Vilken videokamera?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Staffan, 23 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Funderar på vilken videokamera jag skulle vilja ha. I första hand ska den användas för flygfilmning, men även till skidåkning, dykning mm. Dom jag tittar på är GoPro Hero 3 och Contuor +2.

    Är det någon som testat båda två och som kan tipsa om pros and cons?
    Hur funkar det att ta in ljud från intercom i dessa två, är det någon som gjort det?

    / Staffan
     
  2. FlygMicke

    FlygMicke Ny medlem

    Jag har bara erfarenhet av GoPro och kan rekommendera den varmt. Har själv en HERO2 med sugkoppsfäste som jag är mycket nöjd med. HERO3 har inbyggt WiFi så att du kan fjärrstyra den samt ännu högre upplösning/frekvens.

    Min HERO2 har en ljudingång, men för att komma åt den måste man plocka ut den ur det stöttåliga/vattentäta höljet, eller borra hål i det. Kopplar du något dit så stängs ju den inbyggda micken i kameran av och du förlorar motor- och bakgrundsljud. Jag skulle rekommendera att spela in intercom/radio separat och mixa ihop det i efterhand. Då kan du också justera volymen separat (dämpa bakgrundsljudet till exempel).

    Det finns en lång rad tillbehör till GoPro för montering på hjälm, i sele på bröstet, med sugkopp/arm, på en stav etc. Kameran levereras med ett vattentätt hölje med två luckor - en solid och en "öppen". Den senare används om det inte är fuktigt/blött och man vill få bra ljudkvalitet på det kameran spelar in.

    Jag råkade ha sönder sugkoppsfästet när jag tog i lite för hårt för att se hur hårt det satt - och kunde konstatera att en led gick sönder men att sugkoppen inte gick att rubba. GoPro skickade ut reservdel på momangen utan att blinka.

    / Micke
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag har en Hero 3. Jag köpte till en mikrofon just för att kunna ta in intercom ljud. Den la jag i ena headsetkåpan. Det funka rätt så bra med talljudet, men missen var att jag inte fick med något motorljud alls förutom ett lätt svishande, trots att jag flög Safir som närmast gör en döv.
    Jag har lagt ut filmen på Youtube, sök på Thomas Hylander om du vill se/höra resultatet. Aktuell film är benämnd Saab 91B Safir. OBS att jag inte har världens bästa dator och redigeringsprogram, så det har kanske blivit en degradering där också.
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Man inte ta ut sladden i den öppna luckan?

    Det där lät ju bra. Men kan man inte koppla något av headsetuttagen i intercomen direkt till mic-ingången?
     
  5. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Till Hero 3 kan man köpa ett ramfäste, vilket innebär att kameran är helt öppen (inget skyddshölje) och man kommer åt uttagen.

    Det tänkte jag aldrig på, men syftet var ju att även få med lite motorljud, inte bara radiotrafik. Likaså är det rätt stor skillnad på storleken på "pluggarna" så nån adapter hade isåfall behövts.
     
  6. FlygMicke

    FlygMicke Ny medlem

    Nej, kontakten sitter på sidan av kameran (i alla fall på min HERO2) och den "öppna" luckan exponerar kameran på baksidan. Ska du sätta i en mic-kontakt i kameran så kan du inte använda det medföljande höljet annat än om du borrar ett hål i det.

    Jag skulle rekommendera att spela in cockpitljud med den inbyggda mikrofonen, intercom separat och sedan mixa ihop det när du redigerar ihop videon. Att spela in cockpitljud och intercom till samma kanal rekommenderar jag inte eftersom du förmodligen vill justera volymen i efterhand när du hör hur det låter. Du vill till exempel inte dränka intercomen i motorljud.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  7. Prahl

    Prahl Medlem

    Har provat att köra en separat inspelare med ljudkälla från intercom (Headset) till Line in på en gammal hederlig Sony MD. Lite störning blir det från Beacon light men det funkar bra för ändamålet. Sen får man ju mixa ihop allt med bakgrundsljudet från kameran som är en äldre Contour GPS. Som videoredigering har jag ett prisvärt redigeringsprogram från Sony (movie studio). I detta går det att lägga flera ljud och videospår mm.
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Tack för svaren! Grejen verkar ju helt klart vara att köra interkomljudet separat som ni föreslår.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan