Radiofrekvenser för olika sektorer i TMA

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Jocke, 6 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag undrar om det finns någon, helst lättläst, info någonstans om vilka olika frekvenser som gäller för olika sektorer inom olika TMA. Har letat i Svenska Flygfält, men inte hittat några specar på det. Ofta passerar man ju två eller flera sektorer inom ett TMA och måste då ratta in nya frekvenser på uppmaning av flygledarna. Vilket innebär att man måste vara beredd med pennan och skriva ned den nya frekvensen man ska ratta in, för att sedan göra det. Och man vet aldrig om den nya sektorn innebär ny frekvens eller om man ska ligga kvar, vilket gör att man måste ägna större uppmärksamhet åt detta än om man redan från början visste vilka frekvenser som gäller i olika sektorer. Då kunde man till och med ställa in nästa frekvens lite i förväg, vilket skulle underlätta både motläsning, frekvensbyte och att vara mer alert på vad som kommer.

    Så, min enkla fråga är alltså: Kan man någonstans hitta en lista över vilka frekvenser som gäller i de olika delarna? Helst i lättläst form, kombinerat med en karta - att sitta och försöka översätta koordinatgrupper till verkligheten är ju lite småinvecklat.
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, kolla sidorna 3:19 och 3:20 i svenska flygfält.
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Jo, de sidorna har jag hittat. De innehåller dock bara flyginfokanalerna, inte flygledarkanalerna. Det jag är ute efter är alltså de kanaler man snackar med kontrollen på om man flyger kontrollerat. Ursäkta otydligheten.
     
  4. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Jocke, de frekvenser som är angivna gäller ATC.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I AIP avdelning ENR 2.1 finns mer detaljerad information om kanaler, men den hjälper dig inte helt eftersom olika kanaler gäller för samma sektor, beroende på hur bemanningen på ACC/TMC ser ut vid varje tillfälle. Trafikledarna kan också låna luft av varandra eller förmedla klareringar. Det går alltså inte att svara fullständigt på din fråga även om man man komma ned till ett fåtal alternativ. Även om man ofta kan gissa vad nästa frekvens blir och ställa in den i förväg så måste du nog även fortsättningsvis vara beredd med pennan...

    PS. I Sverige finns (vad jag vet bara med ett undantag) inga speciella infokanaler för okontrollerat luftrum (om man bortser från TIZ/TIA som är specialfall) utan man använder ATC-kanalerna för det kontrollerade luftrummet ovanför -- eller under om man flyger riktigt högt. :) Alla kanalerna på SvF-kartan är alltså ATC-kanaler (utom 133.800 som är undantaget).
     
  6. Jocke

    Jocke Medlem

    Är du säker? Högst upp på kartbladet står det ju "Flyginformationskanaler". Och enligt den skulle t.ex. i så fall större delen av Örebro TMA, Karlstads TMA, Hagfors TIA m.fl. dela frekvens (131,125). Det skulle ju inte funka. Plus att jag, när jag varit ute och flugit själv, blivit överskickad till andra frekvenser än de på kartan när jag flugit kontrollerat och behövt klarering.

    Vi pratar eventuellt förbi varandra här, men "ATC" är väl de som sköter kontrollerad luft? Till skillnad från informationskanaler. Och det jag är ute efter är alltså vilka frekvenser jag kommer att bli överskickad till när jag behöver en klarering, antingen av informationstjänsten om jag flyger i G-luft, eller av någon annan flygledare om jag flyger kontrollerat, och närmar mig en sektorgräns.
     
  7. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Jocke, Ok jag förstår vad du är ute efter. Vad jag vet har vi inte FIS i Sverige, enbart ATC. Det är ju helt riktigt som du påpekar att inte alla frekvenser finns med på kartan i Svenska Flygfält.
    Enda sättet jag vet är då att titta i respektive flygfältskort.

    Med vänlig hälsning, Mats
     
Laddar...

Dela sidan