Vilka IFR manualer/plates använder du?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 3 September 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Jag använder Foreflight i Ipaden som back-up i flygplanet. (C-Max is primary)

    Använder Ipaden med Foreflight I helikoptern.

    Mats
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Den verkar bra, men den har väl ingen stöd för europeiska ifr systemet än?

    Nyfiken, har du väderstöd i foreflight-adsb eller kanske cirrusen-sattelit?


    Jonas
     
  3. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Jag använder Nexrad satellite väder i Cirrin. (Subscription via XM)

    Vet inte om Foreflight finns för EU.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nice :)
     
  5. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    iPad/Foreflight funkar bra utan ADS-B i Helicoptern. (Men inte i flygplan om man vill ha väder)

    Anledningen är att jag är sällan mer än 2,000ft AGL i Helicoptern ock så länge jag har cellphone mottagning funkar det perfekt.

    Vädret är dock in live to The minute. Det är några minuters fördröjning men det funkar bra för Strategic flygning. (Se vart fronter och CB är). För taktisk flygning (flyga mellan CB's) använder jag mitt stormscope. (Det är live data).

    Önskar jag hade väder radar.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svar.

    Intressant. Är lite nyfiken på hur mycket mer du kan flyga pga av tillgängligt väder. Kan du på rak arm säga hur ofta du skulle ställa in en flygning om du inte kunde följa vädret i "realtid". Och/Eller kanske bara att du fått planera noggrannare? Vad har du för typ av väder där du flyger och hur långa blir sträckorna?

    Tillbaka till IFR plates.. Skriver du ut dem eller kör du helt elektroniskt? Har du papper/elektronisk backup?

    Mvh

    Jonas
     
  7. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Hej Jonas.
    Med Helicoptern så ställer jag in om vädret är IFR. Dom helicoptrar jag flyger är inte godkända att flyga i IMC.

    Med flygplanet skulle jag inte ställa in en flygning om jag inte hade väder i planet. (Med det är jätte bra att ha och en extra säkerhet)

    Jag ringer alltid Flight Service innan jag flyger Cross Country för väder i alla fall.

    Vädret här uppe är som i Sverige. (Jag bor i Norra Minnesota) med mycket snö och dimma. Mina flygningar går mesta dels till Chicago, en två timmars flygning. Längsta dagen jag gjort i min SR20 är Dallas, TX, - Duluth, MN. (6.2 timmar) min nuvarande Cirrus har inte FIKI (Flight in to known icing) men min nästa maskin kommer definitivt att ha det.

    Jag har alla plates elektroniskt i SR20'n. (C-Max) och använder Foreflight i min IPad som back upp. (Godkänt som Electronic Flight Bag here, EFB)

    Jag tränar då och då med papers plates i simulatorn men det blir mindre och mindre eftersom jag inte använder dom.

    C-Max är georeferenced plates, så är Foreflight också.

    Enda paper jag har när jag flyger är min POH.

    Mats
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej Mats,

    Det låter väldigt smidigt. Med live väder så känns det kännas mer avslappnat att flyga när man vet vad som väntar framför en, speciellt med en grafiskt presentation av läget. Önskar att vi hade nån bra lösning här också. Finns ju iof möjlighet med Internet via Iridium/Satellit men är ingen prisvärd lösning för småflygarna.

    Med tanke på att ni har liknande väder. Flyger du lika frekvent på vintern, trots avsaknad av av-isning?

    Georeferenced plates är ju en dröm!

    Lite avis måste jag säga :)

    Jonas
     
  9. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Hej Jonas.
    Jag flyger mindre på vintern. "Min" flygplats har oftast IFR på vintern vad det verkar som. Vi har haft 4-600 ft ceiling och lika kort Rvr senaste veckorna med minus grader så is börjar bildas direkt. Jag hoppas på molnfritt över helgen, jag har en Svensk jul fest i Chicago jag tänkte flyga till. 8 timmar i bilen eller 2 i SR20n.

    Mats
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Lite kuriosa.

    Jag blev häromdagen medlem i en grupp för Intrumentpiloter.Kostar 70 pund/år men man får tidning och tillgång ett väldigt bra forum för just IFR.

    Tänkte bara tips om den här DA/RVR-kalkylatorn som de tagit fram för de som använder AIPen. Ingen rocket science men lite kul ändå.

    http://www.pplir.org/latest-news/814-decision-altitude-and-rvr-calculator-added

    Har inte hunnit flyga så mycket IFR ännu så jag har inte hittat "min väg" än så det återstå att se vad man kommer använda för plates / strategi.
     
Laddar...

Dela sidan