KSAB:s Nya TMA-kartor

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam, 18 Februari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag fick precis hem en uppdaterad TMA-karta över Västerås med omnejd, i KSAB:s nya format och indelning. Vilken besvikelse! Jag gillade verkligen de gamla, sköna, stora papperskartorna... nu kändes den mest som en billig bilkarta. Dessutom tycker jag inte alls om att de är dubbelsidiga, det gör färdplaneringen över långa avstånd krångliga. Tummen ner!

    Nåja, jag ska inte bara gnälla. Just den här kartan täcker ett ganska stort område i nord-sydlig riktning, vilket t.ex innebär att både Gävle och Linköping ryms tillsammans med Västerås. Helt ok. Färgtonen på CTR-områden är också bättre; jag tyckte att den gamla knallröda skymde för mycket info.

    Kanske är papperskartor mindre viktiga idag? Kör de flesta med pekplatta och elektronisk karta istället? Själv gillar jag kartor skarpt, och jag tycker att papperskarta, blyertspenna och linjal/transportör är en del av flygningen jag inte vill vara utan. Som gammal lärare tycker jag också att handräkning är helt nödvändigt för att förstå en metod (t.ex driftfärdplan). Men jag kanske är en stofil?
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Har inte sett de nya tma-kartorna så det är svårt att uttala sig om dem men problemet jag har med de gamla är att de täcker inte allt, hela fjällkedjan saknas. Det ska tydligen bli bättre med de nya men å andra sidan komer jag att behöva 4 kartor för att täcka det område jag flyger i. Jag flyger mest med icao-kartan men den ger lite för dålig terränginfo så tma-kartan är bra när man planerar flygningen.

    Har man varit med om att gps.en lagt av två gånger på samma säsong så litar man inte på annat än karta och kompass.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Tja, bara tanken på att sitta med en karta av monsterstorlek, omsorgsfullt ihopvikt till cirka A5-format, som man plötsligt ska veckla ut och vända sida på, samtidigt som man flyger flygplanet, är inte rolig. Jag förstår inte var man har fått tanken ifrån. Man kunde väl åtminstone ha gjort någon form av graderad kant, som det är på de gamla TMA-kartorna, så att man enkelt kan dra sitt streck "över kanten"? I mitt område, Skåne, ligger nämligen kartan inte i linje när man vänder sida. Detsamma gäller större delen av landet.

    Säkert flyger allt fler bara på GPS eller platta. Jag anser också att man ska lära sig färdplanering så att man kan göra bedömningar själv. Tummen i kartan!
     
Laddar...

Dela sidan