Kostnad motorbyte 206/182?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av eralaek, 18 September 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. eralaek

    eralaek Ny medlem

    Hej!

    Finns det någon som har en uppfattning om vad det kostar att byta motor på en 206:a eller en 182:a?
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Det beror på väldigt många variabler, mellan 200 000kr och 350 000kr beroende på alterantiv.

    Om det gäller en turbomotor blir det mer.
     
  3. eralaek

    eralaek Ny medlem

    Tack! Nej det är ingen turbo. Tanken är hellre att köpa en rebuild-motor och lämna nuvarande i pant om det går. Blir det dyrare än en overhaul av befintlig motor tror du?

    /Lars
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Det har jag inte kunnskap om, det jag hört är att det kan vara stor skillnad på en motor som är "nollad" på fabriken jämfört med en motor som är nollad på verkstad.

    Det som skilljer kan vara hur stora tolleranser de har vid balansering, det är inte helt ovanligt att en helt ny eller fabriksöversedd motor vibrerar mindre. Vibrationer är som bekant alltid av ondo även om det alltid finns en del.

    Till en hopparkärra kan det vara en ide att köpa en helt ny motor.

    En Cessna 206 gick ju ned i backen här alldeles nyligen (varför motorn stannade är oklart) och i Östersund på en annan Cessna 206 stannade motorn (utredarna kunde ej fastställa orsaken) med den fruktansvärda följden att flera personer dog, minst tre om jag inte minns fel, alla överlevande blev brännskadade. En tredje C206 (ej hopparkärra) fick vevaxelbrott och gjorde en lyckad nödlandning för ett par år sedan.

    Det finns mao en viss obehaglig statistik på motorstopp med C206 från de senaste 5-6 åren i Sverige och man skall försöka göra allt för att minimera den risken. Att köpa en helt ny motor kan vara ett sätt.

    Dollarn är relativt låg nu så det är relativt liten skillnad mellan helt nytt och "som nytt", när dollarn är hög köper nästan ingen helt ny motor enligt vad jag hört.
     
Laddar...

Dela sidan