Timpriser på flyg

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av flygflyg, 30 November 2008.

  1. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hej allesammans!

    Har en ny fråga, eftersom att jag nu kommit igång med flyget (PPL) och flugit ett antal timmar så undrar jag det här med timpriset. Det verka variera kraftigt över hela Sverige.

    Har en vän som flyger för 990 kr timman t.ex och betalar inte för någon blocktid.

    Jag däremot betalar 1500 kr timmen (!) med flyglärare
    och då läggs det till blocktid till varje flygtimme, eftersom han räknar med start av motor och checklistan och allt annat till uppemot 10 minuter innan vi når luften.

    Blocktiden är alltså exklusive dessa 1500 kr och varje flygtimme för min del brukar alltid ranta kring 1700 kr - 1800 beroende på om vi kör lite över en timme också, kanske 1,15.

    Jag förstår inte detta.
    Polaren betalar inte alls blocktid.

    Nu handlar inte detta om att vara ivrig eller girig, men om det i mån går sänka kostnaderna för flygtimmar vore det ju jätteguld. Oavsett vad det kostar så är jag fast bestämd om att jag ska gå vidare, jag kan aldrig tänka mig göra något annat, iaf just nu, det enda som finns i mitt sinne är flyg, flyg flyg och jag fullkomligt njuter av det, men som sagt.

    Detta låter vansinnes dyrt, att i stort sett betala 1750 kr (ungefärlig siffra) för varje flygtimme.

    Jag skolar på en flygklubb, där vi heller inte betalar för bränsleskatt och sånt.

    Vad tycker ni, era funderingar och erfarenheter?
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Du får nog precisera dig litet mera. Kostnaden för att flyga handlar ju inte bara om uttaget pris per timme.
    * Vilken plantyp?
    * Utrustning/avionik?
    * Krav på andra insatser är själva priset?
    * Gäller det skolning i båda fallen?
    etc etc
     
  3. dypen

    dypen Medlem

    Jeg betaler kr. 888,- pr.time (blocktid) for to seter Piper og kr. 1040,- pr.time (blocktid) for fire seter Piper. Begge flyene har tradisjonell utrustning, ikke noe glass cockpit. I tillegg kommer instruktøren sin betaling med kr. 300,- pr.time (blocktid på flyet) Betaler ikke for briefing før og etter flyturen her. Går ut fra at det finnes både dyrere og rimeligere skolepriser. Når jeg startet å skole var instruktørprisen kr. 200,- pr.time (blocktid på flyet) denne ble justert opp sommeren 2008
     
  4. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Selv prøver jeg å betale inn for minimum 10 timer om gangen, da får jeg nemlig 10 % rabatt i min klubb. Så da blir prisen rett under 1000 for en PA28 og rett over 1000 for en 172. Alle flyene i min klubb er, for å si det forsiktig, godt brukt. Det vil si at de har sine aldersmessige skavanker, til tross for meget godt vedlikehold. Med alder på rundt 25-40 år (den eldste er fra 1956) er glasscockpit bare en fjern drøm.....

    I løpet av de siste 3-4 årene har prisene på 100LL økt kraftig her i Norge, og ligger nå på rundt 15-18 kroner literen, avhengig av hvor man tanker. Så det er klart at med et forbruk på 30-35 liter i timen, merkes prisøkningne godt.

    Tror det er en standardisert pris på 300 pr time for instruktører her i området, og man følger blokktiden, dvs flygetid pluss 10 minutter.

    Blir spennende å se når klubbene rundt i Norge og Sverige for alvor begynner å satse på lettere og mer moderne konstruksjoner som både er mer moderne og økonomiske i drift sammenlignet med de tradisjonelle Piper/Cessna modellene. Jeg vet at Sola flyklubb i Stavanger også har en avtale om å leie inn en Diamond Katana til en langt billigere pris for medlemmene.

    Ingolf
     
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Och här kommer ytterligare en faktor att ta hänsyn till nämligen valutan! Jag förutsätter att ni Olsobor räknar i norska kronor? (Ska ju multipliceras med upp mot 1,2 för att få svenska dito:)
     
  6. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Det har du selvfølgelig helt rett i! Valutaforskjellen et et viktig poeng som jeg ikke tenkte på i det hele tatt i denne sammenhengen. :)

    100 norske kroner er i dag 116 svenske.
     
  7. gerth

    gerth Ny medlem

    I Ängelholm betalar vi just nu vid privat flygning
    1006 kr/h för PA28-161 (IFR-utrustad)
    705 kr/h för Katanan (ej IFR)
    (Tider = Tachometertid).
    Läraravgift 250 kr/lektion om 45-60 min flygtid.
    Årsavgift ca 1555 kr totalt (inkl KSAK).
    Utöver detta ideell jourtjänst, ca 1,5 ggr/år om 4 timmar/gång (gräsklippning, städning osv).
     
  8. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag kan väl förtydliga flygflygs inlägg lite... (för jämförelser)

    NAFK har för skolning med flygplan två Cessnor, en 172P och en 172SP. P-modellen är byggd 1982 och SP:n är från 2000. Grundtimpriset för dessa är i princip detsamma av någon anledning.

    Utrustning P:
    Dubbla com och VOR, ILS, ADF, transponder mod C, DME, GPS - KLN 94
    Maskinen är lite sliten och skall visst enligt ryktet helrenoveras. Autopiloten funkar inte så den är bortplockad.

    Utrustning SP:
    Dubbla com och VOR, ILS, ADF, transponder mod C, samt autopilot med höjdhållning, GPS - KLN 94. DME saknas

    Dessa uppgifter kommer från hemsidan, och den är inte speciellt färsk så jag skulle gissa att åtminstone SP:n har mod S idag.

    Årsavgiften ligger på ca 2000kr inkl KSAK (Man får visst eventuellt tillbaka 500 om man uppfyller sin arbetsplikt).

    Det finns också ett "obligatoriskt" medlemslån på 5000 och den som inte betalar in detta får ett tillägg på 200/timme. Jag tror dock inte att elever behöver betala in detta förrän året efter uppflygning. Men jag är inte säker.
     
Laddar...

Dela sidan