Ryssland stör ut GPS-signaler

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 5 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det är ju tyvärr ett problem med GPS; Det är tämligen enkelt att störa ut. Signalstyrkan är så pass låg att det inte krävs så mycket för att störa ut den. Det har väl bl.a. varit tal om att återinföra LORAN som backupsystem för fartygsnavigering. Det går fortfarande att störa ut såklart, men det kräver mycket starkare störsändare och även då stör man inte ut ett lika stort område. Men ja, det kostar ju... så det lär ju inte hända innan det blir ett faktiskt problem.

    Har dock ingen personlig erfarenhet av att ha förlorat GPS-signal.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har läst på annat håll av en pilot som ofta flyger privat till Egypten. Han säger att över de centrala delarna av Kairo där de statliga myndigheterna ligger slutar GPSen alltid att fungera. Flygtrafikledningen övergår regelmässigt från egennavigering till radarledning när en flygning passerar över Kairo.
     
  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Inget jag upplevt men det lär lida av precis samma svaghet som GPS, nämligen svag signalstyrka. Det är problematiskt att få till stark signalstyrka från satteliter på något praktiskt sätt. En markbunden störsändare behöver sällan vara starkare än 1-10 watt för att störa ut t.ex. GPS.
     
  6. Arnaud

    Arnaud Medlem

    En fördel i alla fall med iEnhet är de lyssnar inte bara på GPS men även Glonass. Jag har svårt att tro att ryssarna skulle störa sitt eget system.
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Eh.. som test.. varför inte? Det händer i t.ex. USA lite då och då har jag förstått, antingen som direkt test eller som konsekvens av annan aktivitet. Gäller skarpt läge är jag övertygad om att de kan neka åtkomst till GLONASS utan att behöva nyttja störsändare. Förmodligen finns, likt för GPS, möjlighet att strypa precisionen för icke militära användare.
     
  8. Tom Storebø

    Tom Storebø Ny medlem

    Förlorade gps signal på båda system i dag på flygning från Visby till Arlanda kl 16:18L. Flyget bakom meddelade samma problem. Jag har haft det innan för ungefär 6mnd sen från Riga. Jag läste artikkelen från Norge efteråt och undrar om lufttransportstyrelsen har mer information eventuellt statistik på problemen.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Intressant, rapportera det som en Aviation Safety Report/ASR så att det loggas ordentligt för det är ju allvarligt.
     
  10. Tom Storebø

    Tom Storebø Ny medlem

    Ja det gjorde jag. Men inte när det hände förut eftersom jag tänkte det var något med planets teknik. Undrar om det finns fler rapporter i Sverige.
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    En intressant fråga i sammanhanget, hade du mottagare med enbart GPS-mottagning, eller även GLONASS?
     
  12. Tom Storebø

    Tom Storebø Ny medlem

    Hej, tyvärr har våra FMS system endast GPS capabilities som GNSS. Problemet är när GNSS systemen tappar signal utan varning att det kan ta lite tid för DME/DME bliver aktiverat och uppnår tillräckligt RNP.
     
  13. cjr

    cjr Ny medlem

    Störning i GNSS är aktuellt igen nu med ryssen.

    Hur påverkar det er som flyger i syd-östra Sverige?
    Märker ni av det?
    Blir era tracks på Skydemon hackiga?

    Nyfiken ...
     
  14. Kip99

    Kip99 Ny medlem

    Har aldrig märkt något, men flyger mest lågt runt Gotland. Flyger man på > FL200 kan det nog märkas på stora avstånd.
     
Laddar...

Dela sidan