Vad har PA28 SE-LTH för avionik och utrustning?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av drunkeymonkey, 20 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Vad har PA28 LTH för avionik och utrustning? Ska flyga några långnavar nu i höst och skulle vilja ha ett flygplan med lite bättre avionik en vad jag har flugit med hittills.

    Har den gps, elektrisk trim, VHF radio med standby funktion och någon form av autopilot?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    LTH är en av de fräschare PA-28orna i landet, givet med tanke på tillverkningsår. Jag har flugit den ett antal timmar för några år sedan men kan inte komma ihåg allt. Då hade den inte A/P, GPS är jag faktiskt också osäker på om den hade. I vart fall ingen 430. Den har dubbla COM och är säkerligen IFR-godkänd generellt. Ska du använda den för att bygga timmar så duger den säkert bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det här visar litet av problematiken med att jämföra priser och flygplan. Vi har i vår klubb en PA28 161 som ser tämligen tufsig ut utvändigt. Den är inte ommålad sen den var ny 1978(!) då klubben köpte den. Inredningen är inte heller särskilt up to date. Samtidigt är den ytterst välutrustad avionikmässigt med Pipers enkla autopilot (fungerande till skillnad mot många andra) . GPS:en är en Garmin 430. Den har dubbla höjdmätare, dubbla VOR/ILS varav en kan kopplas till GPS:en, ADF förstås och Transpondern är en Trig TT31 mode S. Den har dessutom reservvacumsystem etc och nyöversedd motor/propeller. Den är alltså en relativt kompetent IFR-kärra men ser samtidigt tämligen trött ut, särskilt för en utomstående även om den flyger oerhört snällt och fint. Den är även väldigt billig enligt kassörens (=min) uppfattning. Däremot är det ju väldigt svårt att värdera varje enskild del i det hela om man ska jämföra flygpriser. Många kan vara fullständigt ointresserade av Mode S, autpilot etc men många VFR-flygare uppskattar säkert den kompetenta GPS:en som ju ger stor trygghet etc.
    Den borde naturligtvis borstas upp både utvändigt och invändigt, men det skulle sannolikt höja timpriset. Allt är avvägningar och kompromisser mellan olika viljor.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Kan kolla, flyger henne imorgon.

    Klinkmann?
     
  5. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Sweet!
    Stämmer bra det.
     
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Coolt. Vi sågs på Efta en snabbis vid ett provtillfälle. Som sagt flög ja LTH idag men jag är inge vidare på de instrumenten(är kvar i vfr-träsket) men ja hade ändå hoppats se klubbchefen Rune men han var inte där idag. Han kan flygplanen på klubben rätt bra.
    Nästa gång stöter ja nog in i honom, har alltid träffat honom när jag har varit där, då frågar jag karln.
    /M
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Axel
    Svar:
    1
    Visningar:
    1,706
  2. LEE
    Svar:
    3
    Visningar:
    1,936
  3. Aviation Stockholm
    Svar:
    14
    Visningar:
    2,870

Dela sidan