Tankar om MPL

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av XYZ 849, 16 Mars 2008.

  1. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Aftonbladet hade en kritisk artikel mot Sterling och deras MPL-satsning i dagens nätupplaga.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2063888.ab

    Vad har ni för åsikter?

    Ett förslag av Per-Olof Arnoldsson från Svensk pilotförening är att alla flygningar med MPL-elever ska ske med en tredje pilot i cockpit (i.e. jumpseat). Jag tycker det är en ganska vettig avvägning mellan säkerhet och ekonomi. Dock går det ju lite emot principen med MPL att det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt. En tredje pilot i cockpit under hela line training är en extra utgift.
     
  2. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Jag fick PPL efter 40 timmar och kände mig hur säker som helst på att framföra flygplanet. Tror därför de också gör det och att det räcker gott för att de ska kunna framföra flygplanet på ett säkert sätt. Dessutom har man en desto mer erfaren kapten än i vanliga fall eftersom alla kaptener inte får flyga med elever på vissa bolag.
    Skulle personligen inte alls ha något emot att åka med en MPL elev.
     
  3. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Det som eventuellt skulle kunna orsaka stora rubriker är väl om den erfarne kaptenen skulle bli sjuk eller liknande och allt ansvar hamnar på eleven. Man skulle alltså kunna argumentera för att det borde vara minst två erfarna personer med i cockpit, eller vad tycker ni?

    I övrigt är artikeln mycket typsik för aftonbladet med formuleringar som "vi tycker det är dåligt", som inte tillför någon ytterligare information. Att man dessutom försöker anspela på vad man som resenär betalar för verkar inte heller direkt givande.
    För min del spelar det liten roll vem som styr bara jag når destinationen säkert och i tid.
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Säger varken bu eller bä..
    Håller med dig, att en tredjepilot vore inte så tokigt att ha med. Man vet heller inte om det verkligen skulle vara en kostnadsfråga. Jag menar, har piloterna på sterling fast lön snubblar man ju inte över någon onödig utgift..

    Däremot tycker jag aftobladet förstorar upp detta (som vanligt) till världens grej. Sterling (eller något annat bolag) skulle över huvudtaget inte sätta någon framför spakarna de inte litade på..
     
  5. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Vet ej exakt hur utbildningssystemet ser ut på alla bolag men om jag tar från mina egna erfarenheter och även hela min kompis krets som jobbar på diverse bolag i hela världen, så är det alltid en safety pilot med ombord under träning. Safety piloten agerar som mentor och även som en trygghet för träningskaptenen i fall eleven skulle försätta sin kapten under hård press utan någon som helst hjälp av sin styrman eller omvänt. Safety piloten plockas bort efter att träningskaptenerna anser att eleven/studenten är redo för att bli släppt för att gå i tjänst som vanlig styrman. Restriktioner från att bara flyga med instruktörer försvinner och man tillåts att flyga med vanliga kaptener. Så här brukar det gå till på bolag och så här jag blivit upplärd och behandlad. Inte en enda gång har jag sett på mitt eget bolag eller hört från mina övriga kompisar att en elev med 0 timmars erfarenhet utan några som helst jumpseat flygningar till en början med iaf, går ut på linje flyg med fulla pax utan att ha med en rutinerad erfaren safety pilot(kapten/styrman) ombord. Men som sagt jag kan inte tala för alla bolag om hur dem utbildar men kan tryggt säga att det går inte riktigt till såsom artikeln på aftonbladet antyder generellt sett.

    /Filip B
     
  6. XYZ 849

    XYZ 849 Ny medlem

    Är detta något som safety piloten gör mot extra betalning eller ingår det i ordinarie tjänst?
     
  7. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Vet ej ,men ordinarie tjänst för mig iaf :(
     
Laddar...

Dela sidan