Kartbord för färdplanering

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Timmorell, 4 April 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Timmorell

    Timmorell Ny medlem

    Hej,

    Jag håller på att göra ett kartbord för färdplanering, skulle vilja ha hela Sverige som en TMA karta med info om restriktionsområden TMA,CTR,TIZ/TIA och ATZ etc etc. Vet någon var man skulle kunna köpa hela Sverige som en karta, självklart ska den också täcka Gotland och Öland, jag skulle kunna tänka mig att en skala på 1:250000 skulle bli bra, då borde den bli någonstans 3.5x1.5 m lång/bred ungefär.

    Hoppas någon har något info om var man kan beställa något sådant.
    Kan informera att jag redan har varit i kontakt med KSAB Pilotshoppen men de hade inte något och visste inte heller var man skulle kunna beställa något sådant.
     
    Senast redigerad av en moderator: 4 April 2019
  2. Timmorell

    Timmorell Ny medlem

    Något ungefär såhär, sorry, har inte någon bättre bild.
     

    Bifogade filer:

  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Nog inte så lätt att hitta någon som kan skriva ut en hel sådan karta. Däremot att det ju lätt om man kan tänka sig att skarva kartor.

    I AIP hittar du en karta för södra och en för norra Sverige. Hitta bara en skrivare så kan du ju prova där.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Flygvapnet har jättekartor på rulle som täcker stora delar av Sverige. FFK använder sådana i skala 1:250000. Det är lite för stor skala kanske, men det kan ju finnas mindre skala också.

    Däremot så vet jag inte hur man får tag på dem. De är inte hemliga på något sätt, men de säljs inte genom de vanliga kanalerna.
     
  5. Timmorell

    Timmorell Ny medlem

    Kanon Tack, ska kolla på de! Japp har redan haft tankarna på att skriva ut AIP kartorna, men tänkte att de kanske fanns något annat alternativ också.
     
  6. Kolla här också: https://www.openflightmaps.org

    Fria kartor, förvisso i 1:500 000-format men välgjorda och aktuella. Du kanske kan skriva ut dem på något tryckeri någonstans?
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem

    Jag gjorde ungefär det för 10 år sedan.
    På tyska ebay hittade jag flera firmor som kunde skriva ut stort, typ 120 cm brett och mycket långt. Det var rätt billigt. Kartan kom i rulle till mig.
    Idag är det ju vanligt med stora skrivare för reklambanderoller, kanske kan man skriva ut i en sådan.
     
  8. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag skulle hålla mig till ICAO 1:500 000-kartor för något sånt här. Linköpings flygklubb har en vägg med sådana kartor skarvade över Sverige, från Skåne upp till ungefär Umeå. Det tar i princip från golv till tak (om jag inte minns fel). Om du vill kunna jobba över bordet vill du förmodligen inte ha det alltför brett heller, vilket jag tror skulle bli fallet med TMA-kartor.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan