PPL-teori på distans

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Larscho, 26 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Häromdagen fick Nyköpings Flygklubb tillstånd att bedriva teoriutbildning på distans. Jag ser det som ett jättekliv framåt för att öka möjligheterna för fler att ta certifikat. Eleverna studerar material på nätet och sedan har man lektioner mot slutet. Närvarokravet är 24 timmar totalt, ca 3-4 heldagar om man så vill.

    Jag tror att detta är framtiden, tror ni att fler flygklubbar snart kommer att haka på?
    De kan ju också välja att skicka eleverna till en sån här distansutbildning och endast behålla ansvaret för den praktiska utbildningen.

    Kika gärna mer här:
    http://nfk.nu/lar-dig-flyga/
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Även Flygteoriskolan ska börja med detta
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag har under denna vinter läst teorin och vi har då träffats varannan söndag 12 gånger (tre söndagar kvar) och jag tyckte det lät jätte mycket med tid med bara varannan söndag. Men för en som inte har någon studieteknik och arbete som inkräktar för mycket på fritiden har tiden inte velat räcka till. Sen har det varit svårt att läsa sig till hur det verkligen fungerar i luften. Dels ingen att diskutera detta med och jag har knappt suttit i ett litet flygplan. För att läsa in flygteorin på distans kräver att du med lätthet kan få den bild som författaren har haft i sitt huvud när han skrev boken och det har inte jag klarat av. Tanken att läsa på distans är inte fel, men väldigt svårt i dessa ämnen som flygteorin handlar om. Det gäller bara att veta vad man ger sig in på när man väljer distansutbildning.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Vettiga tankar Thord! Håller helt med om att det inte är för alla. Jag tror att man bör flyga samtidigt som man gör teorin för att få den praktiska aspekten på det. Sedan finns det möjlighet att vara i kontakt med en lärare ändå, trots att man inte sitter i samma rum. Videosamtal och liknande öppnar upp väldigt mycket.
     
  5. Jag tror behovet av klassrums eller lärarledd utbildning varierar väldigt mycket beroende på bakgrund. För min del, med en civ.ing examen och oräkneliga behörigheter till sjöss (inkl radio) så var distanskursen optimal. För att uppfylla kraven tvingades jag genomlida klassrumstimmar men det var nästan bara demotiverande för övriga närvarande då det är svårt att hålla engagemanget uppe.

    Vad jag är orolig för både när det kommer till klassrums och distansutbildning är verktyg som "1000 frågor" och PPL-appen. I praktiken kan du sitta och nöta in alla frågorna (vilket iofs ger dig viss kunskap) och klara proven rätt enkelt men det ger absolut inte den kunskapsbas som jag gissar att transportstyrelsen vill se. Eftersom hela set-up:en bygger på stängda frågor med alternativ så hamnar man lätt i detta. Åtminstone när det kommer till navigation, färdplanering eller vissa andra ämnen så borde öppna svar funka fint. Det blir förstås mer utmanande både för kontrollant och elev men det är nog inte så dumt...
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr så är det själva systemet självt som skapat detta monster som vi kallar flygteori. På ATPL-nivå är det ännu värre. Jag kan nästan svära på att 98-99% av alla yrkespiloter som utbildat sig de senaste 10 åren har nött frågebanker tills de fått blodsmak i munnen. Kunskap går in dagen innan provet och ut igen när man går från provsalen, sedan stannar det som man använder hyfsat regelbundet. Jag håller också med om att öppna frågor skulle vara det enklaste men det är svårt att hålla det så centralt som TS då önskar.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Böckerna till ATPL teorin var riktigt bra (Oxford, jag läste 2005-2006) men för att klara proven krävdes det ändå för mig, frågebanksnötning. Jag är ändå inte så oroad, den riktigt väsentliga informationen kommer ändå under den praktiska skolningen, vi är väl alla olika, för mig gav planeringen och briefingen inför mina praktiska IR-flygningar betydligt mer kunskap om MET än hela teoriutbildningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Jag har tyvärr inte IR så kan inte referera till den men är det ngt jag skulle vilja kunna bättre så är det MET. Utan att kunna statistiken så misstänker jag att väder/vindfenomen är en av de vanligaste haveriorsakerna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. control

    control Välkänd medlem

    Vissa haveriorsaker går i vågor, men ett område som alltid ligger högt är väderrelaterade. Av alla ämnen man läst är det definitivt MET som är mest relevant i praktiken efter att certen är tagna. Om piloter bara lät bli att lyfta när det är för dåligt, åkte åt ett annat håll innan de kom in i för dåligt väder och slutligen betedde sig korrekt om de lik förbannat hamnat i skiten ;) så skulle vi bli av med väldigt många haverier :D
     
Laddar...

Dela sidan