Syntax i ATS-färdplan

Discussion in '060 Navigation' started by Jocke, Sep 15, 2009.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag har bara gjort upp ATS-färdplan ett par gånger, en gång under teorilektion och en gång under skolning när jag skulle flyga till Västerås på navövning.

    I bägge fallen använde vi oss bara av kända punkter som radiofyrar och annat som brytpunkter. De har ju färdiga beteckningar, typ TBY, LNA osv, och syntaxen i route-fältet blev alltså
    DCT TBY DCT LNA DCT, enligt mönstret DCT brytpunkt1 DCT brytpunkt2 DCT osv.

    När jag har varit ute på egna långflygningar och gjort upp egna rutter så har det väldigt sällan varit så att jag haft lust att flyga via sådana punkter - jag har hellre lagt brytpunkter vid intressanta saker jag velat se; en fyr, en gammal borgruin, någon kompis sommarstuga osv.

    Nu är frågan: hur gör jag för att ange en valfri punkt i routen? Har nåt svagt minne av att man dels kunde ange koordinater (lat/long) enligt nån syntax och dels kunde ange polära koordinater utgående från någon känd punkt, typ dem jag nämnt ovan. Men eftersom jag inte använt kunskapen sen utbildningen så har den ju bleknat. Hur var syntaxen för sådana "valfria" brytpunkter?

    Sen undrar jag också hur man rapporterar till kontrollen när man passerar en sådan punkt. Ska jag rabbla koordinaterna jag angett eller precisera vilken brytpunkt jag passerar på något annat sätt?
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Om du lämnar din FPL online står det exakt hur du ska göra i hjälpfältet bredvid. :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Staff Member

    Jag brukar köra med följande variant i färdplanen:

    Ex. VSN039030

    Det första man gör är att tala om vilken radiofyr som den angivna punkten utgår ifrån. Därefter tar man fram vilken radial (anges i magnetiska grader) som punkten ligger på. Slutligen mäter man avståndet (Nm) från radiofyren till den aktuella punkten.

    Mvh
    Fredrik
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack för tipsen.

    Hur rapporterar jag dessa punkter?
     
  5. svanen

    svanen Medlem

    Jag flög EK långnav igår och flög över Katrineholm, jag skrev lat/long i färdplanen. DCT 5901N01613E DCT ex, det skall vara 11 tecken, 5 för lat och 6 för long, grader/minuter enbart.

    Nu rapporterade inte jag över Katrineholm, men det hade ju varit enkelt, men annars tror jag det då är lättare att ta ut radialen/distans från en fyr och rapportera "Position 30NM NORDOST VASSEN" som i inlägget ovan, men över en flygplats eller stad är ju koordinater lätt att ta ut och rapportera, man får ju inte ha en flygplats som brytpunkt i färdplanen men man får väl rapportera att man är över flygplatsen, om det är nått litet gräsfält man vill passera ex. över Visingsö.
     
  6. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Har kört färdplaner där jag skrivit DRC (direct) en stad, en punkt eller ett flygfält med lat och long . När jag sedan ringt in färdplanen har det varit helt ok och dom har godkännt detta. Det har varit små samhällen och det går säkert att ta t ex en kyrka om man anger positionen. Finns ett smidigt sätt att lämna in färdplaner på nätet där man kan ha färdiga mallar, man kan se om färdplanen blir godkänd mm. Det finns på https://www.aro.lfv.se/ och heter Aroweb. Man slipper faxa och ringa.

    Air-man
     
  7. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Sorry, fel förkortning i mitt förra inlägg.

    Air man
     
  8. FL95

    FL95 Medlem

    Jag brukar faktiskt inte rapportera när jag passerar punkter som jag har lagt in med koordinater (när jag flyger i okontrollerad luft). Jag brukar dessutom numera undvika att använda lat-long format till förmån för Navaid-bäring-distansformatet som nämnts tidigare i denna tråd.

    När jag ropar upp kontrollen så anger jag vid första anrop min position, höjd och transponderkod. Vid följande rapporteringar (oftast vid frekvensskifte) så anger jag endast transponderkod och höjd. (Om jag t ex squakar 7000 så rapporterar jag även positionen naturligtvis). Flygledarna ser mig på skärmen och vet var jag är, skulle det föreligga någon oklarhet om min position så frågar flygledaren, men det händer väldigt sällan.

