Vad var det för flygfält?!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av AndiK, 26 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. AndiK

    AndiK Medlem

    Häromdagen var jag på väg från Mellingeholm (Norrtälje) tillbaka till Frölunda, och eftersom det var en fin VFR-dag bestämde jag mig att gå ut över vattnet och flyga längs kustbandet innan jag svänge västerut söder om Arlanda CTR.

    Jag flög österut mot Kapellskär och sedan vek jag av mot sydväst. Jag passerade Yxlan, längs färjevägen (flög över inte mindre än fyra färjor på väg in till stan!), och nådde Ljusterö.

    Jag tittade ut över höger vinge och såg... En Antonov-2? Mitt ute på en äng?

    Tittade på kartan, inget flygfält... GPSen, inget flygfält... Lik förbaskat var det en An-2 parkerad på en ganska stor gräsplätt, på fastlandet ungefär i höjd med Ljusterö. Jag visste ju bättre än att flyga in över fältet och börja fota utan drog vidare, men jag kan verkligen inte dra mig till minnes att det ligger något fält där...

    Vad är det för fält? Frekvenser? Telefonnummer? Finns det med i Svenska Flygfält? Skulle vara kul att besöka :)
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    http://kartor.eniro.se/m/SIVsy

    Kan det vara detta fältet norr om Åkersberga? Det är ett privat fält, jag har aldrig varit där men det finns något flygplan baserat där i alla fall. Man får nog kontakta ägaren om man vill åka dit.
     
  3. AndiK

    AndiK Medlem

    Ja, det där ser onekligen ut som precis rätt ställe om jag tittar på omgivningen. Undrar hur man luskar ut vem som äger sånt... Fältet ser ju uppenbarligen stort nog ut för att inte bara vara någons bakgård. Nåja! Tack för snabb kartsökning!
     
  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej. Finns två privata fält runt Åkersberga. Sök på flygplatskartan på Åkersberga.

    Air-man
     
  5. Hans

    Hans Ny medlem

    Det ligger 1,5 km från "Nödlanda" vid Nöden (59°29.04'N 18°26.58'E). Jag misstänker att medlemmarna i Täby sjöflygklubb har koll på vems fältet är.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. AndiK

    AndiK Medlem

    Hans, det där ser helt rätt ut. Det jag minns låg ganska precis i strandkanten. Tack!
     
Laddar...

Dela sidan