IR-utbildning i USA vs. Sverige?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 27 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag har sedan en tid tillbaka funderat på vilka möjligheter som finns att skaffa en IR-behörighet för att bygga vidare på mitt PPL samt då vilket alternativ som skulle vara mest optimalt såväl rent praktiskt som ekonomiskt.

    Vad finns det för för- respektive nackdelar med att genomföra en IR-utbildning i USA vs. Sverige utifrån pris, konverteringsmöjligheter, utbildningskvalité samt andra eventuella faktorer som kan spela roll?
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tar du IR i USA så måste du nog ändå konvertera den om du skall flyga med EASA PPL. Tror inte man kan ta EASA IR i USA?

    Har läst i ett annat utländsk forum om personer som tagit FAA IR och sedan konverterat det till EASA IR med de nya reglerna genom en enda checkride (http://www.euroga.org/forums/flying/2124-cb-ir-and-eir-published-today?page=2#post_39100). Inget EASA IR-teoriprov att genomföra, verkar dock som man måste ha ackumulerat 50h IFR PIC, fast jag är inte säker. Bäst att kolla med TS vad som gäller.

    Har uppfattnignen att de är mycket mer pragmatiska i FAA-utbildningen. Teorin är mer inriktad på praktisk flygning.

    Uppflygningarna verkar hårdare. Ganska tuffa muntliga prov innan uppflygning.

    Dock så tror jag att det är enklast för dig att ta IR i Sverige, även om det är en hel del jobb med teorin. Om du inte planerat att tillbringa en längre tid i USA förstås.

    Verkar som frågebankerna har minskats något här. Kolla med tex flygteoriskolan vad de säger?

    Jonas
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har inte jämfört i föreskrifterna, men det sägs att teorimaterialet nu halverats. Vad som i alla fall är klart är att förut krävdes 150 timmar teoriutbildning, medan det nu bara krävs 80 timmar.
     
  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag kom precis hem från staterna där jag tagit ett EASA PPL. Träffade där ett flertal och diskuterade just IR-behörigheten.

    Dollarkursen sticker ju just nu så det är inte jättefördelaktigt längre. Dessutom får du räkna med att göra om ganska mycket av utbildningen här hemma när du ska konvertera din FAA-variant. En av mina instruktörer rådde mig att inte göra det i USA för att det är så pass annorlunda där mot hemma i EU. Men det är bara mina två cent.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. dypen

    dypen Medlem

    FAA IR er vel ikke noe alternativ i dag for oss her i Norden etter at EASA CBIR er på plass ...
     
  6. bobo

    bobo Ny medlem

    South Sweden School of Aeronautics på Sturup har CBIR.
    Totalt 75,800.- enligt hemsidan www.southsweden.se.
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Kan ngn. gå i god för South Sweden?

    Velar emellan de o Airways, fördel med south sweden är priset och vad jag har hört så ska de även vara väldigt bra på det de gör.

    Airways da-maskiner lockar inte, jag tror att South swedens Seneca är en bättre maskin att lära sig två-motor skolning i än en da42a.

    M
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Låter som att du har svaret där då. Jag är glad att jag gjorde min tvåmotorutbildning i en Duchess istället för DA-42. Däremot flyger jag gärna Diamond på PC.
     
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jaa. Hoppas bara på att South swedens instr. är lika bra som Airways(hört bra om de)

    Europa når man bra fort från Skåne så det med är ett +

    Såg att de även hade sänkt priset för deras cpl,me + ir. 135 K är riktigt bra.
    Hur många skolor sänker sina priser?!
     
  10. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag är hyfsat säker på att de tog 117500 kr för ett par månader sedan. Har själv tittat på SSSA och velar fortfarande. Priset är väldigt lockande, helt klart, och de är mycket snabba och hövliga i sin kommunikation. Däremot är jag inte jättelockad av att flyga gamla, slitna plan igen. Det fick jag nog av i staterna och någonstans vill jag ändå tro att man får vad man betalar för. Det är lite märkligt (i brist på bättre ord) att en skola kan ligga så pass mycket lägre i pris än i stort sett alla andra skolor i Sverige.

    Skulle vara kul att få prata med någon som faktiskt gjort sin ME-IR/CPL där, hittills har det bara varit gott om människor med åsikter om skolan men som själva saknar praktiskt erfarenhet.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har åtminstone två kompisar som gått där nere och som är nöjda med sin utbildning. Vad gäller gamla flygplan så tror jag att det är bra under utbildningen att flyga flygplan utan EFIS då det ger en högre arbetsbelastning vilket leder till att "klarar man klockor, klarar man allt".

    Jag tror att båda flygskolorna är bra och att man kommer vara nöjd oavsett var man går. Jag har inte hört någon som varit missnöjd på något av ställena.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    117500:- Nääähhh. Det kostade 144K:- förut.

    Jag tror jag kör på SSSA just för priset, nära läget till Europa, flygplanen(måste prova seneca:D)


    Tänk om man skulle planera flight med landning på Innsbruck:ROFLMAO:
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag skolade IR på SSSA pga det låga priset och att de kör med analoga instrument (då klarar man allt). Bra skola!
    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Tack för det.

    Vilken instr. hade du? Bosse G.?
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Mest Ulf N i sim! Ulf H i fpl. Sista check innan uppflygningen med Bosse.

    Jonas
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Bosse G finns med här på Flygfyren som "bobo", det är han som skrivit här ovan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra med input från folk som faktiskt gått på skolan man diskuterar! Ni som gått på skolan - hur var det med tillgång till plan? Är det möjligt att köra en intensiv utbildning?
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kan tyvärr inte svara på det då jag gick utbildningen innan de flyttade till Sturup! Hänger väl på hur många studenter de har för tillfället. Ring och kolla med dem!
     
  19. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Jag har pratat med de lite för ofta. De har alltid varit villiga att fästa ihop mig med instruktör o börja köra igång.

    De har en två-motor maskin(GA7) och får snart en till sådan.

    Hyffsat goda chanser att köra intensivt skulle jag säga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. magnusl

    magnusl Medlem

    Jag gjorde färdigt min SEP IR på ESMS hos South Sweden 2014 och gjorde min första PC där förra året. Är endast privatflygare.

    Jag har en positiv bild i stort och framförallt uppskattade jag möjligheten att skola utanför rikets gränser (vi var bland annat i London och Prag).

    Sen handlar det mycket om vilken eller vilka instruktörer man får, där ens egen inlärningsförmåga matchar deras utlärningsstil om man kan säga så.

    Känslan är att man kan påverka sin utbildning och utbildningstid mycket själv.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan