Hyra flygplan i Stockholm för enstaka turer över stan/skärgården?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 4 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Behöver lite tips och råd kring frågeställningen i rubriken.

    Läget är följande: Jag bor i Stockholm men har min flygbas i Norrköping när jag ska ut och flyga. Anledningen till detta är jag har mitt ursprung där och är med i den lokala flygklubben sen tiden då jag skolade till PPL.

    Jag upplever situationen för privatflyget i Stockholm som lite lätt problematiskt, då tänker jag främst på Bromma flygplats. Tycker inte att det finns något klockrent alternativ för mig om jag ska gå med i ytterligare någon klubb just nu. Alternativen är i så fall Västerås, Norrtälje eller kanske Eskilstuna. Men här försvinner tillgängligheten. Det blir då inte lika enkelt att ta en tur över stan eller skärgården i Stockholm om jag skulle vilja det med några vänner om jag först måste ta mig till någon av dessa städer.

    Finns det några andra alternativ för mig om jag bara vill göra några enstaka flygningar över Stockholm?
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    KTH flygklubb på skå, annars tycker jag du skulle titta på ett delägarskap någon kärra. Klubbflyg tiden är på många sätt förbi i Stockholm, nu får alla klara sig själva som inte vill åka till vanliga städer med normala förutsättningar typ Västerås, Eskilstuna, Norrtälje osv.

    Tittar själv på att köpa sjöflygplan för vatten är nästan det enda sättet att finna uppställningsplats och flygbar yta för ett flygplan i Stockholms närhet.

    Tyvärr är det någon form av urban "bushflying" med sjöflyg, privata små fält utan miljötillstånd och helikopter för de som har råd som bjuds i Stockholm.

    De alternativ som på sikt finns i Stockholm är följande.

    KTH Skå, börja bearbeta, hoppas på plats om det är fullt.

    Skå delägarskap i maskin, tex Steen Skybolt, Bellanca SUper Decathlon eller annat, finns en del.

    Swedish ultraflyers, 20000kr inträde 5000kr per år.

    Bromma utomhusparkering 20000kr per år, dvs egen eller delägd maskin.

    Täby sjöflygklubb, andel i c206 eller 185, ca 100-200tkr för andel- 15 000kr per år avgift.
    Alt egen plats för egen maskin avgift ca 20000kr per år.

    Vallentuna, bli kompis med ägaren/ köp in dig i någon maskin.

    Egen lösning med sjöflyg eller åkerbit.

    Att på sikt kunna hyra enstaka timmar i Stockholm är nästan omöjligt utan kontakter.
     
Laddar...

Dela sidan