Säga upp sig från jobbet och påbörja trafikflygarutbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Newbie, 31 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. dsk

    dsk Ny medlem

    Hur är det på SAA då?:)
     
  2. Mikael Olsson

    Mikael Olsson Medlem

    Hur gick det? Blev det karriärbyte?

    //micke
     
  3. eerriikk

    eerriikk Medlem

    Hur gick det med planerna? Spännande tråd :D
     
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag vet inte hur långt du har kommit nu men jag tycker att ska tänka på en del saker. Ja har inte läst allt i tråden men baserat på ditt första inlägg så menar jag såhär:

    För det första grattis till att ha det bra stält, det är inte många som Inte tycker en pilotutbildning kostar skjortan så du har nog lite ekon. reserver för det det här och det är bra.
    Men observera att det kommer ta en bra tid för dig att få tillbaka avkastning på de pengarna fast inom flygbranschen än det som du gör idag.
    Tänk också på att det är inte hur enkelt som helst att komma tillbaka till sin gamla bransch. Jag har försökt göra det nu, har 7 bank o finans-erfarenhet och jag har märkt hur tufft det har varit tidvis att komma tillbaka till sådana företag som jag har arbetat på. Även om man fått positiv feedback från intevjuarna och förklarat varför man satsade på "sin grej" så är det lite wow man får som svar då.
    Dock upplever jag att detta är något som stör de från att ge mig återförtroende igen. Ens bakgrund blir lite för spretig även om det kan anses oerhört kunnigt av en att man genomgår en sådan flygrelaterad utbildning.

    Din bakgrund kan ses för mycket som en paper-pusher och taxi-förare kommer de nog inte ens fråga dig om.
    Jag tror bakgrund som meterolog och brandman ex-vis kan ge lite tyngd inför en flygrelaterad intervju.

    Jag tycker att du ska göra som jag, försök få ditt kapital att växa, köp eget flygplan och kör charter!
    En dröm som jag sitter o filar på men den första utmaningen är kapitalet(krävs mycket) men jag arbetar mycket på det nu så vem vet...

    Men lycka till
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    En pilotutbildning är ju billig i jämförelse med det här rådet. Jag håller nog inte med om att det är detta som alla ska göra. Att driva ett AOC är ett enormt jobb som kräver mycket resurser. Berätta gärna mer om dina idéer och varför han ska göra likadant? :)
     
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Okej, ja det var kanske lite uppstudsigt av mig å påstå att han borde försöka göra som jag.

    Men jag är lite insnöad på att köpa en pc12(i framtiden) starta en rörelse kring den och erbjuda charter med taxi/buss hämtning vid dörren(ja har bägge körkort för det) ta folket till flygplatsen, starta planet och dra till sydfrankrike kanske?

    En vän ja har som är duktig på starta företag tycker idéen är kul med samma förare från transporten till flygplatsen till även under flygningen. Jag tror att kunder skulle uppskatta det mycket men sedan hela biten med AOC, hangar, service-kostnad är oklart. Men visst låter det kul och skulle passa en som mig som inte gillar flygbolags-pilotande gråa vardag.
    /M
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    40 miljoner så har du nog råd att köpa en PC-12 och sätta upp butiken. Kör hårt!
     
  8. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Kanske inte flera miljoner men åtminstone en skulle jag tro. Sedan behöver du ha flera olika "nominated post holders" i firman. Det är självklart möjligt att sätta upp ett AOC men det är jäkligt mycket jobb. Helst ska man nog köpa ett AOC från någon annan och anpassa det till sin verksamhet.
     

Dela sidan