South Sweden School of Aviation

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Peterssonen, 19 Januari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Tjenare

    Jag var och pratade med skolchefen i går och fick ett relativt gott intryck.
    Finns det någon som har tagit CPL/IR/ME biten där som kan berätta hur det var?
    Eller vet någon hur det gått för tidigare elever?

    MVH
    Daniel
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har för mig att Jonas här på forumet gick delar av sin IR-utbildning där. Han flikar säkert in här vartefter.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp, jag tog mitt IR där. Jag gjorde dock bara simulatordelen i Eslöv, men flög i främst i Kristianstad. Hade både Skolchefen och andra lärare under simpassen. Utbildningen var bra och säkert ännu bättre nu när det är fler lärare tillgängliga, vilket minskar belastningen på enskilda lärare samt att de flyttat simulatorn till Eslövs flygklubb.

    Uppfattningen är att standarden är hög. Vad jag vet så är det en hög passrate där. Skolchefen är en pensionerad kapten med mycket erfarenhet och har många ideér om hur man ska förenkla och rationalisera flygutbildningen. Rätt radikal stil med höga krav. Passerar man hans checkflygning så ska man klara uppflygningen. De flesta är mest oroade för checkflygingen än själva uppflygningen, det var jag i alla fall :). Det har hänt att nån blivit kuggad, men då har det berott på att man tidigare lärde ut några procedurer som inte har varit så populära bland examinatörerna.

    Det enda jag skulle vilja klaga på här, är att jag hade för många olika lärare, vilka alla hade väldigt olika sätt att göra grejer på. Det var väldigt frustrerande speciellt att ena dagen arbeta med en lärare som lärde ut på ett sätt och andra dagen med en som lärde ut på ett annat sätt (NDB approacher var klart det mest jobbiga jag varit med om och fick mig att fundera på om jag verkligen ville göra det där :)) I alla fall, om jag fick göra om allt så hade jag sett till att ha samma lärare hela vägen.

    Lycka till!

    Jonas
     
  4. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Tack för det Jonas,

    Finns det någon annan som gått vidare till bolag från dem?
    Förstår affärsidén om att nyttja klubbars flygplan och lokaler men hur gick det för er efter utbildningen?

    MVH

    Daniel
     
Laddar...

Dela sidan