The Perfect Time to Buy Used...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av dypen, 8 Januari 2011.

  1. dypen

    dypen Medlem

    Gode tider for de som måtte være interessert i å kjøpe seg fly i følge magazinet "Flying" :)

    Artikkelen i sin helhet:
    http://www.flyingmag.com/aircraft/ownership/perfect-time-buy-used
     
  2. dypen

    dypen Medlem

    Jeg ser det er nærmere hundre besøk på denne tråden nå, noen her som har lest artikkelen og føler hjemme markedet samsvarer med artikkelen her ?
     
  3. Niclas

    Niclas Ny medlem

    Hej!

    Jag har läst artikeln och jag har också haft noga koll på den svenska begagnat-marknaden under flera år. Jag tycker det är intressant att se vilka maskiner som är till salu och jag har också varit på jakt efter ett eget flygplan. För drygt ett år sedan hittade jag min drömkärra men intresset att bevaka flygplanmarknaden har bestått.

    Den svenska flygplanmarkanden är i jämförelse med den amerikanska ganska liten. Det gör det svårt att med någon större säkerhet se om priserna går upp eller ner. Omsättningshastigheten är också relativt låg. Många flygplan ligger ute till försäljning länge, i vissa fall kan det handla om flera år. Det finns några flygplan som har legat ute ganska länge och där man successivt har sänkt det begärda priset.

    Jag vet att det finns några flygplan som har varit hangarerade på Barkarby och som är till salu. Här kan jag tänka mig att man mer eller mindre tvingas sälja pga att man helt enkelt tappat sin uppställningsplats i samband med nedläggningen.

    Det kan också vara ganska stora prisskillnader på jämförbara flygplan. Det har t ex funnits två snarlika Cessna 172 till försäljning under hösten/vintern där prisskillnaden varit ganska stor. Den billigare köptes inom loppet av någon vecka, den andra ligger fortfarande ute till försäljning.

    Sammanfattningsvis kan man väl säga att den som står i begrepp att köpa eget flygplan gör bäst i att noga studera priser, jämföra vad man får för pengarna och förhandla priset med säljaren. Det säljaren begär för sitt flygplan är ju trots allt ett "önskat" pris och flygplan är i regel inga "hot cakes"...
     
  4. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Jag inbillar mig ändå att man som spekulant även tittar utanför landets gränser, annars blir utbudet alldeles för begränsat. Tycker iallafall jag... Detsamma gäller givetvis även för säljaren.

    USA marknaden för GA borde fungera väl mht utbud/efterfrågan och priserna därför inte variera så mycket för jämförbara individer. Priset på ett flygplan i Sverige borde med detta resonemang vara ungefär samma som i USA plus hemtagningskostnader, ev utrustningskomplettering, moms också såklart en slant för "omaket" att behöva ta sig till USA (om det nu är det).

    Eller tänker jag fel?
     
  5. dypen

    dypen Medlem

    Niclas, jeg sitter med samme inntrykk og markedet i Norge er veldig likt det Svenske!

    SE-AFB, er enig med deg der men fly fra JAA land er høyere priset.

    USA markedet er stort, samtidig som mange der sliter nå, for å få JAA registrert fly fra FAA eller N-registrerte kan være uforutsette utgifter og høy og delvis risikabel transport over dammen styrker ikke prisene over der.
     
Laddar...

Dela sidan