Problem med "flightplan" i Garmin GPS

Diskussion i '060 Navigation' startad av bean2, 13 Augusti 2006.

  1. bean2

    bean2 Ny medlem

    I vår flygklubb har vi både Garmin GNS430 och GPSMap296.

    I båda har jag lagt in ett antal "waypoints". Med hjälp av dessa har jag gjort en "flightplan" med ett tiotal brytpunkter med samma start- och landningsflygplats. Låt oss för enkelhets skull numrera brytpunkterna 1-10 där "1" är första brytpunkten sen nr "2" o s v

    Nu kommer problemet. När jag aktiverar färdplanen vill jag att den ska börja med första "leggen", d v s startlandningsplatsen och brytpunkt "1". Dessvärre kan lika gärna sista "leggen" komma upp. (brytpunkt "10" och landningsflygplatsen).

    Vad gör jag för fel? Kanske jag bör påpeka att vid skapandet av "flightplan" har jag hämtat start- och landningsflygplatsen från Garmins databas medan brytpunkterna 1-10 har jag skapat själv.

    Är kanske problemet att GPS-en inte kan skilja på start- och landningsflygplats?
     
  2. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Nu vet jag att denna tråden är rätt gammal så förhoppningsvis har du redan hittat ditt svar... En sak man alltid kan göra i en Garmin vad gäller färdplaner är som följer :

    Gå in i färdplanen (FPL-knappen oftast), tryck på cursor-knappen så att du kan bläddra bland brytpunkterna. Välj nästa du vill flyga till och klicka på Direct (D med pil)-knappen. Bläddra ner till "Activate?" och tryck enter. Den raderar inte färdplanen utan ger dig vägledning till brytpunkten i färdplanen. När du kommer fram växlar den automatisk tillbaka till FPL-läge och guidar dig vidare i listan. Detta funkar även för att skippa brytpunkter osv. utan att radera färdplanen.
     
Laddar...

Dela sidan