Sweden Controls radiorutiner

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Jocke, 8 September 2009.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag var ute och flög lite i helgen. Startade på kontrollerad flygplats med upprättat CTR. Ringde upp tornet innan jag startade och frågade om de ville ha en färdplan av mig, men det behövdes inte sa de. Jag ropade upp på radion, fick transponderkod och klart under 3000 fot inom TMA. När jag närmade mig TMA-gränsen fick jag instruktionen "flygningen fortsätter i okontrollerad luft". Fick även den lokala frekvensen till Sweden Control som jag föreslogs ratta in.

    Jag blev lite osäker - hade inte väntat mig att bli överförd till Sweden Control (SC) utan trodde de mest pysslade med trafik på färdplan och R-områden och sånt. Inte plan i G-luft utan färdplan. Jag var funderade på om jag förväntades anmäla mig på frekvensen, men valde att göra det - hellre övertydlig än tvärtom tänkte jag. När jag kommit en bit blev jag uppropad och fick SC-frekvensen för det område jag nu kommit in i. På den nya frekvensen var det sånt tjatter i etern att jag avstod att anmäla att jag lyssnade - ville inte spä på radiotrafikstockningen ytterligare. Trots detta verkade de förvänta sig att jag lyssnade; en stund senare blev jag uppropad och fick info om trafik som fanns i närheten av mig.

    När jag så småningom närmande mig målet (litet flygfält utan trafikledning) så ropade jag upp SC och frågade om jag kunde gå över till målflygplatsens frekvens. "Hejdå", sa de bara och jag fick intrycket att det var en onödig fråga.

    Nu undrar jag lite om det är någon som vet hur Sweden Control jobbar.

    * Är det vanligt att de håller koll även på flygplan i G-luft utan färdplan? Och att man får en egen transponderkod som jag fick?

    * När man får SC-frekvens av tornet (eller av annan SC-ledare), är det då obligatoriskt för mig att ratta in och lyssna där? Fick intrycket att det snarare var ett förslag än en order.

    * Förväntas man ropa upp och "anmäla sig" på den nya frekvensen så fort man fått den av tidigare flygledare och rattat in den? Eller är det underförstått att jag lyssnar där? Eftersom jag inte hade någon färdplan hade jag ju inga brytpunkter eller annat att rapportera till dem.

    * Hur funkar det när jag vill lämna SC-frekvensen och prata med målflygplatsen? Om inte SC vet vart jag är på väg så vet de ju inte när jag vill lämna frekvensen och kan inte slussa över mig aktivt. Ska jag be att få lämna frekvensen eller kan jag bara byta kanal när jag har lust?

    Kan tillägga att jag är helt säker på att det inte existerade någon färdplan - jag frågade om detta innan jag lämnade frekvensen för att vara säker på att jag inte förväntades ringa upp och avsluta någon sådan.

    Trots att jag är rookie så är det över ett halvår sedan vi gick igenom såna grejer på teorikursen och det man inte övar aktivt glömmer man ju snabbt. Dessutom är jag osäker på om vi gick igenom just detta scenario. Om det är någon som vill hjälpa mig att bringa klarhet i detta så skulle jag vara väldigt tacksam (och antagligen Sweden Control också :).

    Disclaimer: Jag vet att det finns en del mycket bestämda åsikter om huruvida man ska/måste/bör lämna in ATS-färdplan före avfärd eller om man kan låta bli om man vill. Därför ber jag ödmjukt om att den diskussionen hålls utanför denna tråd; jag kan gärna starta en ny tråd där man kan diskutera den frågan, i ett annat forum, eftersom det inte primärt handlar om kommunikation, om behovet finns.
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    I okontrollerad luft så tillhandahåller trafikkontrollen (i detta fallet Sweden Control) trafikinformation. Just ordet "Control" i Sweden Control är lite missvisande och källa till missförstånd vad gäller detta. Utomlands så kallas flyginformationstjänsten oftast något med "Information" t ex Copenhagen Information eller Bremen Information, dessa frekvenser är avsedda endast för trafikinformation medans i Sverige är det i allmänhet kontrollen som har denna uppgift. Vidare så tillhandahåller Sweden Control flyginformationstjänst till VFR-flyg i G-luft endast i mån av tid.

