Sveriges billigaste flygklubb?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av litens, 8 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 19 medlemmar.
  1. litens

    litens Aktiv medlem

    Har noterat att det till synes är ganska stor variation i priserna på våra flygklubbar.

    Jag tycker det vore intressant att höra erfarenheter från er.

    Att lista de billigaste klubbarna och kanske utse Sveriges billigaste flygtimme både för normalklass och UL vore trevligt:)

    (Tycker inte vi listar de dyra, det blir ingen glad av)

    Börjar med en trevlig klubb som jag är med i sedan förra våren, Västerdalarnas flygklubb (Dala Järna) med sina 300 kr per år och möjlighet att flyga Bellanca Super Decathlon för 1340 kr och har en permanent utlagd aerobatic box är prisvärt!
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Ljungbyheds Flygklubb har alltid haft bra priser.
    1250 kr/år - 800 kr/år som gäst medlem.
    SE-GPU, PA-28 - 1060 kr/h
    SE-LLZ, DA40 - 1230 kr/h
    SE-GNV, PA-32 - 2000 kr/h!
    Några smakprov från deras flotta som inte är illa alls. Dessutom flygning i en mycket trevlig natur när Söderåsen och sedan är Skåne trevligt överlag med flygvänlig atmosfär!

    Hässlö Flygförening har alltid lockat en del medlemmar genom sin årliga avgift på 300 kr.
    Deras PA-28a SE-IDY var tidigare väldigt billig, nu ser jag dock att de höjt till 1290 kr/år. Kan ha att göra med att de lackade om den och bytte all inredning för ett par år sedan, den var väldigt fräsch efter det.

    Varbergs Flygklubb - min favoritklubb!
    SE-BEN, J-3 Cub - 510 kr/h! (åtminstone för 1-2 år sedan)
    PA-28 låg kring 1200-1300 kr/h.
    Riktigt rolig Cub att flyga för i stort sett bränslepengar, nu går de nog inte direkt plus på den och det kanske är tur att inte så många flyger den men jag tycker att fler flygklubbar ska använda sig av X-klassat som denna är. Först då kan man få ner kostnaderna ordentligt. Sen finns det i anslutning till klubbhuset ett väldigt trevligt fik med grym räkmacka för 25-35 kr.

    Själv är jag inte flygande medlem i någon klubb längre, endast stödjande i Varberg. Jag vill flyga sporrhjulsflygplan och det är tyvärr få klubbar som kan tillhandahålla det, även om det finns undantag i både Västerås och på Skå.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ni som skriver priser här, tala om ifall det är flygtid eller tachotid! Det spelar roll...
     
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Siljansnäs: Medl 350 (förutsätter "separat" KSAK-medlemskap), självriskeliminering för flygn m klubbflygplan 250. Dynamic ca 920/tacho, billigare vid för-inbetalning.
     
  5. korthoga

    korthoga Medlem

    På Sturups flygklubb betalar du för den tiden du är i luften plus en fast blocktidsavgift en gång per dag. Gör du mer än en flygning på en dag så betalar du inte för blocktiden den andra gången.

    En DA-40 kostar 1400 kronor i timmen plus 250 kronor i blocktid.
    Lånar du ut ett basbelopp (44 500) till klubben så får du bra rabatt.
    Då betalar du bara 1125 kronor per flygtimme och 175 kronor i blocktid för deras DA-40.
    En PA-28 kostar 1250 kronor i timmen och 200 kronor i blocktid.
    Lånar du ut ett basbelopp kostar det 975 kronor i timmen plus 150 kronor i blocktid.
    Ett basbelopp gör att du får rabatt på alla flygplan i klubben.

    Om du någon gång skulle känna att du inte längre flyger så mycket eller av andra anledningar vill ha tillbaka dina pengar så har man ett halvsårs uppsägning på sin "andel". På så vis kan du aldrig förlora dina pengar. Hur bra somhelst!
    Inte som i många andra klubbar där man måste köpa en andel i ett plan och när man inte längre vill ha det måste man sälja andelen till någon och det är ju inte som så att marknaden är överflödig med personer som vill köpa av en.

