Sex timmars flygtid som befälhavare de senaste 12 månaderna innan förlängning av behörighet?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Fredrik, 16 Januari 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I en annan diskussion här i forumet fastnade jag för punkten A i nedanstående regeltext. Är lite osäker på hur den skall tolkas. Behöver hjälp.

    Enligt ovan skall man inom den tolvmånadersperiod som föregår behörighetens sista giltighetsdag bland annat genomfört sex timmars flygning som befälhavare. Min första tanke är att detta bara gäller tvåpilotssystem där man totalt får tolv timmar fördelade på 6 timmar PIC och 6 timmar non-PIC.

    Är detta applicerbart för en vanliga Cessna 172 där jag tillsammans med min kompis (som har certfikat och behörighet) flyger tolv timmar, 6 timmar var som befälhavare och 6 timmar som co-pilot trots att flygplanet är klassat som ett enpilotsflygplan? För mig låter det för bra för att vara sant. Det brukar alltid finnas en hake någonstans. På det här sättet halverar man ju i alla fall kostnaden för dessa flygtimmar.

    Någon annan som sitter inne med en annan tolkning av punkten A?
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Då Ni ej opererar Ert flygplan enligt JAR-OPS eller BCL-D kan Ni ej flyga det som ett 2-p system, ej heller logga tiden som co-p. I ditt fall får enbart befälhavaren logga tid
    6tim PIC och 6tim DK med FI/CRI är det som avses.
     
Laddar...

Dela sidan