    Flygledarna brukar inte ha orter och andra geografiska föremål synliga på radarskärmarna (det blir snabbt väldigt klottrigt, dessutom så tror jag inte att de ens kan få in allt sådant) så positionsreferenser till småorter, sjöar m.m. brukar inte hjälpa dem särskilt mycket.

    I t ex Tyskland ber flygledaren nästan alltid om att man gör Squak-Ident istället för att rapportera positionen (kanske för att man flyger i ett svensk-registrerat flygplan och de kanske inte tror att man vet var man är någonstans...)

    /Daniel
     
  9. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Jag kanske var lite otydlig, men jag rapporterar inte heller några punkter under själva flygningen. Det är ju men er rutt man följer som tidigare inlägg beskrev ser dom mig ju på radarskärmen. Det är ju om händer det något på vägen så vet dom ju var dom ska börja leta och om jag inte har avslutat färdplanen inom en viss tid efter beräknad landningstid dom har hjälp av att se min rutt. Behöver jag ropa ATC eller någon flygplats kör jag en enkel positionsrapportering med tillägget att jag går enligt VFR-färdplan. Har allt fungerat har dom ju min färdplan och ser vart jag är på väg.

    Mvh Air-man
     
  10. Jocke

    Jocke Medlem

    Tack för alla klargöranden. Det verkar som om jag har lidit av en missuppfattning, nämligen att man ska rapportera till kontrollen vid varje brytpunkt. Det kommer sig nog av att vi rapporterade vid den enda brytpunkten vi hade när jag skolflög till Västerås på färdplan. Plus av det faktum att jag fått lära mig att det ska vara högst 30 minuter mellan brytpunkterna.

    Detta, att lägga ut brytpunkter med jämna mellanrum och rapportera vid dessa, kanske är en kvarleva från tiden före transponders?
     
  11. svanen

    svanen Medlem

    Detta låter ju smidigt, tycker det är lite svårt ibland att förklara sin position just vid ett frekvensbyte, har blivit att man hakat upp sig på just den delen, är ju bra om man enbart rapporterar sin transponderkod och höjd.
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Staff Member

    De gånger som jag brukar rapportera position till ATC är när jag är inbound/outbound en ut-/inpasseringspunkt. Då får de snabbt en uppfattning om mitt aktuella läge. På sträcka har jag aldrig rapporterat position och har ej heller blivit anmodad att göra så av ATC.

    Mvh
    Fredrik
     
  13. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Åsså var det "norr om Dalälven" utan fyrar och fasta rapportpunkter. Ingen radartäckning men nu har jag iaf börjat lära sej var Sweden Control och Oslo Control har radioskugga trots 7000-8000ft.
    Rapportering max var 30 min = OK.
    Många gånger blir rapporteringspunkterna "liten by, fjälltopp eller riksgräns", m a o massor av lat/long-siffror i färdplanen.
    Under flygningen rapporterar jag "passerpunkt 3 enligt färdplan" och det har dom godtagit utan kommentar. Plus att jag i vissa positioner rapporterar att "nästa rapportpunkt ligger i radioskugga, men att jag avser ringa efter landning om (ex) 45 minuter", såvida ingen höjdflygare kan reläa där och då. Kan bli lite kul i samband med riksgränsöverskridande, när man inte når någon av Controllerna.:e
    Kommentarer och tips motses!
     
  14. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Återkommer till en halvgammal tråd.

    Kan jag använda alla möjliga navigeringsverktyg eller bara VOR när jag anger avstånd och riktning i färdplanen?

    Rent logiskt borde det ju inte spela någon roll för flygledaren framför radarskärmen om det är en VOR, NDB eller rentav en fix som KOGAV? Kan tillägga att jag flyger UL utan utrustning för VOR så det spelar ingen roll för mig heller.

    Finns det någon praktisk begränsning på hur långt avstånd jag kan ange? Det kryllar ju inte av VOR-fyrar direkt Fast kan jag använda något annat än en VOR så försvinner ju det problemet.

    Nu bortser vi från att jag kan använda koordinater.
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

Loading...

Share This Page