Rädda allmänflyget!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 14 September 2014.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 33 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Högst berättigad synpunkt. För mig är det en hobby, och fyller sitt syfte som hobby. Det finns många som argumenterar för allmänflygets betydelse för näringslivet och det får de gärna göra, men för min del är det likvärdigt med att köra MC eller segla - intressen som har tagits upp på andra ställen i denna tråd. Mina mål som hobbyflygare är umgänget på flygklubben, sommarturerna till Höganäs och den udda resan till Danmark/Tyskland/Holland - med klubbvänner eller med sambon. Allmänflyget - eller sportflyg som jag hellre säger - har ett lika stort berättigande som hobby som det har i affärsintresse. Därför är det också önskvärt att få igång ungdomsverksamhet, gissa vad som smäller högst i Aftonbladet - att köra bort ett gäng 65+ med egna flygplan eller att vräka en grupp tonåringar som håller på med segelflygning...
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag vill inte ha sista ordet i denna diskussion så jag försöker sparka igång den igen...

    ...samarbete/kommunikation mellan flygklubbar. Tänk själva, idag sitter vi alla och gör samma sak var för sig i våra klubbstugor, vare sig det är UL-A, UL-B, PPL/LAPL eller Segel-utbildning. Det måste finnas mer som vi kan samarbeta omkring och uppgifter som vi kan dela på. Det kan vara på lokal nivå mellan klubbar (dela på flyglärare tex., samordna teoriundervisning) eller regional nivå, till och med nationellt. Just nu känns det som om vi är ett gäng fotbollsklubbar som tränar sitt lag på hemmaplan men vi möter aldrig andra lag i matcher...
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. akg1486

    akg1486 Medlem

    Jag flyger från en plats där det vare sig finns segel eller UL, så vi är en homogen grupp på så sätt att vi alla flyger framförallt normalklassat. Att komma till fält där segel- och motorflyget håller till i olika lokaler, ofta på var sin sida fältet, är för mig obegripligt. Inte minst ut rekryterings/PR-perspektiv: en flygintresserad allmänhet har inte ETT ställe att gå till för att få reda på vad flygning som hobby kan innebära. Så samarbete borde vara i allas intresse.

    Samtidigt förstår jag bakgrunden: en lång tid med olika klubbar cementerar en vi-och-dom-känsla som inte är så lätt att bli av med. Många frågar mig varför det finns två flygklubbar i Göteborg, med lokaler intill varandra, och det är inte lätt att svara på. Nu samarbetar vi dock mer än vi gjort på många år, men visst skulle det finnas synergieffekter. Att slå ihop en klubb som är 50 år och en som nästan är 100 år är dock inte lätt.

    Vad vi som förtroendevalda i landets flygklubbar måste göra först av allt är att skapa förutsättningar för alla som vill flyga att kunna göra så på ett så varierat sätt som medlemmarna önskar. Det kan innebära "inskolning" av nya piloter som aldrig flugit långresor, det kan innebära ett aktivt nätverksbyggande och det kan innebära möjligheter till vidareutbildning. Men framförallt kräver det att alla ska känna sig välkomna, och det måste ALLA hjälpa till med. Det får inte finnas ett A- och ett B-lag. Man kan inte tvinga folk att umgås, men den som inte känner sig välkommen kan lätt tappa sugen och sluta flyga när nyhetens behag med stjärtsvängar med kompisar har lagt sig. Vi måste få våra elever att känna sig som en del i klubben och vi måste framförallt se till att nyblivna PPL kommer med i gemenskapen. Faddersystem kan vara ett sätt, en djupt rotad kultur i klubben är ännu bättre.

    Samtidigt måste man såklart respektera att en del flygklubbsmedlemmar är fullt nöjda med att betala sin avgift och flyga så mycket de vill och kan. Det måste de få göra.

