GA flygplats Stockholm

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av kungen, 17 September 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. kungen

    kungen Medlem

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  5. Cry

    Cry Ny medlem

    Check + länk på FB.
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det är över 1000 röster nu, men jag tror det behövs 1900 för att det ska tas upp i kommunen, mao under 1900 röster så försvinner denna chans till en GA flygplats.

    Sprid gärna i era sociala nätverk, posta på klubbsidan mm.

    Någon som kan formulera ett bra inlägg som vi kan locka icke flygintresserade med? Varför ska man skapa en GA-flygplats, och till vilken nytta förutom för oss piloter?

    Jonas
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra idé, Jonas! Det handlar väl helt enkelt om att förklara samhällsnyttan med en sådan här flygplats, inte bara vad den betyder för oss piloter utan även vad den kan innebära för människor och företag i största allmänhet.
     
  9. litens

    litens Aktiv medlem

    Någon som vet hur det gick med detta?
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm om jag minns rätt så behövdes 1900 underskrifter.... det var 1087... vilket är ganska många jämfört med de andra förslagen.... Borde inte KSAK eller någon annan organisation var aktivare med detta? Är inte en GA-flygplats i Stockholm rätt prioriterat? 813 röster till så hade kanske en flygplats varit på G?
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Vilka är KSAK idag? Hur många är det från Stockholm som sitter i styrelsen? Finns det något riktigt engagemang där numera eller har man gett upp?
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kan man idag få en million "likes" på Facebook för ingenting så borde väl det vara den självklara marknadsplatsen för en sådan namninsamling...
     
  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Vad händer om vi alla lämnar in en varsin flightplan till ESSB varje dag? Säg att dom får en par hundra om dagen.. Hmmmm...
     
  15. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Swedavia skulle gnugga händerna och räkna pengarna dom får in på startavgifter... ;)
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    KSAK består av ett gäng äldre herrar spridda över landet som sitter på en hel del erfarenhet och kunskap, men inte så mycket action om man så säger... och så har jag halkat in där som adjungerad. Men en av frågorna där man faktiskt är riktigt engagerad vad jag har förstått är just den s.k. Stockholmsfrågan, där man tillsammans i det som kallas Stockholmsgruppen gör vad man kan för att få fram en lösning. Ett problem om man läser de texter som finns i frågan var att - om jag inte minns helt fel - frågan om en flygplats för GA förvandlades till att bli en fråga om en ny flygplats med instrumentinflygning och alla möjliga andra hjälpmedel, under remissrundan. Och ingen är beredd att ta varken kostnad eller utrymme för att bygga ett nytt Bromma bland sina egna väljares trädgårdar och dagis. Så vad man försöker göra just nu är att vrida tillbaka frågan till att handla om ett litet fält, ca 1200 meter, där GA, inte Malmö Aviation, kan landa. Aopa.se har texter i frågan som är läsvärda. Men även om oppositionspolitiker skriver insändare så är frågan om flyg fullkomligt iskall. Det finns inte en politiker med självbevarelsedrift som skulle ta i frågan med tång, framförallt inte nu när det stundar val nästa år. Vill vi påverka så får nog var och en dra sitt strå till stacken, och inte förlita sig på att organisationer ska göra hela jobbet. Namninsamlingen ovan var ju utmärkt, synd att inte tillräckligt många engagerade sig i att skriva på.

    /h
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Detta med allmänflygplats i Stockholm är ju nåt som "stötts och blötts" i flygkretsar (inte minst inom KSAK) under väldigt lång tid. Carl Cederschiöld fick ju i uppdrag att utreda frågan och utredningen kom väl 2009 (?). Det fanns flera fullt acceptabla förslag på lösningar där, men alla verkar stupa på den gordiska knuten eller pudelns kärna eller vad vi vill kalla det: För att åstadkomma en flygplats krävs medgivande av den (eller de) berörda kommunerna.
    Alla vill att frågan ska lösas men ingen kommun vill ha flygplatsen inom sina gränser. Politikerna är rädda för bullerlobbyn och miljönissarna. Det spelar liten roll (tror jag) att vi bearbetar riksplanspolitiker så länge det kommunala vetot förhindrar alla lösningar (jämför situationen beträffande Uppsala/Ärna). Varken regeringen eller Swedavia eller nån på riksplanet kan BESLUTA att lägga en flygplats här eller där. Det måste till någon modig kommunalpolitiker med grepp på kommunala plan-bestämmelser etc som faktiskt är villig att släppa till mark för ändamålet och gå emot nämnda lobby och nissar. Vi bör kanske också försöka enas från flygsidan om vad vi faktiskt vill. Det finns många stridiga viljor beträffande placeringen. (Norr - söder ? Hur nära ? skulle t ex Uppsala vara en lösning ? Jovisst för oss norrlänningar men knappast för skåningarna och kanske Stockholmarna ?).

    Det kanske i slutänden krävs att en stor privat markägare är villig att upplåta marken utan kommunal inblandning (även om den inblandningen ändå krävs för tillstånd). Var finns en sån markägare?

    Edit: Ursäkta (skrev utan att ha sett ditt senaste inlägg Hans P)
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Dom får ju bara ha ett visst antal starter per dag om jag förstått det rätt? Det är väl den största anledningen varför GA ska bort eftersom vi minskar antalet större kärror som får starta?
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm. Intressant tanke Lennart :) Vad skulle hända om vi ALLA lämnade in färdplan till Bromma varje dag? Det borde väl påverka hela deras planering negativt? Kanske skulle leda till att man införde slot-tider? Någon form av "civil (o) lydnad" kanske skulle skaka om lite :)
     
  20. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det skulle funka i Frankrike... Vi vågar inte!! :D
     
Laddar...

Dela sidan