Vägen till helikoptercertifikat

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av lindahl, 6 Maj 2009.

  1. lindahl

    lindahl Ny medlem

    Jag går i planerna att börja studera till hösten. Sedan tidigt intresse för helikoptrar så äger jag idag tre radiostyrda... Jag har börjat tjata på en kompis som är pilot om vart jag ska börja vända mig för just heli cpl eller ppl. Jag saknar Fysik A (som jag ska anmäla mig till imorgon)

    1. Jag vill prova på att flyga. Vem tillhandhåller sådant? Ringde Helicopter Assistance idag för lite prisinformation. PPL 210-230000. CPL ca 800000kr.

    2. Är det någon mening med att kolla runt på olika priser hos olika skolor?

    3. Finansiering? CSN kommer man ju inte så långt på.

    4. Ska man satsa på ett CPL direkt eller stanna utgifterna till en början med ett PPL?

    5. Kan man få jobba som sekreterare/lastman/annat intressant för att egentligen få flygtimmar som lön om man endast har ett PPL? Ex. Kalkning av sjö, jag flyger från A-B och rätte piloten sköter kalkning och finliret.

    Jag har tittat på både Proflight/Roslagen och Helicopter Assistance, båda verkar ju vettiga.

    Tas teorin bäst via flygteoriskolan eller vid den skola man flyger på?
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Det finns egentligen inte många alternativ för hkp-teorin i Sverige. De flesta skolorna kör endast praktik och så får man läsa teorin på en annan skola. De teoriskolorna jag känner till i landet är Flygteoriskolan, SPU samt Flyguppdraget. Själv läste jag på Flygteoriskolan och var mycket nöjd. Det fanns helt enkelt inget att klaga på :) (och nu har de nya lokaler också!)

    Jag har skolat på Proflight och det funkar strålande. Bra koncept och solida. De tar inte in för många på en gång så man kan komprimera sin skolning och det är bra för då blir det färre repetitioner och man sparar timmar. De rekommenderar skolning på turbin eftersom det ju är mycket turbin när man sedan skall jobba. (Mitt PPL hamnar på ungefär 210.000 inkl type ratingen men jag kan tillgodoräkna mig sex timmar från flygplan och det motsvarar 35000 på Jet Ranger)

    Att få ihop flygtimmar som privatpilot för att sedan kunna fortsätta till CPL är de flestas problem och det är inte enkelt och personligen vill jag inte rekommendera något eftersom man snabbt hamnar i gränslandet för vad som är tillåtet. Lös det efter eget samvete men var beredd på att slanta upp en hel del själv.

    Kolla också utländska skolor för det kan finnas pengar att spara. Men kolla så att certet de utbildar till gäller i Sverige!

    Och ett tips på vägen... Var försiktig med att förskottsbetala utbildning om du inte är väldans säker på företagets soliditet.

    Red: Beträffande studieupplägg rekommenderar många att varva teori med praktik och det är oftast en bra idé eftersom det ju är lättare att ta till sig det ena när man har kännedom om det andra. Personligen föredrar jag att köra teorin färdig så fort som möjligt så jag kan koncentrera mig på det riktigt roliga sedan. Det finns alltid risk att man kommer för fort fram i praktiken så teorin halkar efter.
     
  3. lindahl

    lindahl Ny medlem

    Vad skiljer i kostnad per lektionstimme på turbin och en vanlig R22?
    Jag ser att proflight har med EC120, AS350, Bell 206. Vad ligger sådana på i timpeng som jämförelse?

    Om man tar ett PPL först, har man något nytta av det alls egentligen för att få ihop sina timmar? Eller ska man hoppa på ett cpl direkt?

    Vad kostar endast teori för PPL?

     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag vet bara priserna på Proflight och de opererar Bell 206 och Enstrom. (De övriga är nog typinflygning med maskin som man själv tillhandahåller, tor jag). Du betalar idag 4900 för Jet Rangern på Proflight och enligt uppgift kostar en Enstrom kolvmotor 4200 så i det fallet skiljer det 700, säg 30-40000 i slutändan. (Det kan gå åt ett par extra timmar att komma underfund med varvtalsregleringen om man skall flyga kolv...)

