Timkostnad och andra nybörjarfrågor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Tullinge, 20 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Hej!

    Jag har stora planer på att ta ett PPL och att gå med i en flygklubb. Jag har några funderingar om hur själva flygplansutnyttjandet går till.

    Är timpriserna som klubbarna listar priser i luften (flygtimmar) eller totalt från att man tar planet i hangaren tills man åker hem igen?

    Hur brukar en "normal" medlem flyga?

    Är det bra samvaro på klubbarna? Kan man vara där och "hänga" och prata strunt med andra med liknande intresse eller är det dött förutom den som eventuellt ska iväg just nu?

    Förstår att det säkert är väldigt olika på olika klubbar, men vore kul med lite mer info.

    Jag bor i Tullinge. Flygfältet här är ju som bekant nerlagt. Överlag verkar allmänflyget vara på dekis i Stockholm. Är det ens idé att göra allvar av detta? Kommer jag att tas emot av klubben, vilken det nu blir, med öppna armar eller som en belastning (ännu en som vill flyga på begränsat utrymme)?

    Tacksam för alla svar jag kan få.
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hej!

    Jag är medlem i Tekniska Högskolans Flygklubb och skolade ute på Skå-Edeby (ESSE) under 2012. Vi har 3 flygplan till förfogande och man hyr per timme (inklusive bränsle) och betalar för tachotid, dvs motorvarvtalstid. En lektion med moment där man kör mycket på fullgas kostar alltså mer än lektion där man ligger och marschar på höjd en längre sträcka.

    Det är väldigt svårt att säga hur mycket en normal medlem flyger, men helt klart är det de skolande eleverna som flyger mest. Hos oss är det relativt lätt att få flygtid.

    Samvaron variera nog ganska mycket den också. Vi träffas för arbetsdagar och under sommarhalvåret springer man alltid på folk därute. Dessutom är vi inte ensamma på fältet, det finns många som hyr hangar för sina egna plan. Och det är dessutom en ganska skön blandning av både veterankärror och moderna prylar.

    Jag vet inte om flyget är på dekis i sig, det är bara tillgången på flygplatser som är det ;)

    Om du är intresserad av att börja flyga hos oss hittar du kontaktuppgifter på hemsidan: http://www.thf-flyg.se
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Ok. Tack för svar. Är det vanligaste att man drar upp och bara flyger omkring lite, eller brukar man ha ett mer konkret mål? Anledningen till min kanske något dumma fråga är att något jag drömmer om är ett scenario med en mysig sommardag. Man sticker iväg till ett annat trevligt flygfält. Kanske hälsar på dem, socialiserar, fikar lite, och sen hem igen. Är det så folk gör, eller är jag en drömmare? Jag är som ni förstår novis, men seriös i min strävan att flyga och att lära känna trevligt flygfolk.

    Kan man alltså göra som jag beskriver och kanske landa på, säg två tachotimmar, fast man kanske är "igång" i säg fyra-fem timmar? Med igång menar jag inklusive fika och myspys på marken...
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I början när jag var klar med mitt certifikat blev det en hel del "stjärtsvängar". Nu för tiden försöker jag göra lite längre turer och använda flygplanet som ett snabbt och effektivt transportmedel. I mellan varven blir det även någon timmes flygträning i "varvet". Brukar passa på att köra sådana övningar när det är lite bra sidvind också, så slår man två flugor i en smäll!

    När det gäller tid och hur länge man kan vara borta med klubbflygplanet så varierar säkert reglerna från klubb till klubb. I min klubb kan jag, för att ta ett exempel, vara bort ett dygn och då blir jag för den tidsperioden debiterad minimum 1 timmes flygtid.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Det finns alla varianter, en del klubbar är som uthyrningsfirmor för flygplan där medlemmarna knappt träffas annat än på årsmötena, på andra klubbar är det fika varje kväll...

    När det gäller hur piloter flyger så finns hela skalan, en del flyger nästan bara i tjänsten (då menar jag inte som yrkespilot utan mer som någon som jobbpendlar eller använder flyg för att leverera varor), andra flyger mest på långa "semesterturer", många flyger kortare svängar kanske för att exempelvis fika på fältet brevid. På Eskilstuna/Kjula finns det ofta gäster som inte kommit längre bort än från Gnest eller Västerås vilket ligger på under 10 minuters flygtid.

    Du är inte mer drömmare än de flesta av oss som redan hunnit förverkliga sina, välkommen!
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. swardis

    swardis Ny medlem

    Hej, alltid roligt att höra om personer som vill ta PPL. Som tidigare medlem skrev, du är ingen drömmare. Tyvärr är det som du skriver, att många alternativ till privatflygning läggs ner. Tänker då på Tullinge, Barkarby och Bromma. Jag är medlem i SAS Flygklubb och vi är de sista att husera på Bromma innan vi blir avvisade (vi är kvar tom 30e september i år). Vi kommer dock att flytt till Mellingeholm i Norrtälje, ESNS. Klart att det inte ligger runt knuten, men så långt är det inte. Bara motorväg ut från Stockholm (ca 70 km). Vi har fyra maskiner tillgängliga, 3 PA28or och en Cessna 172 (med Garmin 1000). Här skulle du kunna skola dig till PPL.

    Personligen använder jag mitt PPL för olika syften, allt från stjärtsvängar till flygningar till Gotland, Finland, Norge och Danmark, Västkusten eller bara trevliga turer till något gräsfält med engångsgrill ... Lycka till!
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Hej! Tack för alla svar. Jag blir bara mer och mer sugen när jag läser era beskrivningar. Som jag förstår det så landar man alltså på runt dryga tusingen för en timmes flygningi de flesta klubbar. Det var faktiskt billigare än jag hade trott, även om jag inte är någon höginkomsttagare, men man får ju prioritera här i livet. :)

    Måste bara övertala frugan om att detta är en bra idé! :)

    Men för att sammanfatta mina funderingar. Man betalar alltså oftast för den faktiska tiden som man har motorn igång. Men hur länge brukar man kunna "låna" flygplanet? En sån där sväng till ett mysigt gräsfält med engångsgrill tex kanske tar en hel dag i anspråk fast själva flygtiden kanske bara är 2 timmar (eller något sånt). Är det normalt att man bokar ett plan per dag, eller per timme? Hoppas ni förstår vad jag menar.

    Tack igen för bra svar!
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Du har oxå alternativ utanför Stockholm. Uppsala ligger inte mer än 6-7 mil bort så det är ett alternativ, enda negativa är att vi inte har en asfaltsbana här.

    Jag är medlem i både Hässlö/Västerås flygförening och Uppsala flygklubb.

    Årsavgiften är i Västerås är ca 200kr (Ja, ni läste rätt). Då får kan man hyra Piper för ca 1250kr/h baserat på Tacho. Så det kostar något när man taxar runt på flygplats men inte så farligt om det inte är allt för långa köer.

    I Uppsala finns två prisnivåer. 2500 kr för ordinarie medlem eller 4700 för den som vill ha lite mer rabatt. Med rabatten flyger man 250kr billigare per timme och hamnar på 1150kr/h airborne för en ganska ny C172 med Garmin 1000 (Glascookpit/dataskärmar). Ganska förmånligt då man endast betalar för den tid som hjulen inte är i backen, med en marchfart på 125kt/230km/h.

    Tar du steget in i flyget så har inte bara möjlighet att flyga, men det kommer att påverka dig positivt då det är väldigt utvecklande, dels personlighetsmässigt men du får även en massa nya färdigheter inom andra områden. För mig som sitter vid ett skrivbord framför en skärm hela dagarna så har det varit väldigt utvecklande.

    Jonas

    "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return."
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. control

    control Välkänd medlem

    Men för att sammanfatta mina funderingar. Man betalar alltså oftast för den faktiska tiden som man har motorn igång. Men hur länge brukar man kunna "låna" flygplanet? En sån där sväng till ett mysigt gräsfält med engångsgrill tex kanske tar en hel dag i anspråk fast själva flygtiden kanske bara är 2 timmar (eller något sånt). Är det normalt att man bokar ett plan per dag, eller per timme? Hoppas ni förstår vad jag menar.

    Det vanligaste är att man betalar för den tid motorn är igång, på normalt marschvarv så är en motortimme=en timme i tid mätt, kör du på lägre varv så drar planet mindre än en motortimme per timme och tvärtom. Några av framför allt de modernare kärrorna har räkneverk som känner av när antingen farten gått över 30-40kt eller när vikten på noshjulet lättat och startar räkneverket då.

    Flera klubbar har en minimidebitering per dygn, på en klubb var det minst 2 timmar per kalenderdygn mao. om du hyrde kärran i tre dygn så betalade du för 6 timmar oavsett om du utnyttjade 1 eller 6 timmar. En del klubbar har sådana regler endast under högsäsong och många har inga som helst regler med minimidebitering.

    De flesta försöker nog vara sjyssta och bokar inte för mer än vad de tänkt sig plus en liten marginal. Om jag exempelvis bara ska upp på en timmes träningsflygning så brukar jag boka två timmar. Ska jag däremot resa längre bort och riskerar försening pga. väder och annat så kan jag lägga på en marginal på flera timmar för att slippa se de sura miner som brukar dyka upp om man är mer än 15min sen.
     
  10. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Tack för alla svar. Om jag är med i en av klubbarna som nämnts här i Stockholmsområdet, vad kostar då tex en trip till Visby på en söndag och hem igen på måndagen, på ett ungefär?
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Flyger du från Uppsala. Ca 3000 t/r.
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Slutsumman blir också kring 3000t/r från Eskilstuna eller Västerås
     
Laddar...

Dela sidan