Utnyttjande av "stängda" flygplatser No / Sve

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av lindspöjken, 5 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    I grannlandet rör det på sig beträffande att få landa där personalen gått hem och stängt för kvällen. Vissa svenska fält kanske har lite att lära?
     

    Bifogade filer:

  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vilka svenska fält tänker du då på i första hand?
     
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jag vet inte hur många svenska flygfält som fordrar PPR för tillträde sedan man klättrat ner från Tornet. Det är bara det att PPR:et också måste inhämtas medan det är folk i Tornet. Innebär att fält kan vara juridiskt sett otillgängliga mellan fredag kväll och söndag kväll. Jag har hittills bara skummat norska skrivelsen, men utgår från att norrmännen också är fler "trussel" på spåren. Jag utgår också från att det bland oss läsare kan exemplifiera lokala dagsfärska strul på fler (ofta halvstora/små) flygplatser med inskränkande bestämmelser. Ös på!
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Men några fält måste du väl själv haft i åtanke när du skrev ditt inlägg? Eller?
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Min avsikt var/är att ”kunniga” och konstruktiva läsare skulle kunna få idéer till norska lättnader/förbättringar att applicera på svenska flygplatser. För turistande utlänningar ska ju inte onödigtvis tvingas ut i periferin om/när dom vill/behöver övernatta på lite större orter för bränsle och accomodation eller försämrat väder. Och dom kan ju vilja utnyttja befintliga belagda banor... Sverige är INTE Tyskland!

    Kommer just nu på exemplen:
    KALLAX: "PPR utanför ordinarie öppettider, se blad 2:30 i Sv Flygfält":
    (...inför inflygning ... eller någon dag i förväg...)(...tillstånd endast från flygledningen...)
    LINK/MALMEN: Begäran skall göras minst 72 tim. före ankomst.
    LINK/SAAB: Om kontakt ej nås, kontakta LFK (+ett antal tel-nr...)
    ÖREBRO: Utanför öppettider, ring 0xx-xxx, (svårt från luften...)
    För att inte tala om Kungl Hufvudstadens flygplats, dit man över huvud taget inte är välkommen...
    Är det så att Swedavia ofta är en gemensam nämnare för onödigt krångel?
     
  6. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Arvidsjaur, lycksele no problemas
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Frågan är om situationen i Norge är/har varit värre än i Sverige? Trots allt är det en hel del ställen vi får landa på. Att man måste ringa innan ser jag inte som ett större hinder, man ska ju ändå göra sin färdplanering och kollar då upp öppettider etc. Behöver man ringa gör man det innan man ger sig iväg. Malmen har jag provat att få tillstånd på, och det är i princip omöjligt enligt den jag pratade med. De har så pass stora restriktioner på antal flygrörelser så att en vanlig privatflygning inte har en chans
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Visst har Norge det kinkigare, men när dom nu är på god väg att förenkla, så är det ju gratis för oss att snappa upp goda idéer. Bra, Simon, med positiva inputen från Norrbotten! Och Bosse: visst är det någorlunda enkelt för oss på hemmaplan att planera enligt skolboken, men vi har t ex måånga turistflaxande från kontinenten som under flygtimmarna märker att vädret försämrats eller att motvinden tilltagit... Det är väl inte så utopiskt att fordra att man ska kunna dratta ner på en "rejäl" flygplats och slå upp tältet även om tjänstefolket klättrat ner från tornet?! (DET skulle jag vilja göra på Bromma sent en lördagskväll!):joyful:
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag har nu kommit en bit in i utbildningen och har fått börjat med navarna. Har testat några olika trafikflygplatser och på dessa har det aldrig varit några problem att få ppr. Örebro som nämnts, Hässlö har ppr både för avg och ank, även vid accepterad färdplan och om tornet har öppet fast egentligen är det mer åt PN för det har då aldrig varit nåt problem för mig. Men är det stängt i V-ås så är det fritt fram att landa.
    Skavsta har Ppr gissar jag (man var iaf tvungen att ringa innan) och de var suveränt trevliga där förresten.

    hur som helst.. som ovan skrev är det verkligen inget problem tycker jag. Snarare känns det mer safe om de väntar sig att man kommer.

    sen är ju jag endast rookie på detta men vad säger lagen om det scenariot med försämrat väder? Man kan ju i princip deklarera nöd i dåligt väder antar jag och borde ju då få gå ner på en stor flygplats oanmäld..
    men jag förstår vad du menar Lindspöjken.. fast det är förstås svårt att ha olika regler ;)

    Anyway, wish me luck strax drar jag på min sista dubbelnav, sen börjar EK navarna ta vid.
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Lycka till i utbildningen, stjärnan! Det "drar" väl finfint nu, när du börjar se målsnöret!
    Självfallet kan man sitta och planera avgångstid, distans, restid, motvindskomposant, landningstid och knyta upp det hela med en färdplan.
    ELLER, som många uppskattar: dra iväg åt ett visst håll och slippa hoppas att torra byråkrater fordrar att man först måste landa på "fältet innan" för att ringa till nästa fält och försöka få ett PPR för nästa fält där dom redan gått hem för dagen... Det kan ju inte bara vara jag och kontinent-turister som känner oss bakbundna?!
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det norrmännen får är väl passage till och från området utanför öppningstid. Det är väl få - om några - svenska statliga flygplatser som erbjuder det om man inte har tillgång via flygklubben på området?
     
  12. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Huvudet på spiken, hans_p!:)
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Örebro och Norrköping är exempel på flygplatser som har PPR när tornet är stängt.

    Mitt intryck är att Swedavia generellt inte är så besvärliga -- det är situationen på Bromma som är speciell.

    Hässlö har inte PPR längre när tornet är öppet, det är PN istället. (Övrig tid som sagt inga restriktioner.)
    Skavsta har inte PPR generellt -- däremot för skolflygningar.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. Stjärnan
    Svar:
    4
    Visningar:
    2,495

Dela sidan