    Nyttan av ett PPL är att du måste flyga en massa timmar PPL innan du kan börja skola för CPL. Det kommer du inte ifrån. Det finns en del paketutbildningar utomlands, sk integererad utbildning men PPL börjar du alltid med i Sverige.

    Flygteoriskolan tar 18500 för PPL(H)-teorin...

    Jag skall väl inte vara någon sorts reklampelare för Proflight och Flygteoriskolan, även om jag är otroligt nöjd och imponerad av dem. Kolla gärna runt på alternatv...

    Det är enorma hinder att komma över innan man kommer igång med helikopterutbildning, mest ekonomiska. Men jag hoppas du kommer igång ändå. Helikopter är det i särklast roigaste jag gjort inom flygning. Det är svårt men belönande :e

    Lycka till :tupX2
     
  5. lindahl

    lindahl Ny medlem

    Hur intensiv är ppl teorin? Funderade på om man klarar jobba heltid samtidigt med studier på hemmaplan?

    Jag har ju bara tre radiostyrda i dagsläget och det är bland det roligaste jag sysslat med i alla fall. Någon nytta har man väl av att hålla koll på flera axlar samtidigt, när man dessutom inte sitter i den.

    Ringde Helicopter Assistance om prova på dag under helgen 29-31 maj i Västerås. Ska bli intressant. Då var det väl ca 1h flygning med R44 heli.

    Vad dricker en EC120 jämfört med en JetRanger?
     
  6. Kalle

    Kalle Medlem

    En vanlig teorikurs på flygteoriskolan tror jag är över två "terminer" och mest kvällslektioner. De har i sommar även en intensivkurs på 2+1 vecka+2dagar och på den finns ingen tid arbete :). (Har inte erfarenhet av dessa eftersom jag gick en överbryggning från PPL(A), den var på tre långhelger)

    Jag vet inte vad en EC120 dricker men Jet Rangern drar ca 100 l/t.

    Hoppas du får kul på provlektionen :)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad har man egentligen för jobbutsikter här i Skandinavien när det gäller helikopter? Att få pilotjobb på flygplan vet vi ju är svårt nog men hur är det jämfört mot helikopter? Jag känner inte att det finns så mycket att göra för att samla timmar och anställer företagen med lägre krav än på flygplan då?
     
  8. Kalle

    Kalle Medlem

    Hittade av en slump den här sidan. Ett hkp-forum:

    http://www.helikopterpiloten.se/forum/
     
  9. lindahl

    lindahl Ny medlem

    Vilka skolor i sverige är CSN berättigade?
     
  10. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Bara SPU vad jag vet
     
  11. autorotate

    autorotate Ny medlem

    Turbin är inte alls nödvändigt att utbilda sig på. Du kan lära dig flyga på en R22a och sen lär du dig turbin (om du nu vill flyga turbin). Många företag i Sverige och övriga världen använder i större utsträckning en ganska bra mix mellan båda kolv och turbinhelikoptrar i deras flotta.

    Proflights pris är lite svårt att direkt konkurrera med eftersom de flesta skolor tar kanske tusenlappen mindre för en timme i en R22 än vad de gör för en timme i Jetrangern. Välj det alternativet som passar dig bäst. Hur du än vänder och vrider på det så kommer det ändå kosta.

    Hourbuilda kan du göra hur du vill, roligaste är att hitta på massa roliga bus och äventyr för du kommer aldrig göra sånt skoj när du väl fått jobb någonstans!

    Jobbmarknaden är bra när du har kommit in någonstans och fått lite erfarenhet. I början får du vara beredd att flyga gratis och vara tillgängliga jämnt.

    Lycka till!

    Autorotate
     
Laddar...

Dela sidan