    Två banor, snöröjning och mycket trafik! En internationell flygplats med TWR som är öppet dygnet runt, året om. Kom till Sturup! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    NFK!

    Skavsta flygplats är riktigt bra att växa på och klubben har 3 pipers. Två pa28or och en Pa32.

    Årsmedlemskapet var några hundralappar och timhyran är låg mycket låg i förhållande till att man får ta ut en pa28 1999 års modell.

    Timhyran är vid 7000:- i inlåning ca 1000:-/h.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad kostar Pa32an? Är det tachotid?
     
  8. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    2030/h

    Jag tror TT.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Söderhamns FK.
    PA28 för 1450:-/ timme airborne. Betalar man 3000kr/ år så flyger man den för 950:-/ timme airborne.
    Medlemsavg 950:-/ år inkl KSAK avgiften. Billigt tycker jag!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Bra rabatt för lite pengar!
    Vår klubb hade det förut, men det togs bort.
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    NFK lät intressant men vad gäller, enligt hemsidans uppgifter är det verkligen inte bara några hundralappar??
     
  12. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja hade fel där. Det var så jag såg på saken eftersom allt kostar en hel del inom flyget. I mejlet ifrån deras kassör som jag läser nu så är det 1500:-. Det finns en medlemsavg. till ksas+fsf för 450:- och en självriskeliminering om 100:- samt till sist en femhunka(500:) i städplikt(återbetalningsbar) Detta skrev kassören till mig för 4 mån sen och jag tror inte att de har ändrat något.

    Värt att tillägga av mina egna ord om klubben så är jag skapligt imponerad av det som jag har sett. Det är dock den första klubben som jag går på men ja har tidigare skolat på "pilotfabrik" också belägen på Nyköping och ja fick nog av deras slutkörda och dyra pa28 och gick över till NFK som har instruktörer ifrån FFK som vässade till mig ordentligt. Utan de hade jag nog inte satt min uppflygning som jag hade förra veckan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Uppsala FK:

    PA28 (Archer II): 1400:-
    C152: 1250:-
    C172R: 1400:-
    C172S (G1000, tvåaxlig AP): 1550:-

    Priserna gäller flygtid. Deponerar man 4000:- i klubben så får man 36:-/h rabatt.
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Eftersom det är glest med UL-klubbar hittills... Hässleholms FK, 1300 + 450 kr KSAK-avgift. Eurostar SL (2011) 725 kr/h, mot abonnemang 2500 kr/år blir det 525 kr/h airborn.

    Sen är det väl alltid litta konstigt att ställa klubbar mot varandra prismässigt? Pengar är ju inte allt i den idéella föreningsvärlden... ;)
     
  15. litens

    litens Aktiv medlem


    Det är helt rätt, men det var bara de billiga jag tycker vi skall fokusera på, varför vissa är "dyra" blir en så jobbig och kanske sned diskussion. Har inte själv börjat i Täby sjöflygklubb för att det är billigt utan för att de har något unikt (dock ingen klubbmaskin) i regionen.

    Tycker det är roligt om de billigaste uppmärksammas på något sätt och det är spännande om vi kanske högst inofficiellt kan utse landets lägsta timpris:) .
     
  16. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Allt handlar ju egentligen om storleken på klubben i första hand. Ska timpriset ner måste fasta kostnader fördelas på ett stort antal flygtimmar. Har klubben dessutom inte så stora kringkostnader för hangarer mm så drar det ju åt rätt håll.
    MFI-9:an i Arvidsjaur går på 800/timme TK med 5500 i insats +medl avg. (1200 utan insats)
    Lycksele ska ha 1500/timme TK för sin C-172 och då är medl avg på ca 500.
    Är man <10 som flyger regelbundet så är det svårt att hålla priserna speciellt mycket lägre än så.
    De klubbar som har brandflyg kan ju dock låta de inkomsterna subventionera det övriga flygandet så att timpriserna blir något lägre.
     
