Eget ägande och flygplanstillgång

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 5 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok intressant! Menar du även ang. min andra fråga ang ADFer längre upp? Eller missade du den?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Du hittar det i posten ovan. :)
    ADFer blir inte längre ett operativt krav från och med 25e augusti i år.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hehe måste ha skrivit medans du skrev! Ser att mitt inlägg kom efter ditt svar :)
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Skummat igenom lite nu...

    Hittar inget som säger vad som exakt skall finnas i maskinen gällande navigeringsutrustning tex som i https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/892/ES_GEN_1_5_en .

    Allmän utrustningslista liknar den vi haft förut, men jag ser inget krav på dubbla höjdmätare?

    Gällande navutrustning i Part_NCO så verkar det hänga på luftrummets krav och att man ska ha lämplig utrustning för att ta sig ner till en punkt för att göra en visuell landning. Inget nämns om VOR, DME, ADF etc.. Eller har jag missat nåt?

    Så om det tex står på approach-platen att man ska ha ADF. Finns det eller kommer det tex finnas någon förordning säger att det ok att använda GPSen för detta? Kan man förvänta sig att det kommer ut tydliga riktlinjer från Transportstyrelsen snart?

    Vet att tex Danmark tidigare tillåtit detta tidigare och haft tydliga riktlinjer tidigare för ADF substitution
    (http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/civilluftfart/Dokumenter/Love og bestemmelser/Bestemmelser for Civil Luftfart (BL)/BL 01-serien/BL 1-12, Luftdygtighedsbevis og flyvetilladelse samt certificeringskrav og udstyrskrav, 5. udgave.pdf)

    Bifogar det jag hittade

    Jonas

    Allmänt

    NCO.IDE.A.125
    Operations under IFR

    flight and navigational instruments and associated
    equipment
    Aeroplanes operated under IFR shall be equipped with:
    (a)
    a means of measuring and displaying the
    following:
    (1)
    magnetic heading;
    (2)
    time in hours, minutes and seconds;
    (3)
    pressure altitude;
    (4)
    indicated airspeed;
    (5)
    vertical speed;
    (6)
    turn and slip;
    (7)
    attitude;
    (8)
    stabilised heading;
    (9)
    outside air temperature; and
    (10)
    Mach number, whenever
    speed limitations are expressed in terms of Mach number;
    (b)
    a means of indicating when the supply of power to the gyroscopic instruments is not adequate;
    and
    (c)
    a means of preventing malfunction of the airspeed indicating system required in (a)(4) due t
    o
    condensation or icing.


    Navigeringsutrustning


    NCO.IDE.A.195
    Navigation equipment
    (a)
    Aeroplanes operated over routes that cannot be navigated by reference to visual l
    andmarks
    shall be equipped with any navigation equipment necessary to enable them to proceed in
    accordance with:
    (1)
    the ATS flight plan; if applicable; and
    (2)
    the applicable airspace requirements.
    (b)
    Aeroplanes shall have sufficient navigation equipment
    to ensure that, in the event of the failure
    of one item of equipment at any stage of the flight, the remaining equipment shall allow safe
    navigation in accordance with (a), or an appropriate contingency action, to be completed safely.
    (c)
    Aeroplanes operated on flights in which it is intended to land in IMC shall be equipped with
    suitable equipment capable
    of providing guidance to a point from which a visual landing can be
    performed. This equipment shall be capable of providing such guidance for each aerodrome at which it is intended to land in IMC and for any designated alternate aerodromes
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Jag tolkar det om navigeringsutrustning som att du behöver ha minst två sätt att ta dig ner till VMC på din tänkta landningplats och alternativet. En apparat skall kunna gå sönder. Ex. det räcker inte med en G430w trots att den erbjuder både GPS och VOR/LOC/ILS men ex. en G430 och en annan navradio med åtminståne VOR/LOC duger utmärkt.

    Min plan blir nog att ha en GPS+VOR/LOC/ILS och sen hitta någon billig navradio att stoppa in som backup. Begagnade SL30 börjar bli billiga då de inte har 8.33 separation.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr finns det inte så många svar än, mest frågor. Men helt klart är att regelverket är skrivet så att det ska bli mer upp till befälhavaren att bedömma vad som är lämpligt.
    Nej, det kan man inte. De kommer inte att göra någon egen tolkning av regelverket innan det träder i kraft. Det kommer att ske allt eftersom.

    Jag skulle säga att du inte måste ha backups till din destination utan där kan du flyga på det "bästa". Det är endast till alternativet(n) som du behöver ha backup. Annars kan man ju aldrig flyga till en flygplats som endast har en GPS-inflygning, något som vi med all säkerhet kommer att se i framtiden. Två IFR-godkända GPSer borde nog också duga rent regelmässigt.
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack!

    Undrar vilka regler som gäller för IFR-X-klass?
    De befintliga nationella reglerna tillåter det i Svenskt luftrum. Var hittar man detta regelverk? Undrar om utrustningslistan även där kommer påverkas eller är det oförändrat?
    Säger EASA någonting om X-klass eller är det helt upp till varje nation inom sitt luftrum att avgöra?
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    De här nya reglerna gäller endast EASA-luftfartyg. Alltså inte Annex II-flygplan så som UL, X-klass, normalklassade Cubar, Safirer och liknande. För dem gäller fortfarande de gamla reglerna. Hur lång tid det kommer att ta innan regelverken ser liknande ut återstår att se. Jag vet inte riktigt vilka länder som tillåter IFR med X-klass men vet att det är OK i Sverige och har inte hört att det ska förändras.

    Det är upp till varje land att tillämpa EASA-regler även för Annex II om de vill. Att det inte går att tillämpa de nya reglerna direkt på alla Annex II-flygplan i Sverige beror på att det skulle det göra omöjligt för vissa flygplan att uppfylla utrustningskrav och liknande.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Mitt tips är att köpa ditt sista plan först. Med det menar jag - köp den kärran du tror du kommer behöva i långa loppet, som passar dina behov och som du kan växa i. Att börja smått och uppgradera är i min erfarenhet inte en bra strategi. Flygplansbytande ofta är mkt mer kostsamt än att köpa en för dyr förstakärra som du kan växa in i. Så lista ut vad din "mission" är idag - och 10 år i framtiden - och köp den kärran som bäst passar in i det behovet. Givetvis är det ju en pengafråga, annars skulle vi ju alla glida runt i TBM's, PC12 eller Avantis. Men det finns mkt kapabla maskiner att få för väldigt lite pengar om man letar lite bara.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. control

    control Välkänd medlem

    Hittade den här tråden när jag sökte om underhållsfrågor... Ett annat sätt att se på det: Köp/bygg det flygplan du behöver oftast och hyr de gånger du har andra behov ;)
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    Vi skulle behöva få skola med vår Piper som har en äldre än 12 år gammal motor men vår CAMO frågar TS när vi frågar honom och han får inga vettiga svar från TS.... :(
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    För att kunna skola med en motor som är äldre än 12 år så ska man ha ett självdeklarerat underhållsprogram. Det är tyvärr få CAMOs som idag kan hantera ett sånt här underhållsprogram men det finns några. När nya Part-M Light träder i kraft så kan en enskild mekaniker göra detta vilket gör att fenomenet blir mindre dramatiskt.

    Kolla med er CAMO om hen kan godkänna ett självdeklarerat underhållsprogram, de ska ha gjort en ändring i sin manual för att kunna göra det. Det är en mindre ändring som ska göras.
    Om er CAMO inte kan göra det, be dem skaffa den möjligheten eller hitta en annan CAMO.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan