Utlandsregistrerade flygplan i Sverige

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 21 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag letar efter regelverket som beskriver hur länge ett utlandsregistrerat flygplan får vistas i Sverige. Någon som vet var det står skrivet?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    En sökning tog mig till https://www.transportstyrelsen.se/g...--och-allmanflyg/kompendium-privatflygare.pdf
    I det dokumentet finner man följande:
    "Observera att möjligheten att använda ett utlandsregistrerat luftfartyg i Sverige vid privatflygning är begränsat, eftersom luftfartslagen 1. kap. 6§ säger att ”ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inomsvenskt område ska vara registrerat i Sverige"

    Orkade inte gå till luftfartslagen 1. kap. 6§ för att kolla närmare om de hade några konkreta tidsgränser.. men jag gissar att så inte är fallet utan att det handlar om en bedömningsfråga.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja, jag svarade först samma sak men insåg att det inte besvarar frågan. För UL vill jag minnas att det finns en gräns på 90 dagar i TSFS. Men det stod en danskregistrerad Cessna i vår hangar i närmare 2 års tid utan att det ledde till några problem så jag misstänker att rörande EASA-luftfartyg är svaret helt beroende på vilken myndighet du frågar.
     
  5. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Utifrån ett nationellt perspektiv är registreringslandet inte så väldigt intressant. Viktigast är nog den fiskala aspekten, att ägaren kan visa att denne gjort rätt för sig med avseende på moms och tull. Vidare inför eventuellt återinförande av förmögenhetsskatter det av intresse för myndigheterna att veta vilket skatteunderlag som finns.
    /Christian Guldberg
     
  6. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Det finns utöver av aspekten "skatteflykt", en administrativ institutionell konkurrens: olika ländera myndigheter har olika avgifter och olika byråkrati. När jag segelflög i Portugal hos en flygklubb fick jag veta att både deras bogserflygplan och segelflygplan var registrerade i Tyskland. Det var tydligen billigare att betala en tysk tekniker resa plus ev hotell och rubbet än att ha ett segelflygplan på portugisiskt register. Intressant vore att få veta huruvida svensk lagstiftning eller EASA:s regler har överhöghet. Kan man helt sonika låta ett flygplan inköpt från och registrerat i exempelvis Tyskland "vara som det är' och strunta i Transportstyrelsens uppmaningar i ämnet?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    EU-förordningar går alltid före nationell lagstiftning. (Inte bara före -- nationell lagstiftning gäller överhuvudtaget inte på områden där EU har förordningar.)

    Transportstyrelsen kommer inte att ha några synpunkter överhuvudtaget på hur ett D-reggat flygplan i Sverige underhålls. Däremot har Luftfahrt-Bundesamt det!
     
  8. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Fråga gällde inte själva underhållet utifrån huruvida Transportstyrelsen har intresse av och rätt att förbjuda stadigvarande användning i Sverige av ett D-reggat flygplan av en svensk ägaren. Råder EASA eller de enskilda länder över saken? Kan enskilda länder påbjuda nationell registrering?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Såvitt jag vet kan enskilda länder inte påbjuda nationell registrering av EASA-flygplan. Det står inte heller något om saken i luftfartslagen eller luftfartsförordningen.
     
  10. Flygintresserad

    Flygintresserad Ny medlem

    Hej Airborne. Tack för ditt inlägg.

    I luftfartslagen står det ( Kapitel 1 ) ”ett luftfartyg som inte används vid tillståndspliktig luftfart och som stadigvarande används inomsvenskt område ska vara registrerat i Sverige"

    Kan du möjligtvis säga var i EASA's regler det står att EASA/EU Förordning går före Nationella krav ? Har letat men hittar inte detta, det finns flera flygplan i Sverige på D Register som varit i Sverige flera år utan problem, men skulle vara intressant att läsa EASA's regler gällande detta.

    Tack.
     
    Senast redigerad av en moderator: 22 April 2021
    • Gillar Gillar x 1
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

  12. Flygintresserad

    Flygintresserad Ny medlem

    Tack för ett snabbt svar, tittar på detta och återkopplar senare.
     
Laddar...

Dela sidan