    Måste man anmäla sig till flyginformationstjänsten när man flyger i okontrollerad luft? Nej, men om du gör det så kan du få värdefull information om trafiken nära dig samt du informerar samtidigt andra om att du finns där.

    Om du blir ombedd att byta till en annan frekvens av kontrollen så är det för att olika frekvenser ska täcka olika områden (p g a räckvidd mm), det är vanligt att man får tala med samma flygledare trots att man har bytt frekvens. Du måste alltid anmäla att du lämnar frekvensen annars förutsätter flygledaren att du hör. Om du inte anmäler dig på en ny frekvens så ska inte flygledaren förvänta sig att du hör, men det händer att de gör det ändå.

    Du kan när som helst begära att få lämna frekvensen, men gör inte det utan att anmäla. Om du inte får kontakt på frekvensen som du ska lämna så tala om det för trafikledningen på en annan frekvens.

    Flygtrafikinformationen är ett jättebra hjälpmedel som är till för oss som flyger, tveka inte att använda det.
    Å andra sidan så ska du inte lita på att de varnar dig för all trafik, det finns alltid de som inte ropar upp trafikinformationen eller kanske inte har transponder. Det är ju inte ens alla som har radio.

    /Daniel
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack för mycket bra svar! :)

    Då var det som jag misstänkte - att jag inte behövde varken ratta in frekvensen eller anmäla att jag gjort det. Men självklart är det en fördel att göra det - det kändes bra att någon höll koll och dessutom varnade en för trafik i närheten (som jag för övrigt aldrig såg, fast jag spanade som en hök).

    Då kommer följdfrågan: Hur anmäler jag mig på korrekt sätt till flyginformationstjänsten? Position, färdmål, flygplanstyp etc, ungefär som den förenklade färdplan som jag lämnar via radio när jag vill in i CTR? Eller bara med anropssignal? Eller på något annat sätt?
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    för att anmäla för information säger du följande:

    SWC, SE-XXX, position X, X fot, för information
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja i stort sett, höjd och tänkt höjd om man stiger är bra att anmäla med.
    Transponder också.

    Sen när du vill byta frekvens om du ska landa så anmäler du bara att du byter frekvens för den nya, du behöver inte fråga eller begära på något sätt.

    Jag vet inte hur det är i andra länder men anledningen till att de fortfarande heter Control är ju för att det är Sweden Control som pratar, det är ju samma som den tyngre trafiken använder på FL330 (t.ex) och det skulle nog bli rörigt om man kallade dem olika hela tiden. Det är iaf en trolig anledning.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Höjd kan du lägga till. Personer ombord brukar jag ta med också om jag ej är känd av ATC sedan tidigare. Sist men inte minst brukar jag tala om avsikten med den flygning som jag genomför.

    Jag tror trafikledningen blir mer än nöjd om du ropar upp med dessa parametrar :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. svanen

    svanen Medlem

    Har lärt mig detta som jag alltid tänker innan jag ropar upp (inte så många gånger ännu) men det funkar mycket bra för mig och fungerar väl i de flesta lägen.

    En liten minnesregel som vi är lite inne på.

    VVV = Vem (jag är), Var (jag är) och Vad (jag vill)

    Ex.

    Vem = SE-ABC, VFR, PA28, 2 personer ombord,
    Var = Position 5NM nordväst barkarby, höjd 1200ft, transponder 1234,
    Vad = Begär klarering i Sthlm TMA, 3000ft mot Västerås.

    Den har jag lärt mig och tycker är riktigt riktigt bra, Vem,Var,Vad... :)
     
  8. Jocke

    Jocke Medlem

    Det är alltså "för information" som är korrekt fras för att ange vad det handlar om i detta fall? Tack för det. Ska lägga det på minnet, för detta var ju ett slags light-alternativ till ATS-färdplan, när man av någon anledning inte velat eller kunnat lämna in en sådan, om jag förstått saken rätt. Bra att ta till om man t.ex. fått hastigt ändrade planer och varit tvungen att avsluta, eller låta bli att aktivera, sin ATS-färdplan.

