Hur mycket?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Djin, 1 September 2007.

  1. Djin

    Djin Ny medlem

    Hyr mycket ska man berätta för sina passagerare om en viss situation?

    Häromdagen skulle jag starta från Stegeborgs 1000m långa gräsfält.
    När vi satt och åt så började det regna ganska så kraftigt och gräset var väl inte klippt men ändå inte jättehögt.
    Blev lite orolig för startkapaciteten. Hur mycket av en sån här situation ska man dela med sig?

    Nu gick starten jättebra. Och kan säga att är man van vid 600m lång bana är det väääääldigt långt att backtracka 1000m. :p
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Personligen tycker jag att man skall dela med sig av sina tankar till passagerarna. Det ökar förståelsen för det här med flygeriet, det är ju inte som med en bil, bara vrida om nyckeln och åka.

    Klargör man inte för sina passagerare vad som gäller så kan man hamna i ganska jobbiga diskussioner som t.ex "Va faaan, du har ju lovat att.......etc, etc. De piloter som inte klargör vad som gäller hamnar snart under psykisk press och kommer att försätta både sig själv och passagerarna i obehagliga situationer.

    När jag själv får frågor om man inte kan åka dit och dit så brukar jag svara: "Självklart kan vi göra det, bara ni är beredda på att åka tåg hem" Det brukar fungera bra för en VFR-gubbe som mig, då har man rett ut problematiken från början

    Bara mina två tjugofemöringar, eller vad det nu heter på svenska....

    MVH
    Håkan
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag förutsätter att du gjorde an startpresandaberäkning och att den visade OK. Liksom att du valde en avdragpunkt.

    Jag håller med Håkan till 100 procent. Passagerare bör alltid informeras så mycket som är praktiskt möjligt. Det är inte bara du som skall fatta beslut. Dina passagerare skall besluta om de vill följa med i flygplanet eller ta sig hem på annat sätt. Så när inte allting är helt entydigt, bör passagerna få veta hur du resonerar, vilka begränsningarna är och vilka alternativ du har tänkt igenom. Det händer ibland att de backar ur när de inser att där kan finnas svårigheter som de aldrig hade tänkt på, men det skall du se som att du har försett dem med ett tillräckligt fullständigt underlag.

    Jag brukar göra en sådan här genomgång på vägen till fältet när jag har ovana passagerare. Då brukar jag också tala om att vid sidvindslandning kommer flygplanet att luta mot vinden och landa på ett hjul. En ovan passagerare tror annars lätt att man håller på att välta.

    I det här fallet med vått och högt gräs, så bör du tala om hur stora dina beräknade marginaler är, och var på banan du räknar med att lätta. Likaså hur den speciella starttekniken ser ut vid vått och högt gräs, så att de inte tror att något är på tok om du accelererar genom att flyga tätt över marken.

    Sedan får du ju inte glömma att före start ge säkerhetsinstruktioner. Vi privatflygare har samma skyldighet som flygbolagen att ge sådana instruktioner. Passagerarna skall veta hur man lossar bältena, hur dörrar öppnas, var det finns brandsläckare, förbandsmaterial och eventuella flytvästar, liksom att inte ha fötterna under pedaler etc.
     
  4. Djin

    Djin Ny medlem

    Jo, jag räknade på blött gräs och banlängd och vikt. Dock är det ett berg efter banan. Men nu lättade vi en bit innan hälften av banan.


    Men det du säger om säkerthetsinfo och allt. Det har jag sällan tänkt på. Kanske flyger för sällan med andra mäniskor.

    Blir lite mörkrädd när jag tänker efter hur mycket jag slarvar med det.
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det jag kräver av mina elever som absolut minimum är att de berättar följande för sina pax :

    Hur fungerar dörrarna?
    Hur fungerar bältena?
    Om det finns en brandsläckare, var den sitter och hur den fungerar.
    Vilket håll går man när man går ut? (Dvs inte framåt mot den hastigt roterande sabeln, eeeh, propellern menar jag)
    Vad får man tafsa på i cockpit?
    När ska man hålla snattran på intercomen?

    Detta är absolut minimum. Berättar de inte det här för sina passagerare så borde en passagerare med självbevarelsedrift välja ett nytt transportmedel. Jag brukar försöka göra det till en rolig grej, och säga "Please stow all tray tables and place your seatbacks in the upright positions. Flight attendants cross check and report." eller dylikt, i en Cessna 172 :p
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Vad är maximum då? :)

    Hahahaha.. Lustigkurre! :lol
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    Tack mjukis för tippsen.

    Den där listan ska jag notera ochj ha med mig nästa gång.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mjukis, bra säkerhetspunkter att tänka på. De åker in i min checklista!

    Mvh
    Fredrik
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jag hoppades att du inte skulle fråga.

    Det där är en känslig, och ganska tillfällesspecifk fråga. Å ena sidan har man passagerarens rätt att veta, vägandes mot befälhavarens vilja och till viss mån plikt att inte skapa oro.

    Människor som är ovana vid "små" flygplan möter dem ibland med förtjusning och upphetsning, och ibland med något som närmast kan kallas skräck. De kommer naturligtvis att hantera information olika. Med tanke på att flygplanet kan vara en mycket ovan miljö så försöker jag informera om saker som kan upplevas som "läskiga", t.ex turbulens eller som någon nämnde, en vingglidning (perfekt exempel, för övrigt). Om man tänker dra av på gasreglaget hastigt och plötsligt så kan det vara bra att säga det, folk brukar reagera rätt kraftigt när motorljudet försvinner utan förvarning. Jag tar för vana att alltid säga åt mina passagerare att fråga omedelbart om det är något som känns fel eller verkar konstigt, så att man kan ge dem ett lugnande svar innan de hinner hetsa upp sig.

    Ta exemplet med en oljetrycksmätare som plötsligt visar noll. Antingen är det fel på sonden, på sladdarna, på instrumentet, eller på oljetrycket. Om det är något av de första tre så kommer inget att hända. Om det är det senare kommer motorn med all sannolikhet att stanna inom kort. Om din omedelbara reaktion är att tala om för dina passagerare att "HJÄLP NU DÖR VI" så spelar det nog ingen roll om motorn fortsätter gå, de kommer sannolikt aldrig att sätta sig i ditt plan igen.

    Det är som sagt väldigt individuellt hur mycket folk vill, och bör, veta. Om jag är din passagerare, så får du jättegärna tala om för mig att oljetrycket visar noll. Vem vet, jag kanske kan hjälpa till med något om motorn väl stannar, t.ex läsa checklista eller prata på radion. Är det däremot min mor, som är livrädd för småflygplan, så kommer din potentiellt dåliga situation att förvärras grundligt av ett hysteriskt fruntimmer som skriker och viftar med armarna. I det fallet är det nog lika bra att vänta tills motorn faktiskt stannar innan man börjar förklara nödlandningsproceduren.

    Om du ska tala om för passagerare att något är fel, så kom ihåg att tala om för dem, klart och tydligt, att du jobbar på att lösa problemet och hanterar situationen.
     
  10. DA

    DA Ny medlem

    Glöm inte Aviate, Navigate, Communicate.

    Gör dina memory items först, sen checklistan, ta kontakt med ATS, ställ in ev. transponderkod och som sista punkt tala med dina pax.
     
Laddar...

Dela sidan