Tester för pilotgymnasium, 16 mars!

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Detlofsson, 8 Mars 2009.

  1. Detlofsson

    Detlofsson Ny medlem

    Hej!
    Jag ska på tester inför pilotgymnasium den 16 mars, är det någon annan som ska dit samtidigt? Försöker förbereda mig inför dessa tester, hitta faktisk ett bra test på nätet: http://forsvar.fileflat.com/ , tror detta övernsstämmer lite med de tester jag kommer få göra? Någon som vet några andra sidor man kan öva sig på? Annars har jag hört: " var dig själv och håll huvudet kallt, tare lugnt" ska funka bra?

    //axel
     
  2. Detlofsson

    Detlofsson Ny medlem

    Oj, på något sätt vart det en 10 trådar? :O
     
  3. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Jag har ingen aning om de tester du hänvisar till, men den du länkade till var kul att leka med en stund :)
     
  4. Housh

    Housh Ny medlem

    Förbered dig på en del IQ-tester, ungefär den som finns med på mönstringens "inskrivningsprov"



    // H.
     
  5. Detlofsson

    Detlofsson Ny medlem

    Okej! tackar!:tupX2
     
  6. MatteAlmqvist

    MatteAlmqvist Ny medlem

    Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet! :)

    Jag fick just reda på att det var typ knappt hälften av de sökande som klarade av de psykologska testerna till både Arvidsjaur och Västerås och vadå att man blir orolig då? :O

    testerna ska tydligen visa tekniskt kunnande, logiskt tänkande, minneskapacitet, simultankapacitet, rumsligt seende dvs förmåga att se banor i luften, stresstålighet,förmåga att tolka instruktioner.
    (enligt personal på Sandbacka)

    Många av de delarna ingår ju även i vanliga IQ tester, men hur är det med t ex. stresshanterings testerna?
    Är det någon som har koll på lite mer detaljerat hur testerna kommer gå till?
    Och hur man kan träna upp de sinnen som man kommer testa?

    Mvh
    Mattias
     
  7. Housh

    Housh Ny medlem

    Hej och välkommen Mattias!

    Det är så som du skrev dock är det betydligt mindre än hälften som blir antagna.
    Mycket av det där kan du inte träna på men minnet, stresshantering och att göra flera saker samtidigt (upp till 5 saker) är inte fel att träna på.


    Mvh,
    Houshang Vaan Der Hilton.
     
  8. MatteAlmqvist

    MatteAlmqvist Ny medlem


    Ok, jo, de va typ de jag tänkte på! :)
    Har du några tips på hur jag kan träna upp dem?
     
  9. Housh

    Housh Ny medlem


    Du kan t.ex. träna på att göra flera saker sammtidigt.
    En bra och väldigt lik övning är att du t.ex. köper dig en bingolott, följer med det på TV, samt pratar i telefon fullt koncentrerad. Sedan vore väl det inte fel att kanske träna på minnet.


    // H.V.D.H
     
  10. MatteAlmqvist

    MatteAlmqvist Ny medlem

    Och samtidigt köra dansmatta :D
    Skämtåsido, men bingolotto och telefon idén var ju fan bra :tupX2

    Detta kanske är en bra minnesövning? :p
    http://www.ebaumsworld.com/games/play/901
     
  11. Housh

    Housh Ny medlem

    En annan grej som är bra att tänka på är att du inte ska leka någon superhjälte och tro att du säger det just psykologen vill höra för de ser rakt igenom en.
    Var dig själv, sitt fint och rör inte munnen etc medans du pratar.



    // H.
     
  12. MatteAlmqvist

    MatteAlmqvist Ny medlem


    Varför ska man inte röra munnen när man pratar?
     
  13. Housh

    Housh Ny medlem


    Det visar oftast nervositeten och psykiskt omedvetet håller man hander för munnen/runt munnen då man ljuger. Och den som pratar om sig själv ljuger :e



    // H.
     
  14. Ymer

    Ymer Ny medlem

    Måste först säga lycka till!

    Jag själv klarade testerna förra året och det bästa tipset jag kan ge dig är att vara dig själv, och var cool. Försök inte göra dig till någon du inte är, det märker de direkt. Försök även få en god natts sömn innan så du kommer utvilad, även om det kan vara svårt :laugh
     
  15. Ymer

    Ymer Ny medlem

    Hur gick det? :)
     
  16. MatteAlmqvist

    MatteAlmqvist Ny medlem

    Ja, hur gick det nu då?
    Var det svårare än ni trodde? Kanske lättare än ni trodde?

    Tell us! :)
     
Laddar...

Dela sidan