Mallar för planering och flygning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av LEE, 19 Mars 2010.

  1. LEE

    LEE Medlem

    Undrar om det finns några bra mallar för planering och flygning med kneeboard? Driftfärdplaner brukar vara A4 och det kräver nog lite planering för att få in alla uppgifter på ett bra sätt på stående A5 format.

    Någon som har gjort detta och kan visa bra exempel?

    Förutom driftfärdplanen behövs fält för att notera ATIS och tider (tacho, block samt airborne) så det måste kanske vara flera blad för att få det hanterbart? Men ju mindre att bläddra i desto bättre.

    Tänkte att det inte är någon idé att uppfinna hjulet igen.....
     
  2. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Jag brukar använda den som finns i Svenska flygfält. Tycker det funkar rätt bra.
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Tjena,

    Jag kikade runt på lite olika driftrisar och gjorde en som passade mig bäst. Det är ett A4 som man viker och får då 2 st A5. Det brukar passa mig som oftast eftersom man skall tillbaka också.

    NI kan kopiera hur mycket ni vill om ni gillar den.

    http://dl.dropbox.com/u/368454/navlog.pdf
     
  4. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Denne vedlagte websiden synes jeg er nyttig, og her kan man både planlegge ved hjelp av interaktivt kart, "prøvefly" ruten ved hjelp av Google earth, samt skrive ut navigasjonsplaner.

    Likevel, selv foretrekker jeg å bruke dette som en kladd, og gjør en komplett planlegging ved hjelp av kart og bestikknavigasjon. Men, trenger man maler, finnes det ferdige maler her også, både med ferdige kalkyler, men også med tomme felt, til å fylle ut selv.

    Lykke til!

    Ingolf

    http://www.goflying.org/
     
  5. LEE

    LEE Medlem

    Tack! Tre bra förslag. :tup

    Såg inte Svenska Flygfälts mall förrän nu och goflying passar perfekt vid långnav. Dominos mall verkar vara mycket bra utformad då man flyger och följer upp sin plan.

    Brukar man avstå från att beräkna CH om man har kursgyro?
     
  6. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Du måste ju ha planets devieringstabell för att räkna ut CH. Den kanske du inte har när du sitter hemma på kammarn och gör färdplanen.
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag själv räknar aldrig på CH i förhand, utan kör istället på MH efter ett rättdevierat kursgyro. :)
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag använder KSAB:s gamla hederliga färdplansblanketter. Det som är så bra med dem är att "beräkningsdelen" ligger i vänstra delen av blanketten (vindavdrift, variation etc.). Viker man den längs mitten får man så en behändig A5 som enbart innehåller den väsentliga informationen - kompasskurs och tid till nästa brytpunkt. Genialt i sin enkelhet! Jag tycker att blanketter som har all info på en A5 blir för små och plottriga. Hellre då använda en A4 med sållad information på KSAB-s vis.

    I tomrummet ovanför tabelldelen brukar jag skriva upp alla radiofrekvenser jag behöver, och dessutom märka färdplanen med nummer om jag gör en längre flygning.

    Tillägg: ATIS, tachotid etc noterar jag på separat anteckningspapper. Den typen av information är definitivt mindre kritisk än färdplanen, så jag ser inget problem med att bläddra fram den vid behov.
     
  9. Almestad

    Almestad Medlem

    Tackar för den! Har letat efter en bra mall att ha till knäbordet. :)
     
  10. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Här kan man göra färdplanering: http://www.lfk.se/flygning/planering

    Man kan välja att skriva ut den i A5-storlek.
     
  11. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jag gillar <A HREF=http://www.dauntless-soft.com/downloads/vfrfp22a.pdf>det här formuläret</A> från <A HREF=http://www.dauntless-soft.com/products/Freebies/>Dauntless Soft</A>.
     
  12. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Jag har ett ruggigt bra excel-ark för färdplanering, där man i princip bara behöver fylla i TH, vind och distans så får du ut alla andra värden exakt uträknade, till och med tider och bränsle och femminutersmarkering.

    Den innehåller även ett diagram för vikt och balans, fyll i bagage, piloter, bränsle etc så ser du TP-lägen och om du är laglig. Allt färdigt för utskrift sedan.

    Allt ovan förutsätter såklart att du fyller i hela ditt flygplans specifikation i inställningsfliken i bladet. Om någon vill ha det kan det fås via e-post. skicka ett PM med din e-post så skickar jag över det.
     
Laddar...

Dela sidan