Tachotid vs. flygtid som debiteringsunderlag

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 17 Mars 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Använder ni tachotid eller flygtid (start- och landningstid) som debiteringsunderlag i era flygklubbar?

    Hur resonerar man i klubbarna när man väljer antingen det ena eller det andra? För- och nackdelar? Hur ser man på det rent ekonomiskt?

    /F
     
  2. Charlie

    Charlie Ny medlem

    I CFK debiterar vi flygtid.
    Anledningen är väl att det är så tråkigt att betala för att taxa :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det jag tänkte på var att om man flyger med lägre effekt så kan man ju erhålla en lägre förbrukning per timme, dvs lägre kostnad. Den "vinsten" man gör kan man ju enbart tillgodaräkna sig om man flyger med tachotid då klockan snurrar långsammare vid lägre varvtal. Den här skillnaden får man ju inte när man använder flygtid. Fast vad vet jag, båda dessa sätt kanske är likvärdiga i slutändan?

    I NAFK använder vi oss utav flygtiden.
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja jag tycker nog att det är lite skumt att köra A/B eller block-tid..
    för isåfall blir det ju att man alltid ligger på max-cruise power samt pressar nära vne under descent, och det lär ju slita mer på grejerna samt dra mer bränsle än om man kör tacho, och tar det lite lungt.
    fast visst kan man ju sätta upp regler i klubben på specifika power-settings som skall användas vid olika faser av flygning och då skulle det funka iafall folk följer dessa.

    visst är det givetvis en nackdel med tacho när folk stressar igenom checklistor
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    I Roslagens FK går vi efter Tachotiden. Främst för att ligger du och pressar så får högre pris sen. Däremot, ligger du bara i varvet och gör studs och gå så blir ju tacho-tiden mindre än airborn tiden. Då går vi efter airborn-tiden. Så man kan säga att vi betalar efter det som är mest. Främst för att klubben ska få så mycket pengar som möjligt som sen kan gå tillbaka till medlemmanrna i form av nya saker.
     
  6. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Vi betalar efter flygtid (med blocktid egentligen, men det är det inte alla som skriver i boken) och kassören (eller vem det nu är som skriver räkningar) checkar det med tachotiden när räkningarna skrivs så att ingen försöker luras. Sen har vi en regel att minst 10% av bokad tid debiteras oavsett om man har flugit eller inte, för att kärrorna inte ska bli ståendes en längre tid någonstans (det har nämligen hänt).
     
  7. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Vi betalar tacho (Sundsvall) och det är för att kostnaderna börjar ticka i samband med motorstart, inte i samband med lättning från banan. Taxi och plané sker ju på låga varv (förhoppningsvis) och drabbar inte plånboken så mycket.
    Vi har sällan några problem med väntan på marken utan brukar få ställa upp direkt. Vi håller till på kontrollerad flygplats. Det märks i plånboken om man har "gasat på" med höga varv under flygningen...
    Med tacho blir det också lättare att debitera än med block. Tachon är ju utgående värde minus ingående så det är bara att gilla läget.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja det är ju ett bekymmer med tacho-debitering att det för den enskilde individen sällan kommer löna sig att flyga på hög höjd även om det ofta drar mindre bränsle och antagligen är mer skonsamt för motorn.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan