Distans flygning till Norge

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av m_nordh, 1 Juli 2010.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Ska på min första lång distans navigering nästa vecka, Karlstad-Rygge-Säve-Karlstad. Hittar dock inget flygplatsblad för Rygge någonstans på nätet... någon som vet var jag kan få tag i ett sådant?

    Mikael
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Hej,

    Kolla AIP Norge. Den borde väl funka?

    http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENRY/enry.html

    Mvh Andreas
     
  4. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Tack så mycket för hjälpen ;D
     
  5. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Precis som nämns i tråden så är det PPR på Rygge. Det beror på att de inte har någon GA-terminal, utan alla plan får en egen gate. Ring numret i AIPn så får Du bra hjälp. Jag fick gate 1 när jag var där förra året med en C172. Kom t.o.m. upp på skärmen över ankomster! :)

    Det negativa med denna lösning är den obligatoriska handlingavgiften. Jag minns inte exakt belopp men den var på över 800 NOK. Enda sättet att slippa undan den är att studsa istället för att göra en full-stop. Jag har dock inte testat denna lösning själv, men antar att man då "endast" behöver betala en mer normal landningsavgift. Du kan säkert kolla när Du ringer om PPR. Gör Du en full-stop så kan Du å andra sidan "delfinansiera" resan med ett besök i Taxfree-butiken :)

    Hoppas Du får en trevlig flygtur!!
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stabilt! Synd att aldrig det händer på Arlanda. Det vore försklassigt :)
     
  7. lh

    lh Ny medlem

    Ja, det kändes nästan lite komiskt. Hela skärmen var full av olika Norwegian-ankomster och avgångar, och så var det min lilla Cessna mitt ibland dem. :tupX2
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Dök kärran upp som GA på skärmen eller skrev man ut flygplanets registreringsbeteckning?
     
  9. lh

    lh Ny medlem

    Den dök upp med registreringsbeteckning och IATA-koden för flygplatsen man kom ifrån (GSE i mitt fall). Jag fotade skärmen med mobilen för att ha som minne. :)
     
  10. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Hei,

    Det er som skrevet tidligere, veldig dyrt å bruke Rygge om du skal ha handling. Vi som bruker plassen til TGL, trenger ikke vanligvis PPR, men de har begynt å kreve det på lørdager pga lite bemanning i tårnet. Det har også vært mulig å ta en kort stopp for å f.eks bytte pilot. Skal du ha fuel, må det også skje via handling.

    Det finnes alternativer i nærhetern: Kjeller (ENKJ) og Rakkestad (ENRK). Kjeller har PPR.

    Mvh
    Svein Olav Bjerkeset
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Då är det alltså till Rygge man ska bege sig för att få vara med om detta - Check! :e
     
  12. lh

    lh Ny medlem

    Dessutom får Du ett handskrivet boardingpass! Det behöver Du nämligen för att komma in i taxfree-butiken. GA-kärror är sällsynta här pga den skyhöga handlingavgiften, så det finns inga riktiga rutiner. Jag blev stoppad av securitas som vaktade taxfree-butiken, och hon var tvungen att kolla med sin chef om hon fick släppa in "killen med ett HANDskrivet boardingpass".

    När jag hade handlat min whisky och skulle ut till planet igen, så uppstod nästa problem. Eftersom mitt plan inte når upp till den där tarmen som passagerarna går ut till planen i, så var jag tvungen att gå ut på plattan för att komma till planet (som vanligt med andra ord). Haken här var bara den att för att komma ut på plattan så var jag tvungen att gå igenom säkerhetskontrollen "baklänges", dvs. ut från avgångshallen där taxfree-butiken ligger och ner till området där checkin-diskarna finns. Och då kom vakterna på att i så fall så fanns en risk att jag skulle traska ut från flygplatsen med min taxfree-inköpta whisky, och på så sätt ha köpt sprit utan att betala skatt för den. Det hela slutade med att jag eskorterades av en vakt från taxfree-butiken hela vägen genom avgångshallen, förbi checkin-diskarna och ända tills jag passerade dörren som ledde till plattan! Det kändes lite udda, men vaktchefen (som för övrigt är svensk och är den person som beviljar PPR) ursäktade efteråt.

    Så här i efterhand kan man nästan tycka att det var värt de dryga 800 NOK det kostade ;)
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Man slutar ju aldrig att förvånas över hur komplicerat saker och ting ska vara bara för att man landar in i en något mindre kärra, med allt vad det innebär. Skön story annars! :laugh
     
  14. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Det verkar ju värt 800 spänn bara för att få uppleva detta!! Är man dessutom fyra pers är det ju inte så mycket, det sparar man in på taxfree. :tup

    /Stefan
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det handskrivna boardingkortet får vi när vi åker till Arlanda också, dock får vi ju inte vår avgång på skärmen.

    Securityn tror alltid att man är terrorist när man kommer med sitt handskrivna boardingkort också eftersom det nästan aldrig är några med eget flygplan där.
     
  16. joma

    joma Medlem

    Ursäkta, lånar tråden lite...

    Jag funderar också på att flyga till området i Norge i närheten av Rygge.
    Vet att det finns ett antal norska piloter på forumet, så försöker hitta svar här.
    Rygge verkar ju inte riktigt lämpligt för att stanna på för GA. Jag ska Svelvik, är det någon som har tips på flygplats i närheten?
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det måste finnas en värdigare passage som vi GA-flygare kan få använda oss utav :)
     
  18. BrumBrum

    BrumBrum Ny medlem

    Ingen flyplasser rett i nærheten av Svelvik, men her er et par forslag:
    http://www.dfk.no/ENHS/
    www.nrfk.org - Se ENKJ
    http://www.enrk.net/ - ENRK

    Har du mikrofly er det mange flere muligheter nærmere Svelvik, men da må en lokalkjent mikroflyger guide deg videre
     
Laddar...

Dela sidan