PPL, vilken utbildning?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av W2k, 26 Juni 2009.

  1. W2k

    W2k Medlem

    Tänkte försöka mig på att ta ett PPL någon gång i början av nästa år. Råder ju inte precis någon brist på alternativ kring där jag bor (norra Stockholm), så jag står inför problemet att välja. Billigast är förstås att gå med i någon flygklubb, t ex Stockholms eller SAS på Bromma, och ta praktiken därigenom. Stockholms Flygklubb har dessutom egen teorikurs som är mycket billigare än Flygteoriskolan som SAS hänvisar till.

    Sedan finns det mer kommersiellt inriktade flygskolor typ LidAir och Airways. Dyrare, men högre kvalitet och högre tempo på utbildningen? Eller?

    Skulle uppskatta om ni som har (eller håller på att ta) PPL och har tagit det i Stockholmsområdet kunde tipsa om vart ni gick och hur ni upplevde respektive utbildning. Särskilt teoridelen.

    Tilläggas ska att jag tänkte försöka ta utbildningen i ganska högt tempo (flera timmar teori och flygning varje vecka).

    (Och ja, jag har använt sökfunktionen. Har jag missat någon tråd om denna fråga så uppskattar jag en länk.) :tup
     
  2. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Hej hopp!

    Du kan ju börja med att läsa denna:
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=1154&forumID=1

    Vill du skola intensivt, bör du se till att undersöka detta med skolan först. Många lovar runt och håller tunt...

    Välkommen till en underbar värld!
     
  3. W2k

    W2k Medlem

    Bra tråd, den hade jag missat, den innehöll dock inte mycket om teoribiten. Vad gäller praktiken har jag nog nästan bestämt mig nu för att det blir SAS eller SFK vid Bromma. Det är nog mer fördel än nackdel att lära sig flyga vid en riktig flygplats från början, tror jag.

    Går jag med i SFK så kan jag välja mellan att ta teorin hos dem eller på Flygteoriskolan. SAS har ingen egen teori utan hänvisar till Flygteoriskolan. Har även sett att flera andra hänvisar till dem, så jag antar att deras utbildning är av hög kvalitet. Men är den värd de dryga 5000 mer det kostar? Fem tusen spänn är ju nästan fem flygtimmar...

    I vilket fall som helst kommer jag att besöka och förmodligen provflyga på både SAS och SFK innan jag bestämmer mig. Men andras erfarenheter är ändå högst intressanta...
     
  4. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Hallå!
    När jag började med mitt PPL i oktober 2007 så började jag på Barkarby Flygklubb där vi körde teorin i EAA-lokalerna, och den var väldigt bra! Kostade om jag inte minns helt fel 9000 riksdaler, och då ingick all litteratur samt medlemskap för ett år i klubben. Men nu vet jag tyvärr inte hur det ser ut där... Talar ofta med folket på BFK om Barkarbyfrågan så jag tror inte att det är möjligt att läsa någon teori där alls för tillfälle tills frågan är löst.

    Flygteoriskolan vet jag inget om, men det är ju där de flesta läser det hela, så jag tycker nog att du ska pröva den. 5000:- är nog en rätt så normal summa för lärarledd teori på PPL-nivå, men det kanske går att slippa den? Om man är lättlärd kanske man klarar sig utan det och kan köra allt det på distans, vad vet jag.

    Vad som gäller skola kan jag bara uttala mig om min klubb (SAS), och jag har inget negativt att säga om dem! Mycket bra klubb på Lintasidan med utsikt över hela flygplatsen. Fyra stycken Piper 28 i gott skick, och det finns tal om att köpa in något nytt nu (det börjar verkligen bli dags!).

    Flygpriserna är väl en av de lägre i länet förutsatt att man betalar hög årsavgift på 3500:- så flyger man för 885:- för 160hk kärrorna och 985:- för 180hk (+GPS) kärrorna.
    Betalar man 1500:- i årsavgift så är det 300:- påslag på flygpriset, och det är ungefär vad man betalar för liknande flygplan på SFK.
    Vad jag förstår har de ingen liknande rabattförmån på flygpris.
    Men men, fördelen med SFK är dock kanske att de har fler flygplanstyper, C150, C172, PA28RT.
    Hoppas det här hjälper något! :)
     
  5. W2k

    W2k Medlem

    Sillkalven: Mycket informationsrikt inlägg, tackar och bockar! Har SAS FK någon inträdesavgift första året för nya medlemmar?

    Flygteoriskolan verkar ta 14 500 kr för sin PPL-kurs (två kvällar i veckan inkl material). Jämför man med teori på klubb så kostar det 10 145 kr inklusive material på Stockholms Flygklubb. Så det skiljer ungefär 4 000 spänn.

    Referenser:
    http://www.flygteoriskolan.se/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=52
    http://www.stockholmsflygklubb.se/ta-flygcertifikat/vad-kravs/vad-kostar-det

    Flera har sagt bra saker till mig om SAS och dessutom verkar priserna vara lägre än på SFK, fast SFK har dubbelt så många flygplan och även cessnor. Tar jag teorin på SFK verkar det rätt sannolikt att jag flyger hos dem också, för det är rätt dyrt att vara med i två klubbar samtidigt.

    Men går jag med i SAS och flyger hos dem så blir flygplanshyrorna lägre. Får man igen skillnaden för teorin då...? Äh, jag tror inte jag vinner något på att sitta och räkna på några få tusenlappar. Min prio är snarare att välja det som ger den bästa utbildningen, så jag inte drattar i backen senare.
     
  6. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Ja, det finns en inträdesavgift, glömde att nämna den, den är för närvarande på 2000 kr. Och så såg jag nu faktiskt att SFK har en ekonomisk förening som man kan få rabatterat flygpris i om man är med i den, maximal inlåning (10000 kr) hos dem ger 60 kr rabatt per flygtimme tydligen.

    Och sen en annan sak, när man skolar så är det skattebefriat och då betalar man något lägre, drygt 200:- per flygtimme på SFK.
    På SAS ska man också få skattebefriat vid skolning, men det är dock inget jag märkt av och fått tillbaka (hade 6-7 flygtimmar efter skattens inträde 1/7-08).

    Så ja. Så om SFK har teori som dessutom är billigare än Flygteoriskolan då skulle jag nog lätt plugga där, roligare såklart att få vara på flygplatsområdet och dessutom kunna gå ut och familiera sig med flygplanen vid vissa ämnen, t.ex. flygningarnas grundprinciper, då det kan kännas rätt torftigt att bara ha böcker att relatera till.
    Sen när man flyger kan man ju alltid försöka ha en passagerare, som dessutom kanske kan betala en liten summa, 200-300 brukar inte vara allt för hutlöst, och då kanske det känns lite mer värt att spendera pengarna! :)
     
Laddar...

Dela sidan