har flygit till Malmi ganska många gånger så jag vill dela med mig av några tips. När man flygit i Finland så inser man hur bra flygledning vi har i sverige. :)

    När du ropar upp Mariehamn så kommer de att säga "report inbound mariehamn terminal area" och då menar dom att du skall rapportera vid inpassering till TMA.

    Ropa upp Malmi när du har 10 minuter kvar till Nokka. Dom blir sura i Malmi twr annars. Det finns en 10-minuters-regel och dom lär hänvisa till den. I sverige är inte flygledningen alls lika petig på den punkten.

    Gissningsvis får du en klarering redan då vid 10 min före inpassering i stil med "cleared to lefthand downwind rwy 19 via Nokka" och då förutsätts du rapportera vid Nokka. Jag själv tabbade mig på den punkten och fortsatte in mot medvind utan att rapportera Nokka. Då blev dom sura en gång till.

    Sen uttrycker sig nån av flygledarna lite konstigt efter landninen när man skall taxa till plattan: "taxi to apron via crossing 09/27" och i alla fall när jag råkade ut för det så betydde det INTE att först korsa tvärbanan 09/27 och sedan svänga in mot plattan. Det betydde taxa till plattan via D, E och korsa sedan 09/27 till G och sedan plattan. Och eftersom jag gjorde som hon sa och inte det hon menade så blev hon sur igen :)

    Men ta det inte så hårt. De är nog inte så arga som de låter. Lycka till!

    /jonny
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. TOC

    TOC Ny medlem


    Hittar ingen stöd i regelverket om vikten att säga transponderkoden i varje förstaanrop,inte ens här i Sverige.

    Har levt i tron att om man flyger med CPL (Current Flight Plan) ,har finska ATC redan din registerbeteckning på skärmen.

    Visst låter det proffsisgt med "squawking xxxx"

    Säg inte terminal area i Finland,du blir tvugen att säga om det rätt.

    Terminal Control Area

    Varje inpasserinsgspunkt i Finland är obligatorisk rapportpunk,även om man har klarering längre.
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    Tack för alla bra svar!

    10-minutersregeln var ny för mig, likaså att alla inpasseringspunkter är obligatoriska rapportpunkter även om man har klarering förbi. Jag minns bestämt från teorin i våras att vi elever uppmanades att inte ropa upp Bromma-tornet allt för långt innan inpasseringspunkten, eftersom de skulle bli sura då. Men det skiljer kanske från torn till torn :unsure ?
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem


    Det skiljer sig mellan olika länder,ibland mera och ibland mindre.

    I Finland kan du skriva utpasseringspunkten på färdplan,detta är även önskvärt om du vill att det ska inte bli misförstånd med klareringar.

    /TOC
     
  10. jonny majava

    jonny majava Ny medlem

    En viktig skillnad mellan sverige och finland är att finnarna har väldigt dålig radartäckning. I sverige ser tornet oss hela tiden. Inte ens Malmi har vettig radarinformation tydligen...
    Pga av den dåliga täckningen så får man ofta i vårat tycke väldigt konstiga klareringar typ klart in till medvind via punkt a, punkt b, punkt c och punkt d. Och det är för att det är deras sätt att vara säkra på att vi är separerade från varandra. I sverige seäger de bara att du trafik kl 11, 2 miles.

    Så har jag fått det förklarat för mig av finska flygledningen.

    /jonny
     
  11. Zeta

    Zeta Medlem

    TOC, jag anser att det är fullkomligt irrelevant om procedurer som underlättar luftfarten finnes i någon författning. Punkt. :sneaky
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem


    Har vetat det länge,du är inte ensam som anser detta,tyvärr...



    /TOC
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Hoppas Ankan tillåter liten offtopic,anekdot om procedurer som underlättar luftfarten. (Kan vara tagen ur verkligheten)

    På en flygplats tänkte vissa flyglärare och piloter att underlätta...