    • Håller med Håller med x 1
  17. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Precis som Hans P är inne på så är jag mycket tveksam till att göra denna typ av jämförelser mellan klubbarna som nån tävling. Jag är själv kassör i en klubb som jag åtminstone hittills inte sett nån annan klubb kunna slå prismässigt även om det kan finnas.

    Att jämföra priser på en flygtimme är definitivt inte lika lätt som att jämföra priset på en liter bensin mellan olika bolag (även om det t o m där numera finns vissa skillnader). Man jämför inte samma sak. Man måste ta hänsyn till ALLA kringkostnader (=avgifter). Sen är t ex en PA:28a inte samma sak utan vidare i olika klubbar. Det skiljer t ex i skick, tillgänglighet, utrustning (IFR?), tillverkningsår etc etc. Jag har internt bland våra medlemmar utlyst en belöning (kaffe och tårta) till den som kan finna en motsvarighet till våra maskiner billigare hos nån annan klubb och hittills klarat mig, men jag skulle absolut inte vilja att klubben skulle utses till "Sveriges billigaste flygklubb" här. Det skulle kännas som att skriva andra klubbar som kämpar lika hårt med ekonomin på näsan att haha, vi är bättre än ni.

    Visst måste man kunna jämföra flygpriser mm mellan olika klubbar men (som flera här redan varit inne på), gör det i medvetande om alla svårigheter att jämföra. Om man sen är i den (ovanliga) situationen att man faktiskt kan välja mellan att vara medlem i alternativa klubbar i närheten så OK, då har givetvis priset betydelse för valet. MEN: Kom ihåg att flygklubbar är ideella föreningar som oftast bygger på en mycket stor ideell verksamhet av vissa eldsjälar. Det är knappast önskvärt att pressa fram (ännu) lägre priser genom att som på en marknad infordra anbud och alltid köpa av den som har lägsta priset.Spåren från vissa andra branscher förskräcker, och bra upphandling är något synnerligen svårt!

    Detta är lite problematiskt, och jag förstår tanken bakom initiativet, men jag vill egentligen inte delta i det som en tävling. Och missförstå mig inte, naturligtvis ska vi alla försöka att så mycket som möjligt få ner kostnaderna för att flyga.
     
    • Gillar Gillar x 3
  18. Babar

    Babar Ny medlem

    Följer tråden med stort intresse. Framförallt roligt att se priser som inte är pa-28 eller c-172. Dessutom intressant att se olika klubbars upplägg på hur man tar betalt (medlemsavgift, deponi, abonnemang mm). Sen finns det garanterat klubbar som har att lära av andra klubbar, dock är det här kanske inte rätt "forum" att göra det i. Men det kan ge en tankeställare.
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kanske vore det bättre med en rubrik i stil med "Sveriges mest prisvärda flygklubb/flygtimme"? Även om priset råkar vara högre i jämförelse med andra, kanske man får mycket för pengarna.
     
  20. control

    control Välkänd medlem

    Vill bara flika in med att om det ska bli intressant med den här tråden så måste alla komma ihåg att ta upp medlemsavgifter och om det är inkl. KSAK eller inte, krav på arbetsplikt, medlemslån etc. för att få ett relevant pris per tachotimme eller airborne tid.

    Ett sätt att förenkla är kanske att utgå från två exempel:

    Ex 1.
    Piloten vill flyga 10 timmar airborne/tacho, under en sexmånaders period. Är inte med i KSAK någon stans. Vill inte låna ut pengar, har inte tid att arbeta.

    Ex 2.
    Piloten vill flyga 25 timmar airborne/tacho per år under 3 år, Är med i en annan klubb och där KSAK ansluten. Kan tänka sig att låna ut upp till 50tkr vill ha tillbaka dessa efter de 3 åren. Kan tänka sig max två arbetspass per år.

    Vad blir total kostnaden för dessa två exempel...
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan