Tull vid flygning till Tyskland från Sverige?

Diskussion i '060 Navigation' startad av darnell, 6 November 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. darnell

    darnell Medlem

    Hej!

    Funderar på att flyga till Hamburg och tänkte landa på Uetersen (EDHE). Jag kontaktade flygplatsen för jag hade lite frågor. I svaret jag fick påpekade man att jag inte kunde flyga direkt från Sverige till Uetersen utan var tvungen att landa på en tullflygplats och sen fortsätta min resa till Uetersen.
    Jag tyckter detta låter väldigt konstigt. Om jag har ngt att förtulla förstår jag att måste landa på en flygplats som kan hjälpa mig med förtullning, men om jag inte har det ska jag väl inte behöva det?

    Dock verkar det som påståendet i mailet från flygplatsen får stöd i AIP GEN (se text nedan). Den versionen av AIP GEN som jag hittar på nätet är daterade 2000-11-02. Det intressanta är punkt 1.2 där flyg från/till länder som ingår i Schengen inte verkar ha kravet som anges i 1.1. Dock är inte Sverige ett av de länder som listas, detta kan beror på att Sverige inte deltog fullt ut i Schengensamarbetet förren 25 mars 2001.

    Någon som kan bekräfta eller dementera att man inte behöver flyga via en tullflygplats om man flyger från Sverige till Tyskland och inte har ngt med sig som behöver förtullas?
    Finns det någon nyare version av AIP GEN än den jag tittar i?
    Om ingen har svaret jag söker, är det någon som vet vilken myndighet i Tyskland som jag kan vända mig till för att få svar på min fråga?

    Mvh Christian

    Från AIP GERMANY 2 NOV 2000:

    GEN 1.3 Entry,Transit and Departure of Passengers and Crew

    1. Clearance by Customs and Border Police
    Authorities at Aerodromes
    1.1 Entry into or exit from the territory of the Federal Republic of Germany is only permitted via the airports and from the aerodromes authorized by customs and the border police. The regulations pertaining to the Customs Administration Law apply to the former.

    1.2 Control by border police authorities for entry into or departure from the area of the Schengen contracting parties complies with the regulations of the Schengen Implementation Agreement of 19th June 1990. The contracting parties presently implementing this agreement are Belgium, Germany, France, the Netherlands, Luxembourg, Spain and Portugal. Flights within the Schengen contracting parties (domestic flights) will not normally be controlled by the border police. Frontier-crossing traffic to the external frontiers
    are subject to control by the competent authorities. This will be conducted in accordance with uniform principles, under national jurisdiction, according to national law and taking into consideration the interests of all contracting parties for the national territory of the contracting parties. National law is, in particular, the German Aliens Law of 9th
    July 1990 and the Ordinance for the Implementation of the Aliens Law of 18th December 1990 in the version of 26th October 1995.
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Det finns en permanent NOTAM i Tyskland (se nedan) som undantar kravet för tull för alla EU-medlemsländer samt undantar kravet för passkontroll för alla Schengen-stater.

    EDMM EDGG EDWW
    FROM 09/03/16 13:40 UNTIL PERM A0817/09
    ENTRY INTO OR EXIT FROM THE TERITORY OF THE FEDERAL REPUBLIK OF
    GERMANY IS ONLY PERMITTED VIA THE INTERNATIONAL AIRPORTS AND VIA THE
    AERODROMES AUTHORIZED BY CUSTOMS AND FEDERAL POLICE.
    THE OBLIGATION TO USE AN AIRPORT WITH CUSTOMS SERVICE DOES NOT APPLY
    FOR FLIGHTS FROM/TO OTHER EUROPEAN UNION MEMBER STATES.
    THE OBLIGATION TO USE AN AIRPORT WITH PASSPORT SERVICE DOES NOT
    APPLY FOR FLIGHTS FROM/TO OTHER SCHENGEN AREA STATES.

    Jag har själv flugit direkt till EDHE från Sverige och det gick alldeles utmärkt.
    Tyskland är ett enormt trevligt land att flyga i, det enda som är negativt är priset på flygbensin.

    Mvh
    Daniel
     
  3. darnell

    darnell Medlem

    Hej Daniel,

    Tack för ett snabbt svar! Toppen att inte myndigheterna har krånglat till det :)

    Jag svarade på mailet från flygplatsen och hänvisade till NOTAM och fick nu svaret, han hade förväxlat Sverige med Norge...

    Mvh Christian
     
Laddar...

Dela sidan