    Istället för att säga "information Charlie mottagen" sa man att" QNH 1009",en del tyckte att man skulle gå längre och säga endast "jag har Helge" (Alla vet vem/vad Helge är)
    Enkelt och effektivt,då slipper tornet säga QNH och piloten slipper att läsa tillbaka.

    Tack och lov finns regelverket,men det tog tid....:)



    /TOC
     
  14. Zeta

    Zeta Medlem

    Ja det var ytterligare ett exempel från dig som inte har någon som helst relevans. Att bara ange QNH blir en risk, iom att man då inte bekräftar att man mottagit övrig information från ATIS. Vad finns det för risk med att rapportera transponderkod menar du?
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem


    Riskbedömningen kan du göra själv,vad vet jag om relevans mm

    Om du säger din position mm enligt regelverket kan ATC ber dig att säga koden eller bekräfta koden xxxx

    Att enbart göra identifieringen/positionrapporten med rayban metoden "squawkin..............." är idioti.

    Du kan,eller inte du men någon annan kan säga fel kod,ATC kan höra fel osv osv

    Man skall minimera riskerna för missförstånd,därför regelverket.

    Om du eller ATC vill hitta på "proceruder som underlättar luftfarten".....,dom ska med i regelverket att alla vet dom,inte bara ni som är profs

    Vad gäller din tips att ge koden i Finland kan jag nog återkomma senare,och andra sidan om dom har inte radartäckning kan dom inte se koden heller.

    /TOC
     
  16. Zeta

    Zeta Medlem

    Har de inte radartäckning ber de ju dig naturligtvis om positionsrapport istället. Mycket enkelt.
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem


    Be gör man i kyrkan. Det är vi som piloter som skall ge positionsrapport i första hand,om man kan lita på regelverket.

    AIP ENR 1.1.6

    Flygning utanför kontrollerat luftrum.
    e) VFR flygning skall vid första radiokontakt ange position,flyghöjd och avsedd flygväg under morker.........

    ENR 1.2.2

    VFR-flygning i luftrum klass C,utom CTR
    d) Positionrapport-Rapportering ac position och flyghöid skall ske osv....

    ENR 1.4.1
    d) Positionsrapport-Rapporteringar av position och flyghöjd skall osv....

    Mycket enkelt

    Att ignorera allt ovan och att istället "underlätta luftfarten" med squawking säger mycket.......

    Lycka till med studierna.

    /TOC
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

    Lovade att återkomma...

    Om du lämnar färdplan före flygning i Finland,lottar deras system specifik transponderkod för dig och ATC ser vem du är,om manicken är på.....

    Om man inte har radarteckning hjälper inte rayban metoden,du skall rapportera positionen enligt gällände regelverk,samma regelverk gäller även med radartäckning.

    Vilken system har vi i Sverige,samma?

    /TOC
     
  19. Zeta

    Zeta Medlem

    Kära du, sa jag någonsin att man skulle hoppa över positionsrapporten? Det jag skrev var att man inte skulle glömma transponderkoden. Det har hänt mig otroligt många gånger i början av min flygkarriär där flygledaren i fråga ber mig att "confirm squawk XXXX". Då anser jag det bättre att istället ange den vid förstaanrop för att minimera radiotrafiken och därmed underlätta för luftfarten.

    PS. Enkelt va? DS.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem


    Undertecknad väljer att sluta med detta. :p



    ZeTA skrev @ 2010-04-09 00:27:
    Har man unik transponderkod (ej 7000) är ju denna mer relevant att säga istället för position..


    ZeTA skrev @ 2010-04-09 09:51:
    Pratade jag om brommatornet enbart? Nej jag menar att om man sedan tidigare fått en transponderkod tilldelad, identifieras man lättare genom att ange denna och höjd vid kontakt istället för att dra en ramsa om vart man befinner sig. Jag anger numer ALDRIG position (om det inte uttryckligen efterfrågas) och det har ALDRIG varit några kommentarer om det från ATC.

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=1372&forumID=18


    Med vänlig hälsning/Olle
     
Laddar...

Dela sidan