Bruk av forgasservarme på final

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av I_R_Fischer, 16 Februari 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Elda på vägen ned är väl sånt ballongflygarna håller på med :)
     
  2. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Lite grann utanför ämnet:
    På 4-takts Rotax-motorer har man under senare år levererat dem med uppvärmning av förgasarna, men inte luften. Värmen kommer i detta fall från vätskekylningen av cylindertopparna. På detta sätt hindrar man igenfrysning, men motorn får ändå kalluft. Börjar det inte bli dags att de gamla elefanterna moderniserar sig. De som flyger X-klassat kanske kan börja experimentera med detta även på de ålderdomliga motorkonstruktionerna. Eller är det så att det skall vara lite svårt att hantera en flygmotor?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Det ska inte vara svårt... åtminstone det äldre säkerhetstänket är att det skall heller inte införas något som kan gå sönder om det absolut inte behövs... mao. ingen komplicerad vattenkylning eller vattenburen uppvärmning, ingen eluppvärmning...

    Något jag saknar i denna tråd är ett påpekande om är att för vissa flygplan förbikopplas luftfiltret när förvärmningen är på varför man inte vill ha förvärmning på, nära backens smutsiga luft.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det hörs att det nu är nere på sekelskiftets säkerhets tänk. Hur skulle en vatten värmd förgasare kunna haverera? Enda sättet är att hela vatten kylningssystemet brister, då mantlingen till förgasaren bara följer befintligt flöde. Det kan hända men är inte mer sannoligt än att wiern till förgasaevärmen går av. Sanningen är nog mer att man slutat utvecklingen på dessa gamla motortyper och lagt krutet på disel och ny tänk
     
Laddar...

Dela sidan