Magnetisk variation

Diskussion i '060 Navigation' startad av Zeta, 23 Februari 2011.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Har upptäckt att väldigt många, om inte majoriteten, av de förklaringar som finns om variation i böcker och på internet påstår att variationen är detsamma som vinkeln räknat från true north till magnetic north - alltså att om magnetisk nord ligger öster om geografisk nord är missvisningen östlig. Detta stämmer ju ö.h.t. inte, det är som bekant tvärt om som gäller. Någon som vet om man räknar på detta vis utanför flygsammanhang?
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Trevligt......:)

    Den magnetiska nordpolen (egentligen magnetisk sydpol) ligger i norra Canada,alltså väster om geografisk nordpol.

    Var den magnetiska polen ligger spelar ingen roll när man bestämmer lokal variation......

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Earth_Magnetic_Field_Declination_from_1590_to_1990.gif

    http://geomag.usgs.gov/movies/movies/index.php?type=declination&format=flash

    MVH/TOC
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    Och det TOC, var ju egentligen så långt ifrån svaret på min fråga som du kunde komma. :) Jag vet att vår magnetiska nord egentligen är en sydpol, vilken rör sig ett varv runt jorden på ca 960 år, och de glädjer mig att även du kan det. :p

    För att klargöra lite, menar jag alltså att många menar på att om variationen är 4E blir MH = TH + 4, vilket är fel.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Vad bra att jag lyckades göra dig glad...:tupX2


    "För att klargöra lite, menar jag alltså att många menar på att om variationen är 4E blir MH = TH + 4, vilket är fel"

    Otroligt :laugh
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    PS. För att vara lite offtopic; pratade med tre flygledare på Stockholm ACC idag, och alla höll med om att din FFK-teori om positionsrapportering från 1800-talet inte längre är önskad och att det bara resulterar i onödig radiotrafik. :blush
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Stor tack för värdefull information. :)

    /TOC
     
  7. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag har läst ditt inlägg flera gånger nu och jämfört mina böcker om flygnavigation med andra icke-flygböcker.

    Jag hittar ingen motstridighet någonstans.

    Verkar stämma tycker jag!

    Kan det vara ett tryckfel i den bok du använder som referens?

    VEM påstår att: "om variationen är 4E blir MH = TH + 4"
    Jag håller med om att det är fel. Skall naturligtvis vara "tvärtom".

    Har du möjligen missförstått sättet att ersätta tecknen E och W med plus och minustecken?

    Eller så är det jag som inte förstår frågeställningen!
     
  8. Zeta

    Zeta Medlem

    Tack för ditt svar Bodd!

    För att det skall vara korrekt är variationen detsamma som vinkeln mellan magnetic north och true north, inte mellan true north och magnetic north som nästan alla texter på internet refererar till. Om det sistnämnda skulle stämma, innebär det att MH = TH + var, vilket blir fel.

    Min kontenta är alltså att många verkar veta om vad variation är, men inte hur den definieras. Hoppas jag blev lite tydligare nu. ;)
     
  9. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    På sjökort jag sett, har man löst detta med att ha två kompassrosor inritade. En med geografisk nord och en annan med magnetisk nord. Dessa var ritade med samma centrum så det var mycket enkelt att få till kurser rätt, utan att behöva ha minnesregler.
     
  10. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Uttrycket "vinkeln mellan A och B" är lite otydligt m.a.p. tecken. Alla kanske inte tänker på att man ska räkna A-B och inte B-A. Kanske är det detta som har drabbat de källor du refererar till, ZeTA?

    Sen är det en sak som kan vara värd att nämna (jag har i alla fall själv haft svårt att få ihop hur man räknar på variation innan jag fattade hur det ligger till): Varför Sverige har östlig variation när magnetiska nordpolen ligger väster (norr om Kanada) om den geografiska? Jo, kompassen pekar inte mot magnetiska nordpolen. Den pekar ju bara längs med jordens magnetfält på just den platsen man befinner sig. P.g.a. ojämnheter i jordklotets magnetism så blir det inte mot magnetiska nordpolen mer än på vissa platser där det råkar sammanfalla.

    T.ex. ger magnetfältet i Stockholm 4 grader östlig variation, alltså pekar kompassen 4 grader för långt åt öster, trots att magnetiska nordpolen är väster om den geografiska nordpolen.

    Mvh Andreas
     
  11. Zeta

    Zeta Medlem

    Tänk en gång till. Det är alldeles korrekt att vi har östlig variation m.a.p. magnetic north i och med att true north ligger ÖSTER om magnetic north, precis som jag har skrivit i föregående inlägg. TN = MN + var, alltså stämmer det.
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    Undertecknad är nog inte ensam att vara tacksam för insideinformation om positionsrapportering.,men var hittar man regeln att man skall utelämna position och ersätta den med transponderkoden och detta vis minimera (onödigt) radiotrafik?

    /TOC
     
  13. Bodd

    Bodd Medlem

    Enligt min Jeppesen är variationen i Stockholmsområdet E005.

    ZeTA: bara för att vara säker på att vi pratar om samma sak:
    Alla VOR-fyrar är orienterade efter Magnetisk Norr - även på kartan.
    Skulle du kunna ta fram din TMA-karta eller Svenska Flygfält blad över Arlanda och lägga en linjal längs med norr-pilen på TEB VOR. Pekar då linjalen till höger eller vänster om de longituder (TN) som är ritade i kartan?
     
  14. Zeta

    Zeta Medlem

    Inte för att vara sådan, men skulle du veva igång motorn för hand bara för att det stod så i din föråldrade användarmanual?

    Helt rätt, dock finns det ingen inklination mellan meridian och pil på varken kartorna eller flygfältskorten jag besitter. Rimligtvis ska dessa peka till vänster, men mig veterligen pekar många till höger, alltså i samma riktning som variationen, vilket effektivt motsäger definitionen för variation - igen: TH = MH + var.
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Går inte att jämföra.....

    Vem bestämmer att regelverket är föråldrad,enskilda flygledare,piloter?

    Var hittar man information vilka regel är föråldrade?

    Varför har vi regelverk?

    Otroligt.:X

    /TOC

    P.S. Vad menar du med FFK?
     
  16. Zeta

    Zeta Medlem

    Visst går det att jämföra, tycker det var en alldeles utmärkt liknelse.

    Med FFK menar jag precis samma sak som du refererar till rayban, alltså ingenting hoppas jag. :X

    Nu tycker jag vi istället håller oss till ämnet, vilket du har lyckats hålla dig ifrån hittills.
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem



    Avslutningsvis....

    Här hittar man alla "FFK" metoder. :tup

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/Regelpaket-allmanflyg/Flygplan/


    Här är några "Rayban" metoder :tdow


    Här hittad man "FFK" metoderna i Finland :tup

    http://www.finavia.fi/C-en


    Här "Rayban" för Finland :tdow

    Och till ämnet magnetisk variation/inklination,viktig att veta när och om man vill välja rätt halvcirkelhöjd på nordliga/sydliga MT...

    Lycka till. :)

    /TOC
     
  18. Zeta

    Zeta Medlem

    Som sagt, mina "Rayban"-metoder är vad flygledarna föredrar, vilket jag själv anser som viktigare än AIP, eftersom det är dessa personer som kommer separera dig i lufthavet, inte en bunt med papper.

    Helt rätt, och välkommen till det heliga landet "ontopic"! :p
     
  19. Bodd

    Bodd Medlem

    Min revision är gammal och kanske har de slutat återspegla variationen i VOR-fyrarna på kartorna. Men överallt på mina kartor är VOR-fyrarna riktade med MN ca 4-5 grader åt höger (Öst). Om du har tillgång till Jeppesens IFR-kort så finns det en enkel symbol på flygplatssidorna 10-9 som tydligt visar att MN ligger öster om TN. Bredvid symbolen står även variationen utskriven såsom E004.

    På vilket sätt motsäger detta TH=MH+var?

    Jag får det till att det stämmer.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Vimplarna är kvar,jag använder dom att ta MT rakt av via dom.

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan