Kostnad - sätta in GNS430 i en maskin?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 17 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej på er!

    Givet att man redan hittat en begagnad GARMIN GNS 430 med GPS antenn (kanske från eBay?). Säg att man har en C172 med en befintlig Nav/Com med radiotillstånd.

    Vad kan det röra sig om för kostnader att byta ut befintlig radio mot 430n och montera GPS-antennen utvändigt, samt att den skall vara godkänd för IFR-bruk. Antar att det kan skilja sig i pris beroende på om den ska vara kopplad till autopilot om sådan finns.

    Förutom arbetskostnader, krävs det några ytterligare tillstånd eller dyl (STC ?)

    Någon som har nån aning om detta?

    Jonas
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tror tyvärr inte att du får någon att montera en 430 för under 50000kr.
    Bara pappersarbetet är enormt. Du skulle se högen med papper jag har över monteringen av min 430!!
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr är det löjligt dyrt att eftermontera sånt här i ett normalklassat flygplan. Allt som inte finns med i grundspecen kostar en väldans massa extra, även fast vi alla vet att det inte ska vara några problem och att det till och med höjer flygsäkerheten väsentligt. Men det där med flygsäkerhet har man lagt åt sidan för länge sedan, nu handlar det mest om att myndigheten ska ha ryggen fri.
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Väntar på en snarlik offert, har hört att endast ett garmin STC kostar några tiotusingar. Men om fråga tex "samionics" vad det kan landa på. Men jämfört med att inte ha något dylikt är det ett stort värde att ha en bra GPS.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Absolut! En bra GPS gör fantastiskt mycket för situational awareness och höjer flygsäkerheten kraftigt.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svar.

    Usch, som jag misstänkte då. Det blir installationskostnaden högre än begagnatpriset för 430n...:(
    Tråkigt att det ska kosta typ 100000 för att sätta in en begagnad GPS.. speciellt om någon köpt maskinen för 200-300k.
    Undrar om ELA1 underlättar något?
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Man kommer aldrig att tjäna pengar på att köpa en billig maskin och uppgradera den..
    Låt någon annan ta den smällen och titta på dom maskiner som redan har den utrustning du vill ha!

    Jag kollade pris på att byta transponder till en mode S. (Trig TT31) Den var "plug and play" dvs samma kontakter
    som den KT76A som sitter där nu. Trig är ju inte Garmin direkt så den är ju ett budget alternativ!.
    Det skulle det "bara" kosta 29000:- totalt.

    Dessutom borde det vara farligt att köpa en 430 på typ ebay.
    Tänk om du inte får rätt dokumentation med?
    Då kan du lika gärna montera den i bilen i stället! ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. litens

    litens Aktiv medlem

    Flyg är inte billigt men man får tänka på att en fast installerad IFR GPS skall vara en nog säker installation för att navigera mellan berg och hinder. Det gäller även i Sverige. Visst är det störande med dyra STC men den som utfärdar och äger ett STC står en risk och kostnad när någon havererar om det kan eller misstänks härledas till aktuellt STC. Som seriös STC utfärdare av ett så kritiskt system som GPS (tex Garmin) måste man ha en intäkt för att kunna ta kostnader för utredningar, advokater, faktisk fixning av bevisade fel och evt skadestånd. Man skall så att säga inte glömma bort att det i grunden är farligt att flyga och att man endast överlever och kan göra det på ett säkert sätt för att man har bra utrustning ( tex pålitliga vingbalkar och motorer) och lämpliga skills som man får genom utbildning. När någon havererar pga felkonstruktioner eller "onödiga" fel vill man som anhörig kunna utkräva visst ansvar och användare att felen åtgärdas, därför kostar det en slant när någon tar på sig ansvaret.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. micsve

    micsve Ny medlem

    Det har berättats för mig att Problemet är att G430/530 anses vara en "stor" modifiering och tillstånden för detta är dyra. Nu har Garmin lärt sig och de nya GTN anses av EASA vara en "liten" modifiering och kräver inte alls samma pappersarbete. Så kolla vad en ny GTN 650 kostar installerad och klar...Kanske billigare än en begagnad 430 och så får man ju en hel del mer funktionalitet...
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Bra poäng Litens! Tyvärr har du rätt ;(

    Micswe, tack för info, har också anat detta när jag googlat och sett lite kommentarer här o var, men trodde inte det kunde stämma...
     
