Sidvindslandning i Hamburg 1 mars 2008

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av TOC, 2 Mars 2008.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.liveleak.com/view?i=ddb_1204404185

    http://www.airliners.net/uf/view.file?id=536882887&filename=phpOltUWB.jpg

    mvh /TOC
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det här med att avbryta landningen i tid och dra på och gå om (som i allafall jag har fått lära mig under min utbildning) verkade inte gälla i det här fallet. Här känns det som att de ska ner ner på banan till varje pris!

    Den där vänstra vingspetsen ser inte ut att må så bra efter det där landningsförsöket...

    Mer info finns i tråden http://www.liveatc.net/forums/index.php/topic,4268.msg24413.html

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Bodd

    Bodd Medlem

    Tyckte nog det såg ganska stabilt ut ända fram till sättningen.

    Beträffande vinduppgifterna så är det ju inte METAR:n som är intressant utan det värde som tornet ger - dessa kan skiljas markant.
    Värt att nämnas är även att olika bolag har olika gränsvärden gällande sidvind och även olika metoder att räkna på gustvärdet.
    Dessutom är det ju sidvindskomponenten som är det avgörande - och landningen var ju på bana 23 med 290 graders vind.
     
  4. sm6kst

    sm6kst Medlem

    De var ett intressant inlägg!
    jag har presis i helgen gjord sidvinds landingar på Malmö med en pa 28 (3 i planet 2 elever plus lärare)
    välldigt tuffa övningar men väldigt nyttig.
    Tornet var bra och gav inför varje studs den information som behövdes för att bedömma om man skall utföra landingen eller tar om. Man fick en liten andepaus i väntläge när en kommerciell maskin skulle landa och sedan var dte dags igen-

    Tidigare övningar 2helgen innan på Ljungbyhed var nästan omöjliga p.g.a. den turbulenns som söderåsen skapar med kraftig vind från söder..


    m.v.h.
    Anton
    :tupX2
     
  5. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Jeg har gjort det til en vane selv, å be om aktuell vind når jeg er på finale, dersom tårnet ikke opplyser om dette. Dette er selvsagt veldig viktig å vite når det blåser en god sidevindskomponent. Ulempen er å bedømme forholdene på ubemannede flyplasser, dette mener jeg man bør trene jevnlig på.
     
  6. sm6kst

    sm6kst Medlem

    instämmer det livsfartligt annars och sidvindsträning bör man göra kanske minst en gång om året.

    /Anton
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I Dagens Industri kan ni läsa mer om ladningen i Hamburg:

    http://di.se/Index/Nyheter/2008/03/03/273186.htm?src=xlink

    Mvh
    Fredrik
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tycker han gjorde en historisk insats! Allt gjordes som det skulle, hur han fint skevar flygplanet emot vinden och sedan skevar ut det i banans riktning, ingen människa på denna jord skulle kunna förutse att det skulle komma en kastvind där!

    Första tillfället jag såg filmen tyckte jag han gjorde fel fel fel, men efter en sisådär 25 gånger blir jag bara mer och mer kär kär kär! :tupX2



    Är det en kvinna ska jag knacka dörr tills jag hittar henne, gå ned på mina knän och fria! :p
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Passagerarna ombord måste ha fått en riktigt ordentlig resa där!
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Då får du ta och sätta igång med det! ;)

    Enligt en artikel på Aftonbladet idag så var det Maxi, en 24-årig kvinna, som landade planet...

    [/B]Källa:[/B]
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1982583.ab
     
  11. Mats B

    Mats B Medlem


    Ja hon hade ju bra hand med spaken!! :blush;)

    / Mats B
     
Laddar...

Dela sidan