Ofiltrerad luft förvärme

Diskussion i 'Flygteknik' startad av cumulus, 21 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. cumulus

    cumulus Medlem

    Med anledning av diskussion som uppstod i en annan tråd, dök det upp en tanke jag inte kan minnas att jag riktigt fått något bra svar på.

    Man säger ju alltid att det går in ofiltrerad luft i motorn när man använder förvärmen. Så man ska liksom vara lite försiktig med dess användning på marken... Men det har jag aldrig förstått varför man inte bara byggt ett filter till förvärmen från första början? Vore ju en relativt okomplicerad åtgärd. Eller?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det är olika från plan till plan så visst går det. I just Cessnan som det handlade om i detta fall så tas förvärmd luft in utan filtrering.
     
  3. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Det är pga att då luften redan har så pass låg densitet då den kommer från den varma delen av motorn så skulle ett filter försämra detta ännu mer då det kommer att förhindra flödet något till motorn/förgasaren
     
  4. cumulus

    cumulus Medlem

    Ja det förstås... hade jag inte alls tänkt på. Men det är klart att densiteten gör det hela lite klurigare. Tack för svaret!

    Men jag undrar lite om det kanske ändå finns några exempel på typer som faktiskt har förvärmd luft som är filtrerad?? Har själv inte stött på någon såhär långt, men...
     
Laddar...

Dela sidan