    Och tack alla andra för utförliga svar och tips! :)

    Såvitt jag förstått så var det alltså flygledaren på min startflygplats som på eget initiativ slussade iväg mig till informationstjänsten. Jag levde i illusionen att de bara gav klarering och enbart i det fall det fanns en färdplan skickade en vidare till SC. Det var därför jag blev lite fundersam där i planet och var tvungen att fråga SC om det plötsligt upprättats nåt slags implicit färdplan på mig, som jag var tvungen att avsluta.
    Är detta ett vanligt förfarande från tornet när ett plan lämnar dess domäner?
     
  9. Zeta

    Zeta Medlem

    "För information" är vad min flyglärare lärde mig, men eftersom jag inte har sett just den frasen i några skolböcker är det inte alls säkert att detta är någon korrekt standardfras. Om du vill vara helt korrekt antar jag att "för information" faktiskt inte behöver ropas upp, med tanke på att SWC enbart tillhandahåller flyginformationstjänst under FL95 och därmed inte kan ge några klareringar. Det skulle alltså räcka med följande för att anmäla att du passar på frekvensen:

    "SWC, SE-XXX, position X, X fot"

    Transponder, typ av flygning och antal pax ombord bör även anges om du inte flyger på färdplan; men somsagt - vill du stiga till FL95 säger du bara "stiger till FL95", vill du sjunka säger du att du sjunker (eftersom det återigen bara handlar om flyginformationstjänst).
     
  10. FL95

    FL95 Medlem

    Ett tips till läsning i ämnet är H50P-kompendiet "KONTAKT... med flygtrafikledningen".
    Jag har förjäves försökt att hitta någon standardfras om att begära trafikinformation i LFS 2007:13 "Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi", det finns ingen... en klar brist i regelverket enligt min åsikt.

    I ovan nämnda H50P-kompendie nämns frasen "Request traffic information" (eller "Begär trafikinformation" ) vilket jag själv brukar använda med framgång.

    Alltså anropet blir såhär:
    SwC, SE-XXX, Position x, xxxx fot, transponder xxxx, (ev destination x/kurs xxx/på rundflygning i område x), Begär trafikinformation.

    Om man talar om vart man är på väg så kan ju trafikledningen varna om ev trafik på väg dit eller kanske tillfälliga restiktionsområden som man har missat (du glömmer väl aldrig att kontrollera NOTAM samt Nav-varningar varje gång du flyger???).

    /Daniel
     
  11. Adam

    Adam Aktiv medlem

    En tilläggsfråga... om man anmält sig "för information" och ligger i G-luft, ska/bör man då anmäla tex ändrad höjd? Och ska/bör man anmäla när man lämnar frekvensen?

    Jag instämmer i att det är bra att anmäla sig även i G-luft, för att få maximalt med information. På en resa norrut fick jag tex info om ett radareko i området, det visade sig vara en skolkärra som låg på sin klubbfrekvens. Bra service! Som min flyglärare sa: "det är alltid bra att ha någon att prata med..." ;)
     
  12. Zeta

    Zeta Medlem

    Om man har anmält "för information" SKA man anmäla frekvensbyte och man BÖR anmäla ändrad höjd/kurs etc.
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag anmäler mig på samma sätt som jag normalt gör när det är kontrollerad luft +/- viss information som trafikledningen kanske redan känner till om mig. Det har fungerat bra hittils. Termen "för information" vet jag inte riktigt hur jag ska placera in. Har heller aldrig hört någon använda sig av den.

    Mvh
    Fredrik
     
  14. Zeta

    Zeta Medlem

    Som jag skrev tidigare är det mycket möjligt att detta enbart är en intern term att använda sig av, som även går att klara sig utan. :)
     
Laddar...

Dela sidan