Restriktionsområde för drönare

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av glider, 25 Februari 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. glider

    glider Ny medlem

    Ser i AIP SUP 8/20 att det är upprättat några stora restriktionsområden kring Gävle.
    https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/7222/SUP_8_20 Gävle

    "Tillfälliga restriktionsområdena Norra Gävle 1 DRÖNARE, Norra Gävle 2 DRÖNARE, Södra Gävle3 DRÖNARE och Södra Gävle 4 DRÖNARE är upprättade för flygverksamhet med drönare.

    Flygning inom området är förbjudet för alla luftfartyg förutom SkyQraft drönare.

    Tider/Hours:
    Norra Gävle 1 och 2Drönareär upprättade: 17 FEB–01MAR0600–1500
    Södra Gävle 3 och 4Drönare är upprättade:25 FEB–09 MAR0600–1500 "

    Tydligen en relativt nystartad firma som verkar utveckla något för inspektion av kraftledningar som ligger bakom.

    GND-1100ft så det flyger man ju över. Om det inte varit vår/vinter så kan det ställa till det en del för exempelvis segelflyg och sjöflygare...

    Är det rimligt att en enskild drönaroperatör kan upprätta ett R-område med så mycket luft så lång tid?
    Flyga över ett kraftledningsnät med drönare måste ju gå att ordna utan R-område.
    Det kan bli trångt i luften i framtiden om detta blir normen...
     
  2. odeheim

    odeheim Medlem

    Det är verkligen inte rimligt. Acc har fått in massor av frågor ang detta och kommer tänka till nästa gång tror jag.

    De har dessutom lagt det rakt över ESSK så vi kan inte starta därifrån. Fick dock ok via kontakt med acc direkt innan start men nu tror jag det är kört även det tills detta är över.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker också det är synd att man kan ta så mycket luft i anspråk ”bara sådär”. Det är dock inte ACC som ger dem lov till luften utan det är Transportstyrelsen.
     
  4. odeheim

    odeheim Medlem

    Precis men de flesta verkar ringa ACC ändå eftersom de sköter luftrummet.

    Men ja rimligt hade väl varit att göra ett r område för varje sträcka och dag eller nått
     
  5. glider

    glider Ny medlem

    Verkligen inte rimligt om det dessutom stänger ett flygfält!
    Drönaren måste ju kunna hålla sig borta från området i direkt närhet runt flygfältet och hålla separation mot landningsvarvet. Har man inte bättre ordning på grejerna så har man inte i luften att göra i närheten av bebyggelse.

    Det är även verksamhet på gång även i Pajala 16-29mars och Karlskoga 16mars-9april.

    https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/7272/SUP_21_20 Pajala Nord

    https://www.aro.lfv.se/Editorial/View/7384/SUP_24_20 Karlskoga 1_3 dromes

    Karlskoga ESKK blir alltså stängt när Karlskoga 2 Drönare är upprättat????? inkluderat två helger?
    : Karlskoga 2 Drones is established: 21 MAR – 3 APR 0530–1530

    Märkligt. Vad säger våra centrala organisationer? Detta borde ju gå att lösa på ett smidigare sätt.
     
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Illa...
    Använder de flygplatserna för start och landning med drönarna?
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Samma sak nu över Vättern och i Dalarna (AIP SUP 41 och 42/2020). Visingsö, Siljansnäs och Gagnefs flygplatser blir stängda i över en vecka. Den enda förbättringen jämfört med Gävle är att det inte blir någon restriktion nattetid. Å andra sidan har ingen av dessa flygplatser belysning så frågan är vad det är värt.

    @Larscho , vet du om KSAK agerar på något sätt?
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag kan väl ta den, pratade med vårt systerförbund häromveckan som har grävt mer i vad det är som sker just nu, och som informerade oss. Att luftrummet hanteras som det gör är en komplicerad och byråkratisk process men det finns andra sätt att försöka tackla problemet. Så ja, både KSAK och Segel mfl jobbar med det. Det stora kruxet är att det finns inte någon remissprocess när det upprättas områden såhär, det är bara parten som äger frågan som fattar beslut. Rimligen borde berörda flygklubbar m.m. få en chans att säga till inför varje upprättande men då är det ju "hobbyflygare" mot kommersiella operatörer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vem fattar beslutet? LFV eller TS?

    I svensk statsförvaltning kan man inte avfärda frågan på det sättet.
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är TS som fattar beslut om restriktionsområden och luftrum. I fråga om luftrum/R-områden som upprättas för flygning med drönare är det inte fråga om akuta fall, och för en kommersiell aktör är det troligen fråga om arbete under dagtid på arbetsdagar. Rimligen borde R-områden kunna upprättas med bättre tider än vad dessa har. Utan att ha granskat föreskrifter och lagar misstänker jag ändå att det kan behövas politisk påverkan för att ändra processen att fastställa R-områden så att berörda flygklubbar m.m. kan samverka med operatören på bästa sätt.
     
  13. glider

    glider Ny medlem

    Stämmer det alltså att man stänger Siljansnäs flygplats mellan 6-14 maj (klockan 8-20 svensk tid) på grund av att en komerisiell drönaroperatör ska filma kraftledningar i området?

    Det finns rimligen inte många kraftledningar i flygplatsens närhet.

    Och detta gör man utan något som helst remissförfarande mot flygklubben och övriga berörda?

    Skandal.

    Om det är transportstyrelsen som ligger bakom godkännandet så finns kontaktuppgifter till ansvariga här:

    https://www.transportstyrelsen.se/s...tjanst-och-luftrum/Luftrum/kontakt---luftrum/
     
    Senast redigerad: 4 Maj 2020
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Det skulle behövas fler flexibilitet helt klart. De ska inte få blockera en hel flygplats och det måste finnas kontaktuppgifter så att man kan be om ett tillstånd för att tex landa i en del av området om man vill göra det.

    Det är illa och jag tror helt klart att vi behöver skriva något för att visa vad vi vill. Jag vet att AOPA jobbar på en skrivelse, vilket inte hindrar att fler gör det.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror nog att KSAK-medlemmar förväntar sig att KSAK agerar...
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Fullt rimligt. Nu vet jag att mycket energi har gått åt till att planera om inför den digitala årsstämman men om en dryg vecka är den avklarad och då känns det här som en punkt att belysa.
     
  17. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Det är helt rätt. Men...
    "8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får av militära skäl meddela föreskrifter eller i ett enskilt fall besluta om inskränkningar av eller förbud mot luftfart inom viss del av landet (restriktionsområde). Sådana föreskrifter eller beslut får också meddelas om det behövs av hänsyn till allmän ordning och säkerhet, friluftsliv, natur- eller miljövård eller för att undvika störning vid allmän sammankomst eller offentlig tillställning av större omfattning. Föreskrifter som medför förbud mot luftfart, och inte enbart inskränkningar, och som meddelas av en annan myndighet än regeringen får avse förbud under högst två veckor.

    Under utomordentliga förhållanden eller när det i övrigt krävs av hänsyn till allmän säkerhet får regeringen meddela föreskrifter om tillfälliga inskränkningar av eller förbud mot luftfart inom hela landet."

    1 kapitlet Luftfartslagen. Ett beslut måste hänföras till ett skäl. Kraftledningar har inspekterats i decennier utan R-områden.
     
  18. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Kan vi be moderatorn om ett trådrubrikbyte?
     
  19. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det här är ju rätt sjukt ändå. Lite som att man skulle stänga av stora delar av vägnätet med förklaringen "Nej, alltså vi vill köra transporter med förarlösa bilar eftersom det är billigare och de är inte riktigt trafiksäkra"? Till och med när det är militär aktivitet brukar det ju gå att få till restriktionsområden som ändå tillåter attman flyger, även om det är med vissa begränsningar och sedan kommer nu något rent kommersiellt och stänger ned helt? Mycket dåligt.
     
  20. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Absolut - vad önskas?
     
Laddar...

Dela sidan