  11. joflin

    joflin Medlem

    Jag tolkar amerikanska reglerna som att det är modellserien 430W som man ska ha för godkänd RNP-instrument-
    flygning. Länkar marknadsföringsdokumentation ifrån Garmin (trots att mjukvarurevisionen numera åtminstone är 3.3...):
    http://static.garmincdn.com/pumac/GNC420W_WhatisNewwiththe400W-500WSeries.pdf

    CITAT*...WAAS TSO C146a – Primary navigation..*SlutCITAT, med mitt försök till lekmanna-/intresserad- översättning;
    W...=satellitstödd precisionsförbättring
    Technical_Standard_Order=motsvarar väl CE-märkning (med mycket tillverkaransvar)
    C...= någon amerikanskt lag-/föreskrifts-löpnummer
    och slutligen det viktigaste kring IFR ->som bör diskuteras med EASA_145-organisationen som ska skruva in digitala
    utrustningen i något normalklassat ELA-/JAR23-flygplan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    430W krävs för RNP-inflygningar. För RNP 5/B-RNAV (och även RNP 1/P-RNAV tror jag) räcker det med en 430. Å andra sidan så måste operatören ha speciellt godkännande för RNP 1. För RNP 5 krävs bara att piloten har RNAV-utbildning.
     
  13. Sam

    Sam Ny medlem

    Vad beträffar GNS430 samt GNS430W så finns det klara EASA tillstånd (C172 samt PA28 Serien).
    Hittar du en begagnad kolla så att det är -10 dvs 14/28V för den första modellen endast 28V är "no longer repairable".
    Du behöver även en indikator (om du inte har ett HSI) Garmin GI106A. Glöm inte antennen GA56 eller GA35 för WAAS.
    Tid för montering beror mycket på hur befintlig installation ser ut - dvs hur mycket gamla synder som man måste ta reda på.

    GNS430 är en mycket pålitlig enhet med väldigt få problem. Det är minnesbatteriet som måste bytas efter ca 5-10år. Även knapparna kan sluta fungera dvs man trycker och det händer inget. Båda dessa "fel" går att åtgärda i fält och behöver således ej skickas till Garmin för reparation. Skulle det bli något allvarligare fel så har Garmin flat rate repair service ca 900 us dollar oavsett fel (plus moms och frakter)

    Mvh
    Sam
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info. Har dock fått uppfattningen att det ändå är rätt dyrt att sätta in utrustningen?
     
  15. Sam

    Sam Ny medlem

    Timpriserna varierar men man får räkna med allt från ca 600kr/h och uppemot det dubbla beroende på vem som gör montaget. (Det mesta är moms, skatt och fasta utgifter lokalhyra osv, det blir inte mycket över till den som gör jobbet)

    Du behöver ett par säkringar (om de befintliga inte går att återanvända), kablage och förbrukningsmateriel, ev ett delningsfilter NAV/GS beroende på vad som redan finns.

    Om vi tittar bara på arbetskostnaden för en PA28 där befintlig installation är "perfekt" och man ersätter en KX155 (med GS) med en GNS430 så gissar jag på ca 35kkr inkl moms. Lågsäsong 25kkr inkl moms. (Exklusive materiel efter behov)

    (Ovanstående gäller för enkel PA28, ej Seneca med dubbla kompassystem, reläsystem för växling av autopilot styrning mellan 1/2P, demontering av befintligt B-RNAV GPS med sina egna reläsystem, trångt som tusan, specialutrustad för skolning osv. Men även dessa kunder är välkomna - många arbetstimmar ger rabatt på timpriset, perfekt vinterprojekt.)

    /Sam
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar!
    Hur mycket mer får man räkna med ytterligare för allt totalt inkl pappersarbete hos myndigheter, tillstånd/STC etc?
    Mao jag lämnar in en C172 + utr att installera istället för kx155. Mao Får flyga iväg IFR från verkstan och använda 430n? Hur mycket bör jag ha på bankkontot ? ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Sam

    Sam Ny medlem

    Nja i prisuppskattningen ovan ingår arbete och kostnad för STC C172... jag vet en som har ett i bakfickan...

    Man behöver nog se en bild på panelen hur det ser ut - expemelvis gamla Cessna audio/switch/autopilot reläpaneler kan orsaka bekymmer dvs man vill i så fall byta ut den mot exempelvis en GMA340.

    Bara att börja leta efter en begagnad GNS430(W), med antenn samt Indikator GI106A till att börja med.
    Ny GNS430W+indikator ligger runt $10-11'000 som prisjämförelse.

    /Sam
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Stort tack för klargörandet! Värdefull info inför ett eventuellt flygplansköp i framtiden.

    Jonas
     
  19. Sam

    Sam Ny medlem

    Det är viktigt att veta vad man vill göra med flygplanet - alltför ofta är det väldigt gammal utrustning som sitter monterad i exempelvis PA28/C172 (med flera). Vill man ha ADF/DME, transponder (som fungerar), COM/NAV/GPS eller vad det nu är så kommer det många gånger kosta mer än vad flygplanet är värt.

    Tidigare hade radioverkstäderna i alla fall lite jobb med att uppgradera "gamla" flygplan. Idag är det nästan helst slut pga att dom som flyger (flygskolorna) använder sig av DA40/DA42/C172/Cirrus med Garmin 1000.... nästintill felfria system.

    /Sam
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tänkvärt!
     
Laddar...

Dela sidan