    Ursprungsfrågan var hur vi ska kunna "rädda allmänflyget". Kanske ska vi istället fråga oss hur vi gemensamt kan se till att ingen tröttnar på att flyga. Då löser sig den första frågan av sig själv.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem


    Jag håller helt med om att det är olyckligt med den uppdelning som nu finns. Dock tror jag att roten till den nuvarande uppdelningen är en helt annan än den du nämner. Som ideella föreningar är flygklubbar ganska säregna på grund av att våra verksamheter dels kräver ganska lång utbildning och dessutom har en verksamhet som förutsätter stora betalningar från medlemmarna för hyror. Om vi tar Segel- respektive motor- så är kostnadsstrukturen lite olika och det finns (tyvärr) ett frö till osämja på grund av att denna struktur är olika i verksamheterna. Det innebär att debiteringssystemen ser olika ut för verksamheterna. Man har även lite olika krav på lokaliteter, service etc etc. (Fallskärm och modellflyg ska vi inte nämna här, med helt annan inriktning och finansiering.) Det mesta kan nog lösas inom en enda klubb om man bildar olika sektioner, men då har man uppdelningen där igen. T o m debiteringssystemet inom en så pass likartad verksamhet som motorflyg kan vålla vissa motsättningar mellan dem som flyger lite respektive mycket, med olka krav på utrustning, grundavgifter etc. Ju mera olikartad verksamhet man har inom klubben desto mera komplicerad blir redovisningen för att uppnå den heliga rättvisan. Men jag håller som sagt med om att det vore önskvärt med mycket större samarbete mellan "grenarna".
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    På gott och ont: Småklubbar är så illa tvungna att hålla sams och samordna. I större klubbar är det väl oftast en tidsfråga tills någon/några strebrar tycker att "så här kan vi ju inte hålla på att krångla med den andra planhalvan". Trots att det i dessa nya tider känns motigt, så lär alla vidga vyerna och titta utanför egna gärsgården för samverkan. Det är lätt att säga tulipanaros, men vad har vi för alternativ. Även i riksdagen lär dom ju börja lära sig att samarbeta över sina gärsgårdar!
     
  6. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    På min flygklubb samsas motor- och UL-flygklubben om samma faciliteter och klubbstuga, vilket tycks fungera väldigt bra. Jag har personligen alltid blivit väl bemött av alla medlemmarna oavsett klubbtillhörighet. Men under UL-teorikursen var det en kille som nämnde att några personer på motorflygklubben hade pratat så nedvärderande om UL att han beslöt sig för att istället fortsätta sin utbildning på en annan UL-klubb i närheten. Hade det inte funnits något alternativ, hade han kanske struntat i alltihop. Sådant tycker jag är väldigt olyckligt.

    //Thomas
     
  7. akg1486

    akg1486 Medlem

    Jag är inte segelflygare, men jag har fått uppfattningen att segel är mer av en klubbaktivitet av det skälet att man inte kan ge sig ut och flyga på egen hand (om man inte har motorseglare). Motorflygare, både normalklassat och UL, är kanske mindre intresserade av att se sig själva som en del av ett kollektiv. Eftersom den lägre kostnaden är en viktig parameter för många UL-flygare (även om det finns många andra skäl att välja UL) så kan måhända viljan att göra en insats för gruppen vara högre: jag kan ju få en lägre kostnad i utbyte.

    Det samarbete som kan vara realistiskt kan ju begänsa sig till att dela lokal, dela administration och jobba gemensamt med rekrytering. UL och normalklassat kan också samarbeta kring gemensamma utflykter.

    En klubbs storlek spelar också roll: ju fler medlemmar, desto mindre har alla gemensamt. Det sociala trycket att vara en del av klubben (rekrytering, arbetsdagar och annat) är större om man är 20 medlemmar än om man är 200.

    Att som "normalklasspilot" prata sk!t om UL är ju bara dumt. Den som jobbar med rekrytering av UL-elever i Mimoids klubb borde berätta för personen i fråga vilka konsekvenser sådant snack får. Den eleven som bytte skola lär ju berätta det för alla han känner.
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 2
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Javisst gäller det MARKNADSFÖRING på alla sätt för alla flyggrenar. Även hallåan i detta inslag behöver veta lite mer, han benämner tvåsits-segelkärran som "detta ultralätta plan..." (Inslaget ligger inne bara sju dagar)
    http://www.svtplay.se/video/2374560/ostnytt/5-10-19-55
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Trevligt och positivt inslag om segelflyget!
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Läste precis Jan Stridhs text om AOPAs flyin på Feringe i somras, i tidningen FlygHorisont. Ett av seminarierna som hölls handlade om utveckling av flygklubbar, med titeln Sveriges Flygklubbar - dags för modernisering. Stridh har enl. texten pratat med ett 30-tal föreningar om utvecklingen och "fått lika många svar". Det intressanta i hans text tycker jag är;
    Helt klart tänkvärt!
     
    • Gillar Gillar x 3
  11. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jan Stridhs text i FlygHorisont innehåller som sagt många godbitar. En stor ekonomisk fördel både för klubbkassören och flygande medlemmen: Med en låååg medlemsavgift kommer en mängd stöttande intresserade in i klubben (så vi flygande "måste-medlemmar" slipper betala "allt" själva)!
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Vi måste helt enkelt göra något åt flygsituationen. Som vi kan läsa i inläggen här så är det så väldigt mycket än bara regelverk och kostnader som håller folk borta. Det är vår egen attityd och hur vi marknadsför oss också, vi behöver få skutan på rätt köl. Jag hoppas att ni som har goda tankar om framtiden försöker få mer inflytande i era klubbar, det är först då som det kan bli en förändring. Gå ihop med en kompis och försök förändra!
     
  13. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Väcker en gammal tråd.

    Går själv i tankarna att skaffa cert, och har väl gjort som många andra när man blir intresserad av något att man söker på nätet om det (det var så jag hittade hit). och min första reflektion är väl inte att det är dyrt, även om det är det om man jämför med många andra hobbys för de flesta vet nog att det kostar att ha en hobby. (Har en kompis som kör rally och det är verkligen inte en billig hobby).
    Däremot är det väldigt svårt att förstå allt som skrivs här det är en herrejösses massa förkortningar och man behöver i princip sitta med Google öppet och söka på varje förkortning som skrivs vilket kan kännas avskräckande för många, i alla fall för mig.
    Det mesta som skrivs här behöver man ha utbildning för att förstå, och jag tänker att syftet med detta forum är att rutinerade piloter delar erfarenheter med varandra.
    Det kanske borde finns en nybörjar del här (kanske finns har inte kollat runt jättenoga än.)
    där man kan ställa dumma frågor eller nån kanske vill lägga ut förklaringar för vissa saker och kanske inbjudningar till olika event eller nått liknade.
    Hmm blev kanske inte ett svar på vad trådskaparen menade, men det jag menar är att går man in på nätet och söker på flygutbildning så kommer man till klubbars hemsidor där allt verkar enkelt och roligt och inte så dyrt, men börjar kolla runt på forum så är det många krångliga ord och man ska vara väldigt intresserad för att kunna sätta sig in i vad alla pratar om.

    Nåja, en liten tanke bara tråkigt att flygintresset verkar dala och hade jag något bra tips hade jag delat med mig av det men det kanske kommer senare :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för ditt inlägg Jonas! Det var precis sånt här som jag vill få fram. Det är svårt att på denna sida på "allmänhetens" syn på det hela men du får väl anses komma ganska nära i dagsläget. :)
    Jag hoppas verkligen att du inte avskräcks och att du tar steget att ta ett cert. Det kommer snart att komma lite förenklat cert som kräver en kortare utbildning så det kan vara bra att hålla utkik efter den. LAPL ska den heta(nu var vi där igen).
     
  15. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Precis
    Visst tror jag priset skrämmer några men har man intresset så löser man ofta det, det som är väldigt svårt, i alla fall för mig, är att hålla intresset vid liv både innan utbildningen börjar och även under. Som jag förstått ta det ungefär ett år att utbilda sig (PPL) och har man då som jag funderat i snart 10 år så är det kanske inte farligt, men några som blir "nyförälskade" kanske lätt tappar intresse efeter ett tag när man inser vilken tid det tar, vi bor ju trots allt i skynda och stressa Sverige.
    Kanske LAPL är lösningen om det görs på ett bra sätt? (jaha nu är man fast i förkortnings-träsket )
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag hoppas att du lyckas väl med dina planer. Tveka inte att lägga upp dina frågor här om det är något särskilt. Vi hjälper dig mer än gärna!
     
  17. jonasö

    jonasö Ny medlem

    Tack! får hålla er uppdaterade.
    Hittills har jag bara fått positivt bemötande och det har gjort allt mycket lättare och det känns enklare att ta steget.
    fortsätt så :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Är väl en vanlig missuppfattning att flyga är nått jättesvårt och krångligt. Sen är det ju nästan så att flygklubbarna är som "hemliga sekter", finns ofta väldigt lite information om verksamheten etc och hur man gör för att komma in i "branschen".
    Mer marknadsföring är ett måste om man vill ha in nytt blod.
     
