Nose landing..!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Housh, 26 November 2007.

  1. Housh

    Housh Ny medlem

    Tja!

    Såg några bilder på såkallade "Noselandings" (eller vad dom heter)
    Varför gör man sådana landningar?

    http://www.airliners.net/open.file?id=0559592&size=L&width=1024&height=686&sok=JURER%20%20%28ZNGPU%20%28nvepensg%2Cnveyvar%2Ccynpr%2Ccubgb_qngr%2Cpbhagel%2Cerznex%2Ccubgbtencure%2Crznvy%2Clrne%2Cert%2Cnvepensg_trarevp%2Cpa%2Cpbqr%29%20NTNVAFG%20%28%27%2B%22drfuz%22%27%20VA%20OBBYRNA%20ZBQR%29%29%20%20beqre%20ol%20cubgb_vq%20QRFP&photo_nr=40

    http://www.airliners.net/open.file?id=0538696&size=L&width=1024&height=780&sok=JURER%20%20%28ZNGPU%20%28nvepensg%2Cnveyvar%2Ccynpr%2Ccubgb_qngr%2Cpbhagel%2Cerznex%2Ccubgbtencure%2Crznvy%2Clrne%2Cert%2Cnvepensg_trarevp%2Cpa%2Cpbqr%29%20NTNVAFG%20%28%27%2B%22drfuz%22%27%20VA%20OBBYRNA%20ZBQR%29%29%20%20beqre%20ol%20cubgb_vq%20QRFP&photo_nr=42

    Vh Housh.
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Eventuellt kan det bero på att kärran är framtung vid landning.

    Vid starten finns det ju en hel del bränsle i flygplanet, vilket kanske kompenserar det framtunga, vid landning när bensinen börjar ta slut finns det kanske risk att den blir för framtung..

    Vet ingenting om den kärran, men det var den första tanken jag tänkte på när jag såg bilden..

    (håller på och läser weight and balance nu i skolan ;))
     
  3. Housh

    Housh Ny medlem

    Jaha! Tack!!!
    Roligt att höra.. Får man fråga hur långt du har kommit och om målet är att bli passagerarpilot efter utb?

    Vh Housh.
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag håller på att plugga in mitt PPL + Mörkerbehörighet, är 2 månader (ca) in i utbildningen och har hela 1 flygtimma :tup

    Jag pluggar därefter vidare till trafikflygare.
     
  5. Housh

    Housh Ny medlem

    Hehe okej, räknas det att jag flugit typ 15 min med AN-2 ? hehe :)
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja det skulle kunna bero på ett extremt framtungt flygplan vilket gör det omöjligt att få ett högre nosläge än på bilden.

    dock tror jag mer på att de helt enkelt valt en för hög fart över tröskeln samt att de ej reducerat farten tillräckligt vid sättnng.

    hög fart ger ju låg anfallsvinkel = lågt nosläge.

    här kommer ett till exempel som är helt absurt!

    http://www.youtube.com/watch?v=lhUO4pdGCf8&mode=related&search=

    vad är troligaste orsaken tror ni??

    -fel på styrsystem/fel trimposition
    eller ett
    - icke ändamålsenligt förhållande mellan alkohol/blod i besättningens blodomlopp.

    ( ja jag är helt seriös)

    /Ejvind
     
  7. Housh

    Housh Ny medlem

    Exakt sådär landar jag mitt R/C plan efter att ha druckit lite förmycket sockerdricka :D
    Seriöst.. Antigen hade piloterna stora fel, fick hjärtinfarkt, anfall efter första touchen eller så var dom råfulla!
    Jag minns ett program på discovery (tror jag) då amerikanska piloter åkte till Ryssland för att vara med och flyga med ryssar och se hur dom flyger osv.. Dagen innan hade dom storfest och ryssarna, dom drack på dom, medans amerikanarna stod runt brasan som småungar och drack cola =) Efter flygningen (dagen därpå typ) sa dom i en intervju att det var det värsta dom varit med om :p

    Vh Housh
     
  8. Bodd

    Bodd Medlem

    En annan tanke:

    Ryska flygplan ser ut som ingenting annat, flyger som ingenting annat, och är konstruerade som ingenting annat.

    Kanske är det så maskinen på bilden SKA landas?
     
  9. Housh

    Housh Ny medlem

    Haha, grymmt bra sagt!

    Vh Housh.
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Ejvind:
    Jadu, reglaget fastnade på "full throttle"?

    Något som är säkert är iaf att de hade alldeles för hög fart.. haha..
     
  11. Housh

    Housh Ny medlem

    Nja, personligen tror jag ej på "full thr" men mycket isåfall?

    Vh Housh.
     
  12. Djin

    Djin Ny medlem

     
  13. Djin

    Djin Ny medlem

    Jag tror det var fel på banan.
     
  14. Housh

    Housh Ny medlem

    Vadå var banan sne eller :D?

    Vh Housh.
     
  15. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja precis som orsaken till alla andra haveier också, markens stighastighet ökade drastiskt för att slutligen kollidera med flygplanet.
     
  16. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    "oönskad markkontakt" som jag så lustigt läste på någon forummedlems blogg. (Borde bli nobellpris-tagare för att ha uppfunnit det ordet!) :laugh
     
Laddar...

Dela sidan