Minimum vid IFR?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Jonas, 2 Oktober 2008.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det finns en tråd som ställer frågan "Vilka minimum har du när du flyger VFR?" ( http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=276&forumID=7 )

    Jag undrar samma sak vid IFR. Min fundering är bla hur mycket nytta man har av ratingen.

    Med tanke på det dåliga väder vi haft senaste månaderna så önskar man att man hade det där Instrumentbeviset i handen. Har funderat på att flyga från Uppsala-Malmö VFR länge nu, men hade gärna haft CAVOK fram och tillbaka :)

    Låt säga att ni har en kärra certifierad för IFR men inget stormscope eller någon avisningsutrustning. Vad skulle ni sätta för kriterier för att ta er tex från Bromma-Sturup?

    1. Tex TAFen precis (tyvärr var den inte så dålig jag hoppats på). Jag skulle i alla fall inte våga sticka iväg i det här vädret VFR. Är det här vädret vardagsmat för IFR-SEP?

    ESSB 020530Z 020615 22006KT 9999 FEW007 BKN045 TEMPO 0608
    BKN007=

    ESNK 020530Z 020614 06010KT 9999 -RA SCT010 BKN020 PROB40
    TEMPO 0614 4000 RA BKN008=

    ESMK 020530Z 020615 23012KT 9999 SCT020 BKN045=

    ESMS 020530Z 020615 25018G28KT 9999 SCT015 BKN025 TEMPO 0615
    SHRA BKN010 BKN020CB=

    2. Hur färdplanerar ni och vad har ni för minumim. Funkar det på vintern och hur ofta kommer ni iväg? Många säger att det är svårt utan avisning.

    3. Om det tex är broken på 1000ft. Hur långt upp måste ni oftast under era flygningar för att inte ligga i moln? Tänker på att prestandan i småplanen inte räcker till för att stiga tillräckligt snabbt och tillräckligt högt.

    Hade varit trevligt att få lite info av er som flyger IFR/IMC.

    Jonas
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Samtliga dom TAF:ar som du lagt ut är ju klart landningsbara, och flera av dom t o m VMC. (Kom dock ihåg att om du flyger IFR så måste du ha ett alternativ som i princip har dubbla minima, men det kan väl knappast ha varit ett problem om vädret var som det var).

    Vintern är alltid besvärlig om det inte är väldigt kallt. Kan man inte komma on top så är det oftast inte möjligt att gå IFR. (Översidan framgår ju oftast av väderkartorna men man får nog bereda sig på att ganska ofta även ha telefonkontakt med meterologen innan man flyger seriös IFR på vintern.)
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack Stellann! Tänkte skriva inlägget häromdagen när det var riktigt dåligt väder så dagens TAFar var kanske en dålig idé som jag tyvärr kopplat ihop med trista himlen ovanför Uppsala. Men ändå en indikation på ett icke optimalt VFR väder. Lite nervöst vid långnav 3h VFR.

    EDIT: Vilken väderkarta använder du vid IFR planering? http://www.lfv.se/map.asp?

    Jonas
     
  4. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Vi IFR planering använder vi (iaf jag) samma kartor som vid VFR planeringen.
    Sen måste jag erkänna att flyga IFR under vintern i lilla sverige funkar inte jättebra om du inte har avisning på planet. Fast det finns inget bättre än att starta från en flygplats när det ligger ett lågt molntäcke med stratus, kanske duggar det lite också och allmänt deprimerande väder och du kan bryta rakt igenom. Där möts du av solsken och klarblå himmel :)

    Sen ang hur högt man måste flyga om det är broken på 1000ft så är det allt mellan 1100-40000ft mer eller mindre, men på SWC kartan kan du se vad dom tror topparna ligger på
     
  5. Erik

    Erik Ny medlem

    Nu är det ju oftast inte för låga värden i TAF'arna som sätter käppar i hjulen för oss små-IFR-flygare utan snarare is och CB'n. I princip måste man alltid räkna med att moln + minusgrader = is, även om det inte alltid blir så i praktiken. Även om man kan gå on-top måste man ju förr eller senare ner och det är inte kul att se isen bygga på under inflygningen. Själv tillämpar jag principen att ska jag flyga i moln i minusgrader så ska det finnas ett skikt under mig med antingen plusgrader eller klar luft 1-2000 fot över MORA'n (den lägsta höjd som ger hinderfrihet). Det vore intressant att få ta del av andra IFR-flygares personliga kriterier.

    Då det gäller CB'n är det ju framför allt inbäddade diton som är otrevliga. Det är klart att om det ligger en kallfront full med åska i vägen då flyger man inte. Lite mer svårbedömt blir det om man ska igenom en mer stillsam front där tyvärr meteorologen har en tendens att gardera sig med ett "occasional embedded CB" eller "isolated embedded CB" (f.ö. ett något märkligt begrepp). Om man kan gå on-top är det oftast lätt att se var det otrevliga vädret sticker upp men det är svårt att få en bra bild i förväg var ovansidan ligger. Ofta är det skiktat och SWC'n anger ovansidan på det översta skiktet. Det kan finnas flera tusen fot klar luft att flyga i mitt i.

    Mina egna kriterier är därmed att om jag ser det magiska ordet LYR på SWC'n kan jag "stå ut med" något "occasional embedded CB" eftersom det oftast går att hitta ett skikt att flyga i där man ser bra. Är det åska inblandat skulle jag dock nog göra en annan bedömning. Även här vore det intressant med andras synpunkter och resonemang.

    Ni som har stormscope, hur resonerar ni? Att i ett CB som inte ger någon indikation slår man i alla fall inte ihjäl sig, eller?

    Erik
     
  6. Erik

    Erik Ny medlem

    Ett typiskt intressant väderläge med både is- och CB-problematik är t.ex. det vi har idag. Antag att vi vill flyga IFR från Stockholm till Umeå. SWC'n har vi här:

    http://rapidshare.com/files/152319801/nswc-081009-09z.gif.html

    och lite TAF'ar för Sundsvall, Umeå och Skellefteå:

    ESNU 090830Z 090918 18009KT 9000 -RA OVC010 TEMPO 0915 3000 RA BKN003 BECMG 1618 9999 NSW BKN040=

    ESNN 090830Z 090918 21009KT 9000 -RA BKN011 BKN030 TEMPO 0912 3000 RADZ BKN006=

    ESNS 090830Z 090918 15010KT 9999 -RA SCT005 BKN010 TEMPO 0918 1500 SHRA BR BKN004 BKN020CB=

    Här tillkommer dessutom frågan hur man ska hantera TEMPO-grupper.

    Flyga eller inte flyga? Flyghöjd? Alternativ? Ordet är fritt...

    Erik
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Härligt att tråden börjar gå åt det hållet jag önskade :tupX2

    Är de bara jag som inte lyckas öppna ovanstående GIF efter att jag laddat ner?

    Jonas
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant diskussion!

    Jag kan öppna filen utan problem.

    Mvh
    Fredrik
     
  9. Erik

    Erik Ny medlem

    Här är den konverterad till jpg:

    http://rapidshare.com/files/152332017/nswc-081009-09z.jpg.html

    Erik
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    (Jag utgår från väderkartan på Lfv:s briefinginfo 1200Z. Vad ni har för mystisk länk dit vete sjutton.)

    Såvitt jag kan se ligger nollan i det aktuella vädret på nivå 65 vilket gör att det inte bör vara några isproblem att exempelvis gå på nivå 50. Som vanligt så är kartan rätt dåligt detaljerad men tempen i Umeå kl 1150Z var 9 grader vilket bör innebära att nollan även där ligger uppåt 5000 fot. Således flygbart IFR hela vägen. (I värsta fall kan man ju faktiskt flyga IFR på 4000 fot). Sundsvall håller som alternativ. Vädret i Umeå är marginellt men håller för en ILS-inflygning. (Minima ILS 220 respektive 230 + 50 fot enpilotstillägg) Således: flygbart om man är i någorlunda god flygtrim.
     
  11. Erik

    Erik Ny medlem

    Nu vet jag inte hur 12-kartan såg ut men på 9-kartan har vi ett ISOL EMBD CB i fronten. Hur påverkar det din bedömning?

    Erik
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    (Jag kommer bara till nån sort allmän "rapid-share-sida" på länken).

    Om det ligger EMB CB i den tänkta flygvägen så är åtminstone jag väldigt restriktiv till att flyga. Jag vet inte riktigt hur kartan såg ut - se ovan - men om jag inte kan se att jag kan runda eller gå över/under det området så är det i princip "no go". När kartan är så pass risig som den är/var så brukar jag alltid prata med meterologen för att få bättre koll, särskilt beträffande översida och skiktning. Sundsvalls meterolog brukar alltid ha tid med en ordentlig briefing även med oss småflygare.
     
  13. Erik

    Erik Ny medlem

    Tryck på knappen "Free User" så kommer bilden.

    Erik
     
  14. stellann

    stellann Aktiv medlem

    OK. Nu kom den upp.

    Detta är ett typiskt fall för snack med meterologen. (Hur långt söderut ligger ev risk för EMB CB? antagligen uppåt norrbotten och alltså betydligt längre norrut än Umeå, men utan kontakt med met skulle jag inte flyga i den smeten).
     
  15. Erik

    Erik Ny medlem

    Man kan ju möjligen dra en slutsats av att Skelleftå-TAF'en innehåller CB'n men inte Umeå-TAF'en, men jag skulle också konsultera meteorologen för att bedömma molnskiktning och utbredning av ev. CB'n.

    Skulle ett stormscope göra någon skillnad i det här fallet? Har själv ingen erfarenhet av sådana. Finns det elektrisk aktivitet att detektera innan det kan betraktas som regelrätt åska? Ser man inget på stormscopet, kör på och låtsas som det regnar... :laugh...???

    Fler I-flygare som vill kommentera?

    Erik
     
  16. Skyvandrare

    Skyvandrare Ny medlem

    Stormscope är bra för att se på långa avstånd var det är mycket aktivitet, men när man väl passerar en front med EMB CB så tycker jag att det krävs radar för att se vilka områden man ska undvika (inte så vanligt på enmotor dock).

    Själv skulle jag inte flyga enmotor den 9/10. Som Stellan säger så finns där EMB CB. Att flygningen till stor del att ske i fronten gör att att jag inte litar på att man inte drar på sig is på lägre höjd.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Du måste mena något sånt här:

    http://www.youtube.com/watch?v=s6Vd_CkUVo4&feature=related


    Slänger med en annan IFR tur:

    http://www.youtube.com/watch?v=cqmGvdN8P0I&feature=related

    Jonas
     
  18. hiwaf

    hiwaf Medlem

    precis så där jag menade :)
    sen är det minst lika kul när man flyger IMC och bryter igenom på vägen ner perfekt på LOC och GSen.

    typ så här http://www.youtube.com/watch?v=EgeT-F9-1KI =)
     
Laddar...

Dela sidan