    • Gillar Gillar x 2
  19. litens

    litens Aktiv medlem


    Jag är så knäpp att jag inte riktigt ställer upp på den beskrivningen att intresset minskar även om den är nästan allmänt accepterad. Tror klubbflyget är påväg utför på många håll och kommer delvis ombildas men det individuella flygandet verkar gå starkt, tycker jag ser många som har delägda flygplan och flyger mycket. Man skall inte glömma att vi så att säga genomgår ett litet stålbad med en del nya avgifter och bränsleskatt som kom för 10 år sedan. Många som hade råd att flyga då har behövt att dra ned på flygandet och en del har inte råd, iallafall inte att flyga samma typ av flygplan.

    De herrar (mest herrar) som tog sina certifikat när flygningen var som billigast i förhållande till medianinkomst och enklast att ta ett cert nån gång på 1970 till en bit in på 1980 talet börjar bli till åren och lägger ned pga ålder (eller gnäller mer om bränsleskatt än de flyger, gnäll är flygets pest och största hot mot sig själv).

    Tror vi nått en botten eller är nära, en betydande andel av de som flyger idag är komfortabla med den högre kostnadsbild som råder mot tidigare och de i Stockholm som inte orkat ersätta sin flygning på de nedlagda flygplatserna (en katastrof i sig) med flygning på nya platser längre bort är borta eller nästan borta ur bilden nu.

    Min fasta övertygelse är att flyg är intressant och att det är så mycket positivt som kommit med EU, LAPL, ELA osv att vi precis som Tyskland kommer se en ökning av nya certifikat.
     
    • Håller med Håller med x 1
  20. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Intressant läsning och jag kan ju berätta att den på pricken följer dom åsiktsströmmar jag hör här i USA. Problemet är universellt för flyget.

    Sammanfattningsvis är det:

    Kostnaden
    Regleringarna
    Osexigheten på flygplan
    Åldern på medlemmarna

    När jag kliver ur planet på en flygträff eller åker och käkar min "200 dollar hamburger" på ett flygcafe, så är jag typ yngst med mina 44 år. Dom flesta är runt 60år eller äldre. Detta hjälper ju såklart inte när man vill dra till sig yngre förmågor, men det är ju inte mkt man kan göra åt det.

    Men det är en grej till jag vill ta upp. Sverige och delar av europa har ju en lång tradition av platta sociala strukturer, vilket är mkt bra på många sätt. Små klasskillnader. Men en av nackdelarna med det - och synnerligen har varit ett problem för mig själv som svensk - är att man inte vill sticka ut. Man vill inte skryta, eller säga hur mkt pengar man har eller tjänar, för att man är livrädd för den sociala skammen som kommer med det i Sverige. Så verkligheten blir att man går och håller tyst om sin flygning för att inte bli anklagad för att vara miljömarodör, eller elitist, eller rikemansgosse, eller född med silversked i mun (även fast man tjänat vartenda krona själv). Folk förstår inte, och tror att flyga och äga flygplan är detsamma som att vara multimiljonär. Att äga båtar, som kostar mycket mer, eller sommarställen, lyfter ingen på ögonbrynen åt eftersom det är nationalsport. Men flygplan! Hugaligen! Guuud va dyrt.

    Här måste vi bryta våran nationalkaraktär och göra två saker:

    1. Tala om för folk att det inte är så himla dyrt som dom tror, visa dom hyr mkt nytta man kan ha av flyget och förklara att det faktiskt är billigare än golfande, sommarstugor och båtar. Man behöver inte slå knut på sig själv och ljuga, eller försöka sälja in dom på det absolut billigaste UL flyget heller, utan låta dom själva se värdet av det.

    2. Äga det. Och med det menar jag, precis som varenda biltidning har en Ferrari på omslaget, trots att 99% aldrig kommer ha råd köpa en, så skapar det en aspiration (engelska). Dvs, nåt att se upp till eller ett mål man kan nå. Det generar ett intresse. Så jag har helt slutat hålla mig i skymundan och hålla tyst om min flygande och mitt flygplan. Idag berättar jag för alla och envar som vill lyssna, tar med dom på en flygtur så ofta jag kan, visar dom värdet av att ha en egen flygmaskin, hur man kan resa och spara tid med det, hur man kan knyta nya kontakter och använda sig av det för sin verksamhet etc. Man måste sluta försvara sina intressen defensivt. Enda sättet att förändra är ju att vara sig själv och se det som det mest naturliga i världen. Så sluta göm dig bakom flygandet och ägandet, ÄG det och låt andra bli inspirerade av din passion och värdet av din hobby.
     
    Senast redigerad: 30 December 2015
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan