Regler vid flygning i tjänsten

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jocke, 6 Oktober 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag jobbar på ett stort företag med kontor både i Stockholm och på Gotland. Då och då ska man på möte i Visby och då har jag självklart tänkt att man borde flyga själv dit, istället för att åka reguljärt. Förutom att det är mycket trevligare så blir det faktiskt billigare än de reguljära biljetter företaget göder Gotlandsflyg med. :)

    Tanken var att jag hyr ett plan av min flygklubb, flyger dit och hem igen och sedan får ersättning för mina utlägg. Jag trodde i min enfald att det borde funka på ungefär samma sätt som om jag reser med hyrbil i tjänsten, men så enkelt var det visst inte. Ekonomi- och personalbyråkraterna blev tveksamma till exakt vilka regler som gäller, så "för säkerhets skull" sa de nej till hela idén. Tydligen var det regler runt försäkring som var krångliga.

    Nu undrar jag om det är någon som har koll på vad som gäller när jag transporterar mig själv i flygplan på tjänsteresa. Framförallt är det då försäkringsaspekterna som är föremål för tveksamheter. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig hjälpa byråkraterna så jag kan få spaka eget plan till Gotland.
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=1371&forumID=16
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack, men den tråden berörde inte alls försäkringsfrågorna, som tydligen är stötestenen i detta fall.
     
  4. dypen

    dypen Medlem


    Om flyvning med passasjerer, kostnadsdekning, tjenestereiser og skatt. http://turl.no/5mw
     
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Detta är väl knappast nåt som går att lösa av oss på Flygfyren. Det handlar ju mera om företagets egna interna regler. Olika företag och organisationer gör på olika sätt och ser på olika sätt på detta. Ingenting hindrar företaget skattemässigt att ersätta dig för dina utlägg men det är väl inte där som skon klämmer. Vad ditt företag har för krav beträffande försäkringar vet vi förstås inget om, (eller vad din klubb har för försäkring på sina maskiner).
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag vet inte vad reglerna säger, men jag vet att den typen av resor har förekommit på konsultfirman där jag jobbade. Så omöjligt är det inte. Allan kanske kan reda ut det?

    Jag föreslår att du pratar med flygklubben om vilka försäkringar som gäller under hobbyflygning. Samma försäkringar borde väl gälla vid firmaflyg?

    Och så måste jag påminna om att väderminima fortfarande gäller, även om du MÅSTE vara tillbaka till ett möte kl 13... ;)
     
  7. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Detta tycks vara ett outtömligt ämne, och såvitt jag förstår så beror det till stor del på att folk tycks föreställa sig att det finns heltäckande "REGLER" med stort R.

    För det första så finns det förstås SKATTEREGLER. Dom är tämligen glasklara men säger bara att du inte behöver skatta för ersättningar som du fått för kostnader/utlägg som du haft för resor i tjänsten.

    Observera att detta inte är detsamma som att "REGLERNA" säger att du har rätt att flyga med eget plan i tjänsten (lika litet som du har nån ovillkorlig rätt att köra din egen bil i tjänsten). Detta styrs i stället av din arbetsgivares "REGLER". Givetvis kan arbetsgivaren ställa upp egna regler för hur de anställda ska färdas under tjänsteresor och vilka krav som ska ställas på de färdmedel som används. Arbetsgivaren kan t ex kräva att du ska köra miljöbil, eller bara åka tåg. Dock finns inga tvingande LAGREGLER som säger att arbetsgivaren ska eller inte ska acceptera att du flyger ett eget eller klubbens flygplan. Det är faktiskt "regler" som är upp till arbetsgivaren att skriva!
     
  8. wingh

    wingh Ny medlem

    Får du flyga firmaflyg med UL-B? Krävs det inte PPL för det?

    Annars verkar det som om det är i företaget skon klämmer. Du har ju försäkring via KSAK och AOPA om du är medlem, samt din flygklubb har försäkring på planen + 3parts osv...
     
  9. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Jag tror bolagets sko klämmer runt ansvarsfrågan vid ett ev haveri. Bolaget har ett ansvar för dig när du agerar/transporterar dig på tjänstetid. Om det skulle ske en skada kan försäkringsbeloppen (teoretiskt) uppgå till så stora belopp att bolagets försäkringsbolag sett till att exkludera detta i sina villkor. Har inte 100% på fötterna, men föreslår en kontakt med KSAK och/eller SPAF för att få lite argument och reda ut. Ofta handlar det om okunskap. Tex kanske klubbens försäkringar täcker upp det tomrum bolaget är oroliga för.
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag tror att det inte dras direkt likhetstecken mellan egentransport i tjänst och firmaflyg även om det väl är samma sak.

    Firmaflyg är ganska dåligt beskrivet i föreskrifterna men fenomenet är nämnt i såväl privatflyg-, helikopter- som ultralätt bestämmelserna. Så man kan ju kanske dra slutsatsen att firmaflyg visst är möjligt i ultralättsammanhang.
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack för alla svar!

    Jovisst är det, som någon antog, frågan om ersättning vid personskada som verkar vara stötestenen. Det var tydligen så krångliga regler att de blev alldeles yra på personalavdelningen.

    Och jag begär inte heller att Flygfyrens medlemmar ska "lösa" mitt problem, som någon verkar fått för sig. Jag var mer ute efter om någon har erfarenhet av detta och visste vad som gällde i de fallen. Varje arbetsgivare har väl, om jag förstått det hela rätt, skyldighet att ersätta personskador såväl under arbetstid som på väg till och från jobbet. Och tar därför försäkringar för att täcka detta. Och dessa försäkringar brukar vara utformade på ganska likartat sätt. Därför undrar jag om det är någon som känner till vad som brukar gälla.
     
  12. joma

    joma Medlem

    Var ligger ansvarsbiten om du gör resan i egen bil? Borde vara exakt samma resonemang.

    Skriv utlägg som om du har kört med egen bil....enklast...
     
  13. Ricke

    Ricke Ny medlem

    Alternativ #1: "Stockholm - Visby ToR: 2h á 1200 :- = 2400 :-"
    Alternativ #2: "Stockholm - Visby ToR: 130 mil á 18:50 = 2405 :-"
    :tup
     
  14. Jocke

    Jocke Medlem

    Det är samma regler för UL/PPL. (Har till och med dubbelkollat med sakkunnig på ksab)
     
  15. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Med risk för att betraktas som trist tjatmoster: Det vore intressant att få veta vilka speciella regler som KSAB (!) hänvisar till.

    Precis som när det gäller egen bil så får vi privatflygare förstås i tjänsten åka luftballong, moped, Jas 39, snöskoter eller dito spark om arbetsgivaren accepterar det. Allt under förutsättning att man inte bedriver kommersiell taxirörelse (jämför återigen privatbilen!) eller får en ersättning som överstiger kostnaden. Men återigen (jo jag tjatar) detta har med arbetsgivarens egna regler att göra. Om arbetsgivaren tycker det är ändamålsenligt och värt tidsvinsten kan man ju i princip hyra en Learjet till Gotland. Möjligen kan de elaka tanterna och farbröderna på skattemyndigheten surna till och anse att du vill flyga learjeten för att det är kul och inte för att transportera dig. Då riskerar du att taxeras för förmånen. Det torde dock vara större risk för det beträffande luftballongen än med UL-en eller en PA28:a. :h
     
  16. equallo

    equallo Ny medlem

    Inte att förglömma så är utlägg för resor i tjänsten 18:50:-/mil i deklarationen. Från företag är det oftast högre. Om utlägg skrivs som ovan och man hänvisar till en kalkyl för milkostnaden så är den faktiska kostnaden för företaget högre då de på milersättningen måste betala c:a 30% i (tror det är skatt och arbetsgivaravgift, samt kan inte exakta siffran).
    Att utnyttja flygplanet i tjänsten blir därför ren vinst för företaget i flera fall.
     
  17. Hildor

    Hildor Ny medlem

    Firmaflyg

    Det är viktigt att företaget man flyger år har en försäkring som täcker flygningen. Annars kan det bli väldigt dyrt för företaget och kan till och med sätta det i konkurs. Om du flyger i tjänsten anses nämligen företaget som brukare av flygplanet och det kan föreligga regressrätt mot företaget. Antag att du taxar in i något stort och dyrt. Flygplanets försäkring gäller i första han men det försäkringsbolaget kan kräva ersättning av brukaren. Mitt företag löste detta åt mig och jag hade en försäkring upp till 50 miljoner USD vilket torde räcka rätt bra. Men nu har företaget totalförbjudit allt firmaflyg. Något som drabbar fler och fler företag efter påtryckningar utifrån av organisationer som ogillar firmaflyg. Tramsportstyrelsen (Luftfartsinspektionen) har ju officiellt i pressen betecknat firmaflyg som livsfarligt med outbildade piloter.
     
Laddar...

Dela sidan