Flygklubb i närheten av Malmö

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av szcsongor, 11 Oktober 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Hej,

    Jag har fått nytt jobb i Malmö och ska flytta från Uppsala ner till sydvästra Skåne. Har flugit hela mitt pilotliv på Sundbro men jag måste lämna klubben där och hitta en annan, trevlig klubb.
    Tre optioner jag har tänkt på:
    Söderslätt - ganska nära Malmö men bara gräsbana utan belysning, vet inte om avgifter och kostnader
    Eslöv - asfalterad bana med belysning, men bara Cessnor att hyra
    Sjöbo-Sövde - lång bana med belysning, bra variation av flygplan att hyra, rimliga kostnader, men lite långt bort från Malmö (45 min med bil)

    Jag är ockå ganska nära till att bli FI, så det är ett plus om det finns möjlighet att skola elever var jag flyger.
    Men jag vet att det finns tusen andra faktorer som är viktiga när man väljer en klubb. Några tips att hjälpa mig här? :)

    Bonusfråga: finns det möjlighet att flyga AVA någonstans i Skåne?
     
    Senast redigerad: 31 Oktober 2023
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Du är välkommen till Eslöv! :)

    Bara Cessnor är väl en fördel? ;)

    Skriv PM om du är sugen så kan jag visa dig runt i lokalerna.
     
  3. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Ja, jag flyger gärna Cessnor, men lågvingade kärror har också en plats i mitt hjärta :)

    Tack för inbjudan, jag ska gärna titta runt i Eslöv. Men inte förrän i början av nästa år.
     
  4. Kassako

    Kassako Ny medlem

    Hej där,

    Välkommen till Sveriges sydligaste flygklubb.

    På Söderslätt har vi en välutustad PA28, den används även för skolning. Sedan har vi även två UL-plan.
    Titta in på hemsidan www.estt.se så hittar du olika uppgifter som kan vara bra att ha. Om du är i trakterna
    Imorgon, 19 nov så är grillen igång klockan 14

    Hälsningar

    Kassören
     
  5. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Hej,
    Tack för inbjudan, jag kommer att svänga förbi en dag och titta runt på Söderslätt.
    Enda nackdel för mig är att det finns ingen banbelysning, vilket begränsar alla möjligheter för natt VFR.
    Hur mycket kostar medlemskapet och timpriset för kärrorna ni har?
     
  6. Kassako

    Kassako Ny medlem

    Hej, medlemsavgiften är 3500 ink KSAK. Men att flyga vår PA28 kostar 1690 per tachotimme. Om du lånar ut 20 000 till klubben får du 160kr rabatt. Du kan även få 500 kr rabatt om du förbinder dig under 12 månader med fast avgift 500kr. Med båda rabatterna är du nere på 1030kr.

    Någon banbelysning lär vi inte fixa men vi landningskort så då kan du landa på Sturup

    Hälsningar
    Kassören
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Roll

    Roll Ny medlem

  8. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Tack!
    Denna rabattsystem med 500kr abonnemang gäller också för de andra flygplan ni har, t.ex. Evektor?

    Jag kommer att ta en titt runt mars/april för att ha en bättre bild om alla klubbar.
     
  9. szcsongor

    szcsongor Ny medlem

    Tack, jag ska också kolla denna klubb.
     
Laddar...

Dela sidan